Ewout Hoogendoorn: Quantified Self en 42, het antwoord op alles

1 december 2015 | Roy Spijker

Op HotelTech 2015 waren er voor mij toch veel nieuwe inzichten, die kennelijk voor anderen alweer bijna verjaard zijn. 'Quantified Self is een beweging die zich bezighoudt met het fenomeen dat de mens in toenemende mate technologie integreert in zijn leven, met het doel informatie te verzamelen over zichzelf en hiervan te leren.' Sinds ik een maand geleden een nieuwe telefoon heb gekocht, waar spontaan ook de app 'S Health' op staat, ben ik ook begonnen met het voor de aardigheid registreren van mijn bewegingen, mijn hartslag en meer van dat soort onzin. Onzin, maar wel grappig om te doen, want onwillekeurig word je toch gestimuleerd om te zien hoe je bij de volgende meting weer scoort.  Als je dan op zo’n site kijkt, schrik je toch wel van hoe serieus veel mensen daarmee bezig zijn. Er zijn werkelijke ‘QS Groups’ die regelmatig ‘Meetups’ hebben waar veel mensen naartoe komen, omdat er door wetenschappelijke ‘QS’ers’ diepgaande analyses worden gegeven. 

'Data is the new oil'. Ook zo’n leuk inzicht dat ik van HotelTech meenam. Tja, als de olie opraakt dan moet je toch ergens je geld mee verdienen. En waar is meer van in overvloed beschikbaar dan data? De grap is bovendien dat data een ‘bron’ is die alleen maar groeit, in plaats van opdroogt. U zult het begrijpen, Big Data is de basis van alles. IBM blijkt 'Cognitive Cooking' met Chef Watson te hebben bedacht. De computer leest en interpreteert zo’n 200 miljoen pagina’s aan recepten, analyses en commentaren en presenteert geheel geautomatiseerd 'het beste' daaruit. Het beste? Jawel, deze computer kan leren en creatief denken. 

Vanuit het beperkte hotelwereldje is er dus heel veel aan de hand in de grote, boze buitenwereld waar we nog in geen velden of wegen van hebben gehoord. Gelukkig bleek er ook de 'Hitchhikers Guide to the Galaxy' te zijn, die het antwoord weet te geven op alles. Dat boek is verschenen in 1979, en had toen al het antwoord op alles bedacht. Het antwoord is dus '42'. De truc is dat je alleen de vraag nog even moet verzinnen. Ik kom daar bijna 36 jaar later pas achter, maar gelukkig is dat in de hotellerie weer ruimschoots op tijd en kunnen we daarmee geheel gerustgesteld het nieuwe jaar in!

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Coronacrisis
“Forse huurverlaging is nu echt wel mogelijk voor hoteliers"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; iedere dag bellen we hem om de situatie te bespreken. In dit achtste hoofdstuk b...

Coronacrisis
Wapenen tegen de crisis: Hoe maak ik mijn hotel meer crisisbestendig?

Hotels sluiten massaal hun deuren vanwege het coronavirus. Een zeer ingrijpend en moeilijk besluit. Hotelketens Van der Valk en Fletcher kondigen aan ruimte beschikbaar te stellen om herstellende coronapatiënten op te vangen. Ziekenhuizen houden zo meer ruimte over voor de zware zorg. Geven hot...

Columns Sander Allegro
Column Sander Allegro: AI!

Of ik het verschil wist tussen artificiële intelligentie en robotisering? Het was een vraag van iemand die mij aansprak nadat ik een verhaal over hoteltrends had gehouden waarin ik weer eens mijn stokpaardje over High Tech en High Touch had bereden. Eerlijk gezegd had ik de begrippen altijd los...

Coronadagboek Bart Reints Bok: "Ik ontving een absurde e-mail van Emesa"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; iedere dag bellen we hem om de situatie te bespreken. In dit zevende hoofdstuk b...

Personalia
Rogier Braakman keert terug in de hotellerie

Rogier Braakman keert terug in de hotellerie. De voormalig Managing Director van IHMG laat het volgende via zijn LinkedIn weten: "Terug in de hotelbusiness... Na anderhalf jaar 'hotelbusiness-sabbatical' (en het opdoen van nieuwe ervaringen in vele IT-gerelateerde bedrijven) voel ik me ...

Hotelketens
Hotelketen onder de loep: InterContinental Hotels Group

In deze rubriek presenteert Hospitality Management de bekendere hotelketens. Een historisch overzicht met actuele cijfers. In deze uitgave behandelen we IHG, een toonaangevend merk met wereldwijd 400.000 werknemers die werkzaam zijn in meer dan 100 landen. De merken IHG telt 16 merken, waarbij...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: