Column Yvo van Dijk: F&B Director Marriott Resorts Fiji

12 juni 2018 | Yvo van Dijk

Inspelen op cultuurverschillen; hoe stel je een team samen als F&B Director in Fiji

“De reden dat ik jaren geleden de Nederlandse hotellerie achter mij heb gelaten is de hang naar avontuur. Via Curaçao, Sri Lanka en Maleisië ben ik nu Director of Food and Beverage voor The Marriott Resorts op Fiji (Sheraton/Westin & Sheraton Villa’s), het paradijselijke eiland tussen Zuid-Amerika en Nieuw-Zeeland. Ik ben hier verantwoordelijk voor de gehele F&B; zowel de service als de keukenbrigade. In totaal gaat het om veertien restaurants en acht BQT-locaties, met een gecombineerd aantal van 450 werknemers. De grootste uitdaging die er bestaat in de F&B is het creëren van continuïteit. Ik probeer dit te verkrijgen door middel van het motiveren van de werknemers, het beste uit iedereen te halen en een team dusdanig samenstellen dat ze elkaar aanvullen.”

Op Fiji werken wij met 99.9% lokale bevolking. De arbeidsethos en cultuur verschilt met de cultuur die wij kennen vanuit Nederland. Op Fiji staat de persoonlijke relatie boven alles, werk wordt alleen uitgevoerd, en goed uitgevoerd, als er een vertrouwensband bestaat. Op Fiji zijn de mensen zeer hartelijk en open in het ontvangen van ‘vreemdelingen.’ De Fijiër is veel minder materialistisch ingesteld, werk is belangrijk, maar niet het belangrijkste in het leven. Ze zijn continu op zoek naar de balans. De uitdaging is om de balans aan de kant van het verzorgen van de gasten te houden.

Ambitie aanwakkeren

Daarnaast zijn ze vaak niet op de hoogte van de doorgroeimogelijkheden binnen het bedrijf. Ik probeer ze daar bewust van te maken en hun ambitie aan te wakkeren. Binnen de Marriott-groep is het mogelijk om snel carrière te maken; met meer dan 6200 hotels in 127 landen hebben wij letterlijk een wereld aan mogelijkheden!

Culturele ankers

De F&B-sector van dit hotel leent zich daar perfect voor. Wij zijn verantwoordelijk voor 45 procent van de omzet van het hele hotel. Nu weet ik de cijfers in Nederland niet en is het al tien jaar geleden dat ik ben vertrokken, maar ik heb het idee dat die verhoudingen in Holland anders liggen. Daar ligt de nadruk nog veel op de kamer. Het creëren van een hoog niveau binnen de ervaring van de gast, valt het best te behalen met eten en drinken. Niet voor niets geld het gezegde ‘de liefde van de man gaat door de maag’. Onze sterkste culturele ankers liggen in ons eten en drinken. Gasten gaan op reis om naar de beste restaurants te gaan, om iets nieuws te beleven en om fantastische ‘instragramable-moments’ te hebben die zij kunnen delen met het thuisfront. Er is absuluut geen reden dat dit niet kan via onze hotel restaurants en bars.

Talentontwikkeling 

We hebben de afgelopen dagen een interieurgoeroe en Concept Developer uit Hong Kong hier over de vloer gehad die alle restaurants opnieuw gaat inrichten. We organiseren bruiloften voor 1000 man, internationale bedrijven komen hier om sales trips te organiseren; het is een veelzijdige job, waarin we ook talent vanuit Nederland de kans willen geven om zich binnen Marriott International door te ontwikkelen. Die plannen liggen er, die zijn we nu aan het uitwerken met de Nederlandse scholen.”

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Personeel Hotelketens
Erwin M. Bruyn wordt Country Manager bij Deutsche Hospitality

Deutsche Hospitality herstructureert haar merkenportfolio. In de toekomst wordt het traditionele merk Steigenberger Hotels & Resorts gecombineerd met het lifestyle merk Jaz in the City om samen het nieuwe 'upscale' segment te vormen. Hierdoor wordt het mogelijk om gezamenlijke synergi&eu ...

Achtergronden
14 jaar geleden in Hospitality Management; Robert Kranenborg

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. Dit keer een artikel uit 2007. Een interview met Robert Kranenborgh. In 2007 chef van het met e ...

De stelling van de maand: 2022 wordt nog uitdagender dan 2021

In deze nieuwe rubriek 'De stelling van de maand' publiceert de redactie van Hospitality Management iedere eerste vrijdag van de maand een scherpe stelling waarop u als hotelier kunt reageren: JA of NEE. De antwoorden worden verzameld en de resultaten worden gedeeld. De tweede stelling luidt ...

Internationaal
Edition Hotels opent 8 hotels wereldwijd

Edition Hotels kondigt haar verdere internationale uitbreiding aan richting eind 2022, met de geplande opening van acht nieuwe accommodaties verspreid over drie continenten. Onder de nieuwe openingen bevinden zich locaties in Rome, Madrid, Dubai, Reykjavik, Tampa, Doha, Mexico's Riviera Maya ...

Interview Longread
Mens, Bedrijf & Visie: Peter Hein van Mulligen (CBS)

In de rubriek Mens, Bedrijf & Visie portretteert de redactie van Hospitality Management vooraanstaande personen in en rondom de horecabranche. De coronacrisis dendert als een donderwolk door de sector. In deze rubriek zetten we de mens, de visie en het bedrijf centraal. In deze aflevering een ...

Economie Interview Ewout Hoogendoorn
BORON investeert: 10.000 bedden op 30 locaties

In een tijd dat de hotellerie gebukt gaat onder de gevolgen van het coronavirus, maakt BORON - de investeringsmaatschappij van de familie J.A. Fentener van Vlissingen (oprichter BCD Travel) - bekend flink te investeren in de hotellerie. De plannen liegen er niet om: 10.000 bedden op minimaal der ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: