Ewout Hoogendoorn: Sinterklaas innoveert

1 oktober 2015 | Ewout Hoogendoorn

"Ik heb al pepernoten in huis!", riep mijn dochter in september enthousiast en daarbij voelde zij zich niet gehinderd door de Zwarte Pietendiscussie. Sinterklaas en Zwarte Piet hebben in onze jeugd en in de jeugd van onze kinderen voor bijzonder veel plezier gezorgd. Maar de wereld is dramatisch veranderd. De wereld doet niets anders dan dramatisch veranderen. Alle heilige huisjes moeten eraan geloven, of we dat nu leuk vinden of niet. Maar je kunt, en misschien moet, er ook anders tegenaan kijken.

De 'dramatiek' van iedere verandering wordt natuurlijk eerst ook wel flink opgeblazen, anders is die niet noemenswaardig. Maar op de keeper beschouwd, verandert er natuurlijk uiteindelijk altijd maar bitter weinig. Over een paar jaar heeft Piet alle kleuren van de regenboog behalve zwart, en is er aan het Sinterklaasfeest feitelijk niets veranderd. Over een paar jaar kun je via de website van Airbnb ook hotels reserveren. Nu is het al mogelijk om via Booking een appartement bij Airbnb te boeken. Wat ook niet verandert is dat de hoteliers het kaas van hun brood blijven laten eten. Ze zullen niet zo slim zijn dat ze via hun sites Airbnb en consorten laten boeken, met bijvoorbeeld roomservice of apartment service op afstand erbij. Be Mate doet dat nu wel, maar dat is de uitzondering die de regel bevestigt en zal relatief klein blijven. En zo zal er nog wel weer een andere speler komen die op een slimme manier de reserveringsopbrengsten van de hotels naar zich toe weet te trekken. 

De hoteliers lossen dat telkens weer knap op door heel goed na te denken over hoe hun business efficiënter kan en weten dat (wel) zeer innovatief in te vullen door gemeenschappelijke inkoopdiensten en een gemeenschappelijke en veel professioneler georganiseerde distributie. De inrichting van de publieke ruimten is bij nieuwe hotels zodanig goed doordacht dat er veel minder personeel nodig is dan voorheen. Maar waarom hebben hoteliers dan niet het verkoopproces meer naar zich toe getrokken?

Heel lang geleden introduceerde Fletcher, tot grote ontsteltenis van de branche, de koppeling van de retail aan de verkoop van hotelovernachtingen: voor een tientje kon je een nacht kopen bij de drogist. Vele jaren later komt daar schoorvoetend Golden Tulip bij die met Blokker een deal heeft. Princess, die het zou moeten hebben uitgevonden, zou het ook doen, maar daar heb ik nog niets van gemerkt. Hoteliers, wanneer gaan jullie de enorme inventiviteit die er in de branche is eens inzetten bij de verkoop? Er verandert niets aan het product (een overnachting), net als er niets aan het Sinterklaasfeest verandert. Maar als je het kleurtje van Piet verandert, is het ineens toch iets heel nieuws!

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Columns Starten in de horeca Ondernemen
Hoe ga je om met drugs op de werkvloer?

Alcohol en inmiddels ook drugs komen frequent voor binnen de horeca. Niet alleen gasten nuttigen het een en ander, personeelsleden soms net zo. Een aantal jaren geleden was er een serveerster, werkzaam in een hotel op Aruba, die in haar vrije tijd cocaïne had genuttigd. De dag erop moest zij ee...

Hotelbouwplannen Achtergronden
Hotel West-Ende Helmond krijgt casino

Helmond krijgt een nieuw casino. Eigenaar Riton Loverbosch wil namelijk een speelautomatenhal openen in hotel West-Ende, zo lezen we in het Eindhovens Dagblad. Veel uitbreidingen Zaal De Traverse wordt ook bij het hotel betrokken. De eigenaar van het hotel neemt het pand over van eigenaar Bav...

Personalia Golden Tulip
Golden Tulip Zevenbergen vernieuwt kamers en krijgt nieuwe General Manager

Het in Noord-Brabantse Golden Tulip Zevenbergen bestaat dit jaar 15 jaar en begint 2018 met een frisse start. Zo kregen de kamers, gangen en vergaderzaal een complete restyling, geheel passend in de nieuwe look en feel van Golden Tulip. Daarnaast werd Severine Brengard benoemd tot General Manager. ...

Booking.com Internationaal
Moederbedrijf Booking.com krijgt andere naam

Priceline heeft vanaf woensdag een andere naam. Priceline is overigens het moederbedrijf van Booking.com. De nieuwe naam is Booking Holdings. Booking.com is het grootste merk in de portefeuille van het bedrijf. Goede cijfers Sinds 2005 is Booking.com onderdeel van de Priceline Group, waarmee h...

Tech Advertorial
Handy verovert de Nederlandse hotelmarkt

De Handy is een nieuwe en functionele amenity voor op de hotelkamer. Het is een smartphone die door het hotel gratis wordt aangeboden aan haar gasten en voorziet in alles wat een gast nodig heeft tijdens het verblijf. Informatie over het hotel en de stad, gratis wereldwijd bellen, onbeperkt data en ...

Achtergronden Rotterdam
Rotterdams hotel doelwit van gemaskerde overvaller

Een hotel aan de Mathenesserlaan in Rotterdam is in de nacht van dinsdag op woensdag doelwit geweest van een overvaller. Gelukkig raakte hierbij niemand gewond. Rond 04.00 uur meldde een man met een gasmasker op zich bij de receptie en eiste geld. Hij kreeg het geld van de aanwezige front office med...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: