Een à la carte restaurant heeft toegevoegde waarde voor een hotel

2 februari 2005 | redactie

F&B-managers aan het woord over de stelling: Een à la carte restaurant heeft toegevoegde waarde voor een hotel.

Erik Brederode (Accor Hotel Mercure Amsterdam Airport):

‘In de beleving van een hotelgast heeft een à la carte restaurant al snel een toegevoegde waarde, puur vanwege het gemak. Voor een hotel zelf is dat alleen het geval indien het restaurant geld oplevert en voorziet in een behoefte. Het is nog maar de vraag of een à la carte restaurant voorziet in een werkelijk bestaande behoefte. Je ziet namelijk steeds meer kleinschalige en specifieke concepten ontstaan die tegemoetkomen aan het hedendaagse consumentengedrag. Ons à la carte restaurant – met een dinerpercentage van 35 procent - loopt goed. Het hotel ligt aan een snelweg, afgelegen van andere restaurants. Veel keuze is er dus niet. Onze zakelijke, voornamelijk internationale gasten willen na een lange reis binnen handbereik dineren. Het restaurant is ook een verlengstuk van de 17 vergaderzalen. Het succes van vandaag sluit niet uit dat ik meteen zou overstappen op een nieuw concept, wanneer dat de winst van het hotel zou vergroten.’

Martijn van Dijken (Golden Tulip en Tulip Inn Amsterdam Art):

‘Voor ons is het à la carte restaurant een gegeven. En gezien de ligging van ons hotel - in feite twee hotels: Golden Tulip en Tulip Inn Amsterdam Art - ook een uitkomst. Wij zitten aan de rand van het Westerpark, even ten westen van het historische centrum van Amsterdam. Er is verder niets in deze omgeving. Twee jaar geleden kozen we bewust voor een moderne menukaart, zonder enige concessies te doen. Dat vraagt om extra inspanningen en om kostenbeheersing, maar je kunt er wel een fantastisch product neerzetten. Ook het restaurant kent inmiddels zijn vaste gasten. Ofschoon we geen actief promotiebeleid voeren om gasten van buitenaf te trekken, krijgen we hier ook regelmatig mensen die - nog voordat zij het centrum bezoeken - net even daarbuiten iets willen eten. En verder mensen die, aangetrokken door ons terras, uit nieuwsgierigheid komen. We zouden hierop nog veel kunnen winnen. Ja, in ons geval heeft een à la carte restaurant een toegevoegde waarde voor het hotel.’

Ronald Cordes (Auberge De Kievit, Wassenaar):

‘Ja, een à la carte restaurant is een toegevoegde waarde voor een hotel. Auberge de Kieviet is een echt F&B-hotel. Van onze omzet is 65% F&B-omzet en een aanzienlijk deel hiervan wordt gemaakt in ons à la carte restaurant. Wij zijn alle dagen van de week geopend voor een diner en op door-de-weekse dagen voor de lunch. Het restaurant is verantwoordelijk voor de naam die wij hebben in culinair Nederland. Het hotel is gevestigd in een woonwijk van Wassenaar en de meeste hotelgasten vinden het prettig om ’s avonds niet meer de deur uit te hoeven en lekker in ons restaurant uitgebreid te kunnen dineren. Daarnaast zijn er veel vaste (locale) gasten die speciaal voor het à la carte restaurant naar Auberge de Kieviet komen. Er bestaat ook veel aandacht van de pers voor het restaurant. Met een goed restaurant kun je je tevens onderscheiden in de markt.’

HM302005

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Personeel
Hotelpersoneel in trek binnen andere sectoren

Alhoewel onze branche in last is, zijn mensen met een hospitality-achtergrond in trek binnen andere sectoren. Niet alleen de zorg zit verlegen om mensen met een sterke dienstverlenende achtergrond, maar ook de uitvaartverzorging is een sector waar deze professionals welkom zijn. Tegelijkertijd zien ...

David Bakker
Column: lang leve Leeuwarden

In 2018 was Leeuwarden, samen met Valletta (Malta), de Culturele Hoofdstad van Europa. De hotels puilden uit, bedden waren niet meer te boeken en provincie Friesland profiteerde mee. Eindstand: 5,4 miljoen bezoekers voor Friesland in 2018. In het bidbook werd uitgegaan van 4 miljoen bezoeken aan ...

Internationaal
a&o breidt uit naar het Verenigd Koninkrijk

Vanaf 1 juli heet a&o Hostels haar gasten ook in Edinburgh welkom. Het eerste hostel in het Verenigd Koninkrijk van Europa’s grootste budget hostelketen biedt 131 kamers en 610 bedden. Het is centraal gelegen in de oude binnenstad van de Schotse hoofdstad. Voor oprichter en CEO Oliver Wint ...

Stelling van de maand mei: De overheid loodst de hotellerie goed door de coronacrisis

In deze nieuwe rubriek 'De stelling van de maand' publiceert de redactie van Hospitality Management iedere eerste vrijdag van de maand een scherpe stelling waarop u als hotelier kunt reageren: JA of NEE. De antwoorden worden verzameld en de resultaten worden gedeeld. De stelling van de maand ...

Achtergronden Interview
12 jaar geleden in Hospitality Management: Caro van Eekelen

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. Dit keer een artikel uit 2009. In de zomer van 2009 werd Caro van Eekelen aangesteld als managi ...

Interview
Mens, Bedrijf & Visie: Ricardo Eshuis (SVH)

In de rubriek Mens, Bedrijf & Visie portretteert de redactie van Hospitality Management vooraanstaande personen in en rondom de horecabranche. De coronacrisis dendert als een donderwolk door de sector. In deze rubriek zetten we de mens, de visie en het bedrijf centraal. In deze aflevering een ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: