Ewout Hoogendoorn: Quantified Self en 42, het antwoord op alles

1 december 2015 | Roy Spijker

Op HotelTech 2015 waren er voor mij toch veel nieuwe inzichten, die kennelijk voor anderen alweer bijna verjaard zijn. 'Quantified Self is een beweging die zich bezighoudt met het fenomeen dat de mens in toenemende mate technologie integreert in zijn leven, met het doel informatie te verzamelen over zichzelf en hiervan te leren.' Sinds ik een maand geleden een nieuwe telefoon heb gekocht, waar spontaan ook de app 'S Health' op staat, ben ik ook begonnen met het voor de aardigheid registreren van mijn bewegingen, mijn hartslag en meer van dat soort onzin. Onzin, maar wel grappig om te doen, want onwillekeurig word je toch gestimuleerd om te zien hoe je bij de volgende meting weer scoort.  Als je dan op zo’n site kijkt, schrik je toch wel van hoe serieus veel mensen daarmee bezig zijn. Er zijn werkelijke ‘QS Groups’ die regelmatig ‘Meetups’ hebben waar veel mensen naartoe komen, omdat er door wetenschappelijke ‘QS’ers’ diepgaande analyses worden gegeven. 

'Data is the new oil'. Ook zo’n leuk inzicht dat ik van HotelTech meenam. Tja, als de olie opraakt dan moet je toch ergens je geld mee verdienen. En waar is meer van in overvloed beschikbaar dan data? De grap is bovendien dat data een ‘bron’ is die alleen maar groeit, in plaats van opdroogt. U zult het begrijpen, Big Data is de basis van alles. IBM blijkt 'Cognitive Cooking' met Chef Watson te hebben bedacht. De computer leest en interpreteert zo’n 200 miljoen pagina’s aan recepten, analyses en commentaren en presenteert geheel geautomatiseerd 'het beste' daaruit. Het beste? Jawel, deze computer kan leren en creatief denken. 

Vanuit het beperkte hotelwereldje is er dus heel veel aan de hand in de grote, boze buitenwereld waar we nog in geen velden of wegen van hebben gehoord. Gelukkig bleek er ook de 'Hitchhikers Guide to the Galaxy' te zijn, die het antwoord weet te geven op alles. Dat boek is verschenen in 1979, en had toen al het antwoord op alles bedacht. Het antwoord is dus '42'. De truc is dat je alleen de vraag nog even moet verzinnen. Ik kom daar bijna 36 jaar later pas achter, maar gelukkig is dat in de hotellerie weer ruimschoots op tijd en kunnen we daarmee geheel gerustgesteld het nieuwe jaar in!

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Marriott verwijdert plastic rietjes wereldwijd

Marriott International heeft vandaag het plan aangekondigd om plastic wegwerprietjes en roerstaafjes te verwijderen in alle 6.500+ hotels wereldwijd, verspreid over dertig merken. Zodra dit volgend jaar volledig geïmplementeerd is heeft het bedrijf meer dan 1 miljard plastic rietjes per jaar e...

Interieur Advertorial
Auping introduceert hotelbed Revive

Auping introduceert begin september een duurzaam en modulair opgebouwd bed dat speciaal voor de hotelwereld is ontwikkeld. De Auping Revive is ontworpen op basis van resultaten uit onderzoeken naar de wensen van zowel hotelgasten als hotelpersoneel. Het hotelbed heeft de looks en het slaapcomfort va...

Hotelketens
Restaurant INK Hotel in de prijzen

Het restaurant en de cocktailbar van INK Hotel Amsterdam - heeft tijdens de uitreiking van de World Luxury Restaurant Awards maar liefst drie prijzen gewonnen. Het restaurant, onder leiding van F&B Manager Ruth Engels-Siegers, werd benoemd tot het beste 'Luxury Boutique Hotel Restaurant'...

Hotelketens
Le Club AccorHotels lanceert Seeker en pioniert met het gebruik van biometrie

Het bekroonde loyaliteitsprogramma van AccorHotels – Le CLub AccorHotels – introduceert het revolutionaire Seeker, een online test die aan de hand van je resultaten met een uiterst accuraat algoritme jou een persoonlijk reisprofiel creëert. Zo wil de hotelketen het reis-DNA van haar...

IJsblokjes kunnen voedselvergiftiging veroorzaken

Met de heerlijke zomerse temperaturen draaien ijsblokjesmachines in de horeca overuren. Niet zo gek natuurlijk, ijsblokjes zijn een welkome én koele toevoeging aan ieder drankje. Niets zo onschuldig als ijsblokjes, toch? Dat is niet helemaal waar. IJs is namelijk het vergeten voedsel als h...

Fletcher
Fletcher ziet bezettingsgraad gigantisch stijgen door zomerweer

Nederland heeft er al een hele lange periode met heerlijk zomerweer opzitten. Fletcher Hotels ziet dat daardoor de vraag naar vakanties in Nederland ongekend hoog is. Er is altijd een belangrijke relatie tussen het weer en het boeken van vakanties in eigen land. Hoe lekkerder het weer, hoe groter...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: