Column Yvo van Dijk: F&B Director Marriott Resorts Fiji

12 juni 2018 | Yvo van Dijk

Inspelen op cultuurverschillen; hoe stel je een team samen als F&B Director in Fiji

“De reden dat ik jaren geleden de Nederlandse hotellerie achter mij heb gelaten is de hang naar avontuur. Via Curaçao, Sri Lanka en Maleisië ben ik nu Director of Food and Beverage voor The Marriott Resorts op Fiji (Sheraton/Westin & Sheraton Villa’s), het paradijselijke eiland tussen Zuid-Amerika en Nieuw-Zeeland. Ik ben hier verantwoordelijk voor de gehele F&B; zowel de service als de keukenbrigade. In totaal gaat het om veertien restaurants en acht BQT-locaties, met een gecombineerd aantal van 450 werknemers. De grootste uitdaging die er bestaat in de F&B is het creëren van continuïteit. Ik probeer dit te verkrijgen door middel van het motiveren van de werknemers, het beste uit iedereen te halen en een team dusdanig samenstellen dat ze elkaar aanvullen.”

Op Fiji werken wij met 99.9% lokale bevolking. De arbeidsethos en cultuur verschilt met de cultuur die wij kennen vanuit Nederland. Op Fiji staat de persoonlijke relatie boven alles, werk wordt alleen uitgevoerd, en goed uitgevoerd, als er een vertrouwensband bestaat. Op Fiji zijn de mensen zeer hartelijk en open in het ontvangen van ‘vreemdelingen.’ De Fijiër is veel minder materialistisch ingesteld, werk is belangrijk, maar niet het belangrijkste in het leven. Ze zijn continu op zoek naar de balans. De uitdaging is om de balans aan de kant van het verzorgen van de gasten te houden.

Ambitie aanwakkeren

Daarnaast zijn ze vaak niet op de hoogte van de doorgroeimogelijkheden binnen het bedrijf. Ik probeer ze daar bewust van te maken en hun ambitie aan te wakkeren. Binnen de Marriott-groep is het mogelijk om snel carrière te maken; met meer dan 6200 hotels in 127 landen hebben wij letterlijk een wereld aan mogelijkheden!

Culturele ankers

De F&B-sector van dit hotel leent zich daar perfect voor. Wij zijn verantwoordelijk voor 45 procent van de omzet van het hele hotel. Nu weet ik de cijfers in Nederland niet en is het al tien jaar geleden dat ik ben vertrokken, maar ik heb het idee dat die verhoudingen in Holland anders liggen. Daar ligt de nadruk nog veel op de kamer. Het creëren van een hoog niveau binnen de ervaring van de gast, valt het best te behalen met eten en drinken. Niet voor niets geld het gezegde ‘de liefde van de man gaat door de maag’. Onze sterkste culturele ankers liggen in ons eten en drinken. Gasten gaan op reis om naar de beste restaurants te gaan, om iets nieuws te beleven en om fantastische ‘instragramable-moments’ te hebben die zij kunnen delen met het thuisfront. Er is absuluut geen reden dat dit niet kan via onze hotel restaurants en bars.

Talentontwikkeling 

We hebben de afgelopen dagen een interieurgoeroe en Concept Developer uit Hong Kong hier over de vloer gehad die alle restaurants opnieuw gaat inrichten. We organiseren bruiloften voor 1000 man, internationale bedrijven komen hier om sales trips te organiseren; het is een veelzijdige job, waarin we ook talent vanuit Nederland de kans willen geven om zich binnen Marriott International door te ontwikkelen. Die plannen liggen er, die zijn we nu aan het uitwerken met de Nederlandse scholen.”

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Internationaal
CBS: passagiers nationale luchthavens 98% gedaald in april

In april 2020 reisden bijna 134 duizend passagiers van en naar de vijf nationale luchthavens, 98 procent minder dan in april 2019. Het vrachtvervoer daalde in deze periode met 25 procent tot 103 duizend ton aan vervoerd gewicht. Dit meldt het CBS op basis van de nieuwste cijfers. Vanweg...

Aannames, plannen en werkelijke reacties. Hoe we onze weg zoeken in de Covid-19 pandemie.

Sinds maart is Hotelschool The Hague een groot aantal onderzoeken gestart naar de Covid-crisis. Op welke termijn is een herstart van het toerisme te verwachten? Gaan we terug naar vroeger of zullen toeristen op dezelfde manier willen reizen? Gaan gasten hotels en andere accommodatie meer op criteria...

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Columns Coronacrisis
"Wat in Amsterdam gebeurde, voelt als een steek in de rug"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: 1,5 meter-economie in de horeca

Maandag 1 juni, tweede pinksterdag 2020, stroomde de terassen in Nederland weer vol. Na een verplichte sluiting van tien weken, slaakte de horeca een zucht van verlichting. 'We mogen weer', was de tendens in een zonovergoten Nederland. Blij ondernemers verwelkomden hun gasten met een bre...

Opening Coronacrisis
Grootste terras van Hoofddorp klaar voor heropening

Het grootste terras van Hoofddorp bij het Novotel Amsterdam Schiphol Airport opent op 1 juni weer haar deuren. General Manager Floris Licht hoopt vooral dat locals het terras vanaf deze dag weer weten te vinden. Novotel Amsterdam Schiphol Airport heeft een prachtig terras, waar tot wel zeventig m...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: