Column Yvo van Dijk: F&B Director Marriott Resorts Fiji

12 juni 2018 | Yvo van Dijk

Inspelen op cultuurverschillen; hoe stel je een team samen als F&B Director in Fiji

“De reden dat ik jaren geleden de Nederlandse hotellerie achter mij heb gelaten is de hang naar avontuur. Via Curaçao, Sri Lanka en Maleisië ben ik nu Director of Food and Beverage voor The Marriott Resorts op Fiji (Sheraton/Westin & Sheraton Villa’s), het paradijselijke eiland tussen Zuid-Amerika en Nieuw-Zeeland. Ik ben hier verantwoordelijk voor de gehele F&B; zowel de service als de keukenbrigade. In totaal gaat het om veertien restaurants en acht BQT-locaties, met een gecombineerd aantal van 450 werknemers. De grootste uitdaging die er bestaat in de F&B is het creëren van continuïteit. Ik probeer dit te verkrijgen door middel van het motiveren van de werknemers, het beste uit iedereen te halen en een team dusdanig samenstellen dat ze elkaar aanvullen.”

Op Fiji werken wij met 99.9% lokale bevolking. De arbeidsethos en cultuur verschilt met de cultuur die wij kennen vanuit Nederland. Op Fiji staat de persoonlijke relatie boven alles, werk wordt alleen uitgevoerd, en goed uitgevoerd, als er een vertrouwensband bestaat. Op Fiji zijn de mensen zeer hartelijk en open in het ontvangen van ‘vreemdelingen.’ De Fijiër is veel minder materialistisch ingesteld, werk is belangrijk, maar niet het belangrijkste in het leven. Ze zijn continu op zoek naar de balans. De uitdaging is om de balans aan de kant van het verzorgen van de gasten te houden.

Ambitie aanwakkeren

Daarnaast zijn ze vaak niet op de hoogte van de doorgroeimogelijkheden binnen het bedrijf. Ik probeer ze daar bewust van te maken en hun ambitie aan te wakkeren. Binnen de Marriott-groep is het mogelijk om snel carrière te maken; met meer dan 6200 hotels in 127 landen hebben wij letterlijk een wereld aan mogelijkheden!

Culturele ankers

De F&B-sector van dit hotel leent zich daar perfect voor. Wij zijn verantwoordelijk voor 45 procent van de omzet van het hele hotel. Nu weet ik de cijfers in Nederland niet en is het al tien jaar geleden dat ik ben vertrokken, maar ik heb het idee dat die verhoudingen in Holland anders liggen. Daar ligt de nadruk nog veel op de kamer. Het creëren van een hoog niveau binnen de ervaring van de gast, valt het best te behalen met eten en drinken. Niet voor niets geld het gezegde ‘de liefde van de man gaat door de maag’. Onze sterkste culturele ankers liggen in ons eten en drinken. Gasten gaan op reis om naar de beste restaurants te gaan, om iets nieuws te beleven en om fantastische ‘instragramable-moments’ te hebben die zij kunnen delen met het thuisfront. Er is absuluut geen reden dat dit niet kan via onze hotel restaurants en bars.

Talentontwikkeling 

We hebben de afgelopen dagen een interieurgoeroe en Concept Developer uit Hong Kong hier over de vloer gehad die alle restaurants opnieuw gaat inrichten. We organiseren bruiloften voor 1000 man, internationale bedrijven komen hier om sales trips te organiseren; het is een veelzijdige job, waarin we ook talent vanuit Nederland de kans willen geven om zich binnen Marriott International door te ontwikkelen. Die plannen liggen er, die zijn we nu aan het uitwerken met de Nederlandse scholen.”

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Accor Internationaal
Accor opent 3000ste hotel in Europa

Accor opent haar 3.000ste hotel in Europa met de komst van twee ‘Mondrian’ hotels in Frankrijk. Met meer dan 340.000 kamers in 39 landen is Accor Europees markleider. De komst van Mondrian naar Europa, Accor’s 26e merk, onderstreept Accor’s ambitie in het premium en lifestyle...

Interview Longread
''In mijn hotel werken alleen 50-plussers''

Op een steenworp afstand van het beroemde Maastrichtse Vrijthof vind je Hotel Botticelli, een prachtig klassiek hotel in Venetiaanse sferen. De eigenaar Charles Steffens leidt ons rond in zijn hotel dat herinneringen oproept aan een roemrijk verleden, maar tegelijkertijd toekomstbestendig is, aangez...

Hotelbouwplannen Hilton
Hilton Royal Parc Soestduinen heropend na renovatie

Na 16 maanden waarin Hilton Royal Parc Soestduinen volledig gerenoveerd is, is het hotel er nu klaar voor om als DoubleTree by Hilton haar deuren te heropenen. Samen met de eigenaren, Netjes Beheer B.V., is er bewust voor gekozen om onder een ander Hilton-brand verder te gaan. Voortaan een Double...

Awards Culinair
Booking.com lanceert nieuwe pilot-app 'CityBook'

Door het gebruik van machine learning krijgen reizigers aanbevelingen die het makkelijker maken om de steden te verkennen. Met als missie het voor iedereen makkelijker te maken om de wereld te beleven, kondigt Booking.com een nieuwe pilot aan: CityBook. Deze digitale stedengids brengt inspiratie, pl...

Wet- en regelgeving Airbnb
KHN: Snel ingrijpen op platformen zoals Airbnb noodzakelijk

De Tweede Kamer spreekt donderdag 16 januari in een schriftelijk verslag over nieuwe wetgeving voor huizenverhuurplatformen, zoals Airbnb. In aanloop naar deze kamerbehandeling pleit Koninklijke Horeca Nederland (KHN) voor verplichte medewerking van deze platformen als het gaat om toezicht op verhuu...

Personalia Mensen
RAI Amsterdam benoemt Luuk Scholte tot Domain & Partnership Manager

Na zeven edities leiding te hebben gegeven aan Horecava is Luuk Scholte door RAI Amsterdam benoemd tot Domain & Partnership Manager. Carlijn Groen, huidig Exhibition Manager van Horecava, neemt het stokje van Luuk Scholte over. Luuk Scholte is in zijn nieuwe rol verantwoordelijk voor het rea...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: