Ewout Hoogendoorn: Quantified Self en 42, het antwoord op alles

1 december 2015 | Roy Spijker

Op HotelTech 2015 waren er voor mij toch veel nieuwe inzichten, die kennelijk voor anderen alweer bijna verjaard zijn. 'Quantified Self is een beweging die zich bezighoudt met het fenomeen dat de mens in toenemende mate technologie integreert in zijn leven, met het doel informatie te verzamelen over zichzelf en hiervan te leren.' Sinds ik een maand geleden een nieuwe telefoon heb gekocht, waar spontaan ook de app 'S Health' op staat, ben ik ook begonnen met het voor de aardigheid registreren van mijn bewegingen, mijn hartslag en meer van dat soort onzin. Onzin, maar wel grappig om te doen, want onwillekeurig word je toch gestimuleerd om te zien hoe je bij de volgende meting weer scoort.  Als je dan op zo’n site kijkt, schrik je toch wel van hoe serieus veel mensen daarmee bezig zijn. Er zijn werkelijke ‘QS Groups’ die regelmatig ‘Meetups’ hebben waar veel mensen naartoe komen, omdat er door wetenschappelijke ‘QS’ers’ diepgaande analyses worden gegeven. 

'Data is the new oil'. Ook zo’n leuk inzicht dat ik van HotelTech meenam. Tja, als de olie opraakt dan moet je toch ergens je geld mee verdienen. En waar is meer van in overvloed beschikbaar dan data? De grap is bovendien dat data een ‘bron’ is die alleen maar groeit, in plaats van opdroogt. U zult het begrijpen, Big Data is de basis van alles. IBM blijkt 'Cognitive Cooking' met Chef Watson te hebben bedacht. De computer leest en interpreteert zo’n 200 miljoen pagina’s aan recepten, analyses en commentaren en presenteert geheel geautomatiseerd 'het beste' daaruit. Het beste? Jawel, deze computer kan leren en creatief denken. 

Vanuit het beperkte hotelwereldje is er dus heel veel aan de hand in de grote, boze buitenwereld waar we nog in geen velden of wegen van hebben gehoord. Gelukkig bleek er ook de 'Hitchhikers Guide to the Galaxy' te zijn, die het antwoord weet te geven op alles. Dat boek is verschenen in 1979, en had toen al het antwoord op alles bedacht. Het antwoord is dus '42'. De truc is dat je alleen de vraag nog even moet verzinnen. Ik kom daar bijna 36 jaar later pas achter, maar gelukkig is dat in de hotellerie weer ruimschoots op tijd en kunnen we daarmee geheel gerustgesteld het nieuwe jaar in!

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Verbouwen
City Resort Hotel Leiden realiseert nieuw Meeting & Event Center

City Resort Hotel Leiden gaat haar huidige Meeting & Event Center uitbreiden en vernieuwen. Het Meeting & Event Center van City Resort Hotel Leiden komt op de vijfde verdieping van het Level-gebouw aan de Bargelaan, direct naast het Centraal Station en krijgt een oppervlakte van maar liefst ...

Van der Valk
Cantharel’s keukentafel verbindt gast met eten

Vanaf 1 november start Van der Valk Hotel Apeldoorn-de Cantharel met een nieuwe initiatief. Gasten kunnen vanaf dat moment ook dineren aan Cantharel’s Keukentafel. Een culinair avondje uit in het naast het hotel gelegen landhuis waar ze onder leiding van chef-kok Justa van Ryssen en sommelier...

Columns Sander Allegro
Column Sander Allegro: vijf keer raak

“De hotelindustrie verliest de controle over haar eigen kamervoorraad.” Dat was een van de belangrijkste – wat apocalyptisch aandoende - voorspellingen in de white paper van de International Hotel Association over de toekomst van de hotelsector. Het in 1996 gepubliceerde rapport me...

Economie Achtergronden
Stevige groei meetings- en eventsbranche verwacht in 2019

Een decennium na de wereldwijde economische recessie van 2008, is de meetings- en eventsbranche teruggeveerd. Voor het vierde achtereenvolgende jaar laat de sector een consistente groei van uitgaven en bezoekers zien. Deze gestage en stabiele groei is de nieuwe norm binnen de meetings- en eventsbran...

Drinks Longread
Achtergrond: alcoholarm bier in opkomst, alcoholvrije wijn nog niet populair

Overdag een ijskoud glas bier of een goed glas wijn. Hoewel in Nederland die cultuur niet heerst, verandert de behoefte van de consument. De mogelijkheid om een glas wijn of een biertje bij de lunch te bestellen groeit. Alcoholvrije wijnen zijn (nog) niet populair in de horeca, maar bieren die weini...

Personeel Achtergronden
Onderzoek personeel & horeca: 'De horecaondernemer heeft geen plan'

‘’Het moet een familie zijn’’, ‘’ludieke wervingsfilmpjes helpen’’ en ‘’duidelijke communicatie is alles’’. Bovenstaande uitspraken komen van horecamanagers en -ondernemers. Kortom: elke ondernemer of manager die ik spreek heeft...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: