Column Yvo van Dijk: F&B Director Marriott Resorts Fiji

12 juni 2018 | Yvo van Dijk

Inspelen op cultuurverschillen; hoe stel je een team samen als F&B Director in Fiji

“De reden dat ik jaren geleden de Nederlandse hotellerie achter mij heb gelaten is de hang naar avontuur. Via Curaçao, Sri Lanka en Maleisië ben ik nu Director of Food and Beverage voor The Marriott Resorts op Fiji (Sheraton/Westin & Sheraton Villa’s), het paradijselijke eiland tussen Zuid-Amerika en Nieuw-Zeeland. Ik ben hier verantwoordelijk voor de gehele F&B; zowel de service als de keukenbrigade. In totaal gaat het om veertien restaurants en acht BQT-locaties, met een gecombineerd aantal van 450 werknemers. De grootste uitdaging die er bestaat in de F&B is het creëren van continuïteit. Ik probeer dit te verkrijgen door middel van het motiveren van de werknemers, het beste uit iedereen te halen en een team dusdanig samenstellen dat ze elkaar aanvullen.”

Op Fiji werken wij met 99.9% lokale bevolking. De arbeidsethos en cultuur verschilt met de cultuur die wij kennen vanuit Nederland. Op Fiji staat de persoonlijke relatie boven alles, werk wordt alleen uitgevoerd, en goed uitgevoerd, als er een vertrouwensband bestaat. Op Fiji zijn de mensen zeer hartelijk en open in het ontvangen van ‘vreemdelingen.’ De Fijiër is veel minder materialistisch ingesteld, werk is belangrijk, maar niet het belangrijkste in het leven. Ze zijn continu op zoek naar de balans. De uitdaging is om de balans aan de kant van het verzorgen van de gasten te houden.

Ambitie aanwakkeren

Daarnaast zijn ze vaak niet op de hoogte van de doorgroeimogelijkheden binnen het bedrijf. Ik probeer ze daar bewust van te maken en hun ambitie aan te wakkeren. Binnen de Marriott-groep is het mogelijk om snel carrière te maken; met meer dan 6200 hotels in 127 landen hebben wij letterlijk een wereld aan mogelijkheden!

Culturele ankers

De F&B-sector van dit hotel leent zich daar perfect voor. Wij zijn verantwoordelijk voor 45 procent van de omzet van het hele hotel. Nu weet ik de cijfers in Nederland niet en is het al tien jaar geleden dat ik ben vertrokken, maar ik heb het idee dat die verhoudingen in Holland anders liggen. Daar ligt de nadruk nog veel op de kamer. Het creëren van een hoog niveau binnen de ervaring van de gast, valt het best te behalen met eten en drinken. Niet voor niets geld het gezegde ‘de liefde van de man gaat door de maag’. Onze sterkste culturele ankers liggen in ons eten en drinken. Gasten gaan op reis om naar de beste restaurants te gaan, om iets nieuws te beleven en om fantastische ‘instragramable-moments’ te hebben die zij kunnen delen met het thuisfront. Er is absuluut geen reden dat dit niet kan via onze hotel restaurants en bars.

Talentontwikkeling 

We hebben de afgelopen dagen een interieurgoeroe en Concept Developer uit Hong Kong hier over de vloer gehad die alle restaurants opnieuw gaat inrichten. We organiseren bruiloften voor 1000 man, internationale bedrijven komen hier om sales trips te organiseren; het is een veelzijdige job, waarin we ook talent vanuit Nederland de kans willen geven om zich binnen Marriott International door te ontwikkelen. Die plannen liggen er, die zijn we nu aan het uitwerken met de Nederlandse scholen.”

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Columns Sander Allegro
Column Sander Allegro: vijf keer raak

“De hotelindustrie verliest de controle over haar eigen kamervoorraad.” Dat was een van de belangrijkste – wat apocalyptisch aandoende - voorspellingen in de white paper van de International Hotel Association over de toekomst van de hotelsector. Het in 1996 gepubliceerde rapport me...

Economie Achtergronden
Stevige groei meetings- en eventsbranche verwacht in 2019

Een decennium na de wereldwijde economische recessie van 2008, is de meetings- en eventsbranche teruggeveerd. Voor het vierde achtereenvolgende jaar laat de sector een consistente groei van uitgaven en bezoekers zien. Deze gestage en stabiele groei is de nieuwe norm binnen de meetings- en eventsbran...

Drinks Longread
Achtergrond: alcoholarm bier in opkomst, alcoholvrije wijn nog niet populair

Overdag een ijskoud glas bier of een goed glas wijn. Hoewel in Nederland die cultuur niet heerst, verandert de behoefte van de consument. De mogelijkheid om een glas wijn of een biertje bij de lunch te bestellen groeit. Alcoholvrije wijnen zijn (nog) niet populair in de horeca, maar bieren die weini...

Personeel Achtergronden
Onderzoek personeel & horeca: 'De horecaondernemer heeft geen plan'

‘’Het moet een familie zijn’’, ‘’ludieke wervingsfilmpjes helpen’’ en ‘’duidelijke communicatie is alles’’. Bovenstaande uitspraken komen van horecamanagers en -ondernemers. Kortom: elke ondernemer of manager die ik spreek heeft...

Achtergronden
Top 10 brandoorzaken bij bedrijven

Menselijk handelen is de belangrijkste oorzaak van bedrijfsbranden in Nederland. En daarmee is het één van de grootse bedreiging van de bedrijfscontinuïteit in het midden- en kleinbedrijf. Dat constateert verzekeraar Reaal, na een analyse van brandoorzaken bij bedrijven. De verzek...

Hotel Achtergronden
Preston Palace heeft een eigen 'geluksmakelaar'

Ze is efficiënt, attent, ervaren, vriendelijk en ze weet álles over trouwen. Dat is Wendy, de Weddingplanner van Preston Palace. Ze doet alles voor de mooiste dag van haar gasten en werkt exclusief voor dit all-inclusive hotel. En dat doet ze goed. Geluksmakelaar "Ik geniet er...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: