Column Yvo van Dijk: F&B Director Marriott Resorts Fiji

12 juni 2018 | Yvo van Dijk

Inspelen op cultuurverschillen; hoe stel je een team samen als F&B Director in Fiji

“De reden dat ik jaren geleden de Nederlandse hotellerie achter mij heb gelaten is de hang naar avontuur. Via Curaçao, Sri Lanka en Maleisië ben ik nu Director of Food and Beverage voor The Marriott Resorts op Fiji (Sheraton/Westin & Sheraton Villa’s), het paradijselijke eiland tussen Zuid-Amerika en Nieuw-Zeeland. Ik ben hier verantwoordelijk voor de gehele F&B; zowel de service als de keukenbrigade. In totaal gaat het om veertien restaurants en acht BQT-locaties, met een gecombineerd aantal van 450 werknemers. De grootste uitdaging die er bestaat in de F&B is het creëren van continuïteit. Ik probeer dit te verkrijgen door middel van het motiveren van de werknemers, het beste uit iedereen te halen en een team dusdanig samenstellen dat ze elkaar aanvullen.”

Op Fiji werken wij met 99.9% lokale bevolking. De arbeidsethos en cultuur verschilt met de cultuur die wij kennen vanuit Nederland. Op Fiji staat de persoonlijke relatie boven alles, werk wordt alleen uitgevoerd, en goed uitgevoerd, als er een vertrouwensband bestaat. Op Fiji zijn de mensen zeer hartelijk en open in het ontvangen van ‘vreemdelingen.’ De Fijiër is veel minder materialistisch ingesteld, werk is belangrijk, maar niet het belangrijkste in het leven. Ze zijn continu op zoek naar de balans. De uitdaging is om de balans aan de kant van het verzorgen van de gasten te houden.

Ambitie aanwakkeren

Daarnaast zijn ze vaak niet op de hoogte van de doorgroeimogelijkheden binnen het bedrijf. Ik probeer ze daar bewust van te maken en hun ambitie aan te wakkeren. Binnen de Marriott-groep is het mogelijk om snel carrière te maken; met meer dan 6200 hotels in 127 landen hebben wij letterlijk een wereld aan mogelijkheden!

Culturele ankers

De F&B-sector van dit hotel leent zich daar perfect voor. Wij zijn verantwoordelijk voor 45 procent van de omzet van het hele hotel. Nu weet ik de cijfers in Nederland niet en is het al tien jaar geleden dat ik ben vertrokken, maar ik heb het idee dat die verhoudingen in Holland anders liggen. Daar ligt de nadruk nog veel op de kamer. Het creëren van een hoog niveau binnen de ervaring van de gast, valt het best te behalen met eten en drinken. Niet voor niets geld het gezegde ‘de liefde van de man gaat door de maag’. Onze sterkste culturele ankers liggen in ons eten en drinken. Gasten gaan op reis om naar de beste restaurants te gaan, om iets nieuws te beleven en om fantastische ‘instragramable-moments’ te hebben die zij kunnen delen met het thuisfront. Er is absuluut geen reden dat dit niet kan via onze hotel restaurants en bars.

Talentontwikkeling 

We hebben de afgelopen dagen een interieurgoeroe en Concept Developer uit Hong Kong hier over de vloer gehad die alle restaurants opnieuw gaat inrichten. We organiseren bruiloften voor 1000 man, internationale bedrijven komen hier om sales trips te organiseren; het is een veelzijdige job, waarin we ook talent vanuit Nederland de kans willen geven om zich binnen Marriott International door te ontwikkelen. Die plannen liggen er, die zijn we nu aan het uitwerken met de Nederlandse scholen.”

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Longread NHTV
"Het hotelmanagementcontract ... als u begrijpt wat ik bedoel"

We hebben het waarschijnlijk allemaal weleens meegemaakt: vragen wie de eigenaar is van een hotel en dan als antwoord iets krijgen als: “Ja, de stenen zijn van meneer/mevrouw X.” Doorvragen levert niet altijd meer duidelijkheid op over de precieze eigendomsstructuur, zéker niet al...

Hotel Achtergronden
Oproep: werk je mee aan dit onderzoek over toeristenbelasting?

Ilse van Ipenburg sudeert af aan de Universiteit Maastricht. In opdracht van BookDifferent.com en ABN AMRO doet zij onderzoek naar de verduurzaming van de hotelsector en specifiek naar hoe de toeristenbelasting slimmer kan worden ingezet. Hoe kan dit worden gebruikt zodat investeren in duurzaamheid ...

Wet- en regelgeving Columns
Fooien: dit zijn de regels

In de horeca zijn fooien een gebruikelijk fenomeen. Stond er voorheen een fooienpot zichtbaar op een centrale plek, bijvoorbeeld receptie of bar, tegenwoordig worden fooien vaak via de bankpas/creditcard gedaan. De geschiedenis van fooien gaat ver terug. Niettemin is de term 'fooi' in de ...

Toerisme Achtergronden
De populairste vakantielanden van 2018

HomeToGo, ‘s werelds grootste zoekmachine voor vakantiehuizen, onderzocht wat de meest populaire bestemmingen zijn voor de aanstaande zomervakantie van 2018 door de zoekopdrachten van Nederlandse vakantiegangers te analyseren. De populairste vakantielanden van 2018: Nederlanders blijken ...

Toerisme Achtergronden
Nederlanders laten werk niet los tijdens vakantie

Ruim 40% van de Nederlanders onder de 65 jaar laat het werk niet helemaal los op vakantie. Ouders met jonge kinderen zijn op vakantie het meest met werk bezig. Bijna de helft kan het niet laten om e-mails te checken en werktelefoontjes te beantwoorden. Dit terwijl tijd met elkaar doorbrengen en onts...

Fletcher Opening Hotelketens
Officiële opening pastarestaurant Laguna

Woensdag 27 juni vindt in het 4-sterren Fletcher Hotel-Restaurant Nautisch Kwartier te Huizen de officiële opening plaats van het pastarestaurant Laguna. Tijdens de feestelijke opening zal er kinderentertainment aanwezig zijn. Iedereen is tussen 13.00 en 17.00 uur van harte welkom om een kijkje...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: