Een à la carte restaurant heeft toegevoegde waarde voor een hotel

Auteur: redactie
F&B 2 februari 2005
Een à la carte restaurant heeft toegevoegde waarde voor een hotel

F&B-managers aan het woord over de stelling: Een à la carte restaurant heeft toegevoegde waarde voor een hotel.

Erik Brederode (Accor Hotel Mercure Amsterdam Airport):

‘In de beleving van een hotelgast heeft een à la carte restaurant al snel een toegevoegde waarde, puur vanwege het gemak. Voor een hotel zelf is dat alleen het geval indien het restaurant geld oplevert en voorziet in een behoefte. Het is nog maar de vraag of een à la carte restaurant voorziet in een werkelijk bestaande behoefte. Je ziet namelijk steeds meer kleinschalige en specifieke concepten ontstaan die tegemoetkomen aan het hedendaagse consumentengedrag. Ons à la carte restaurant – met een dinerpercentage van 35 procent - loopt goed. Het hotel ligt aan een snelweg, afgelegen van andere restaurants. Veel keuze is er dus niet. Onze zakelijke, voornamelijk internationale gasten willen na een lange reis binnen handbereik dineren. Het restaurant is ook een verlengstuk van de 17 vergaderzalen. Het succes van vandaag sluit niet uit dat ik meteen zou overstappen op een nieuw concept, wanneer dat de winst van het hotel zou vergroten.’

Martijn van Dijken (Golden Tulip en Tulip Inn Amsterdam Art):

‘Voor ons is het à la carte restaurant een gegeven. En gezien de ligging van ons hotel - in feite twee hotels: Golden Tulip en Tulip Inn Amsterdam Art - ook een uitkomst. Wij zitten aan de rand van het Westerpark, even ten westen van het historische centrum van Amsterdam. Er is verder niets in deze omgeving. Twee jaar geleden kozen we bewust voor een moderne menukaart, zonder enige concessies te doen. Dat vraagt om extra inspanningen en om kostenbeheersing, maar je kunt er wel een fantastisch product neerzetten. Ook het restaurant kent inmiddels zijn vaste gasten. Ofschoon we geen actief promotiebeleid voeren om gasten van buitenaf te trekken, krijgen we hier ook regelmatig mensen die - nog voordat zij het centrum bezoeken - net even daarbuiten iets willen eten. En verder mensen die, aangetrokken door ons terras, uit nieuwsgierigheid komen. We zouden hierop nog veel kunnen winnen. Ja, in ons geval heeft een à la carte restaurant een toegevoegde waarde voor het hotel.’

Ronald Cordes (Auberge De Kievit, Wassenaar):

‘Ja, een à la carte restaurant is een toegevoegde waarde voor een hotel. Auberge de Kieviet is een echt F&B-hotel. Van onze omzet is 65% F&B-omzet en een aanzienlijk deel hiervan wordt gemaakt in ons à la carte restaurant. Wij zijn alle dagen van de week geopend voor een diner en op door-de-weekse dagen voor de lunch. Het restaurant is verantwoordelijk voor de naam die wij hebben in culinair Nederland. Het hotel is gevestigd in een woonwijk van Wassenaar en de meeste hotelgasten vinden het prettig om ’s avonds niet meer de deur uit te hoeven en lekker in ons restaurant uitgebreid te kunnen dineren. Daarnaast zijn er veel vaste (locale) gasten die speciaal voor het à la carte restaurant naar Auberge de Kieviet komen. Er bestaat ook veel aandacht van de pers voor het restaurant. Met een goed restaurant kun je je tevens onderscheiden in de markt.’

HM302005

Overig nieuws