Ewout Hoogendoorn: Sinterklaas innoveert

1 oktober 2015 | Ewout Hoogendoorn

"Ik heb al pepernoten in huis!", riep mijn dochter in september enthousiast en daarbij voelde zij zich niet gehinderd door de Zwarte Pietendiscussie. Sinterklaas en Zwarte Piet hebben in onze jeugd en in de jeugd van onze kinderen voor bijzonder veel plezier gezorgd. Maar de wereld is dramatisch veranderd. De wereld doet niets anders dan dramatisch veranderen. Alle heilige huisjes moeten eraan geloven, of we dat nu leuk vinden of niet. Maar je kunt, en misschien moet, er ook anders tegenaan kijken.

De 'dramatiek' van iedere verandering wordt natuurlijk eerst ook wel flink opgeblazen, anders is die niet noemenswaardig. Maar op de keeper beschouwd, verandert er natuurlijk uiteindelijk altijd maar bitter weinig. Over een paar jaar heeft Piet alle kleuren van de regenboog behalve zwart, en is er aan het Sinterklaasfeest feitelijk niets veranderd. Over een paar jaar kun je via de website van Airbnb ook hotels reserveren. Nu is het al mogelijk om via Booking een appartement bij Airbnb te boeken. Wat ook niet verandert is dat de hoteliers het kaas van hun brood blijven laten eten. Ze zullen niet zo slim zijn dat ze via hun sites Airbnb en consorten laten boeken, met bijvoorbeeld roomservice of apartment service op afstand erbij. Be Mate doet dat nu wel, maar dat is de uitzondering die de regel bevestigt en zal relatief klein blijven. En zo zal er nog wel weer een andere speler komen die op een slimme manier de reserveringsopbrengsten van de hotels naar zich toe weet te trekken. 

De hoteliers lossen dat telkens weer knap op door heel goed na te denken over hoe hun business efficiënter kan en weten dat (wel) zeer innovatief in te vullen door gemeenschappelijke inkoopdiensten en een gemeenschappelijke en veel professioneler georganiseerde distributie. De inrichting van de publieke ruimten is bij nieuwe hotels zodanig goed doordacht dat er veel minder personeel nodig is dan voorheen. Maar waarom hebben hoteliers dan niet het verkoopproces meer naar zich toe getrokken?

Heel lang geleden introduceerde Fletcher, tot grote ontsteltenis van de branche, de koppeling van de retail aan de verkoop van hotelovernachtingen: voor een tientje kon je een nacht kopen bij de drogist. Vele jaren later komt daar schoorvoetend Golden Tulip bij die met Blokker een deal heeft. Princess, die het zou moeten hebben uitgevonden, zou het ook doen, maar daar heb ik nog niets van gemerkt. Hoteliers, wanneer gaan jullie de enorme inventiviteit die er in de branche is eens inzetten bij de verkoop? Er verandert niets aan het product (een overnachting), net als er niets aan het Sinterklaasfeest verandert. Maar als je het kleurtje van Piet verandert, is het ineens toch iets heel nieuws!

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Agnes Raggers F&B Professional of the Year 2020

Tijdens het AF&BM-jaargala in Hotel Okura Amsterdam heeft Agnes Raggers, F&B Manager van Mooirivier Hotel & Congres in Dalfsen, de F&B Professional of the Year Award 2020 uitgereikt gekregen. De finalestrijd ging dit jaar tussen Agnes Raggers, Bart Vanderstukken (Kruisherenhotel M...

Interview Longread
Leo Hollman: ''Al die nieuwe hotelkamers zijn funest voor de bezettingsgraad''

Grand Hotel Karel V is het meest iconische hotel van Utrecht, alhoewel pas in 1992 werd begonnen aan de grondige renovatie van het Rijksmonument dat daarvoor nog een in verval geraakt - en gekraakt - complex was. Hoe anders is het nu: alle 121 kamers worden dadelijk grondig gerenoveerd en qua statuu...

Personalia
Eric van der Heijden nieuwe General Manager resort Hof van Saksen

Bij resort Hof van Saksen in Drenthe, onderdeel van Landal GreenParks, is Eric van der Heijden benoemd tot General Manager. Hij volgt Roland Rozenbroek op, die zich per 1 mei a.s. gaat richten op hospitality-ondersteuning van nieuwe projecten en op uitbreiding van Hof van Saksen. Eric van der Hei...

Hotelbouwplannen
Nieuwbouw van hotel met 349 kamers in Hoofddorp

Voor een locatie op bedrijventerrein De President te Hoofddorp is door Trae Architect een duurzaam hotel ontworpen. Naast 349 kamers van wisselende grootte omvat het complex onder andere een receptie met lobby, ontbijtzaal, restaurant, bar, keukens, vergaderruimten, fitnessruimte en amusementsruimte...

Bezorgen Achtergronden
Open brief TheFork naar aanleiding van ophef uitzending Rambam

Naar aanleiding van de Rambam-uitzending van januari wil TheFork reageren op beschuldigingen die tijdens de uitzending werden geuit. Hierbij delen we deze brief van TheFork, waarin ook de werkwijze van KHN richting de media wordt bekritiseerd. Om een gedetailleerd en volledig beeld te kunnen sch...

Food Advertorial
Food Waste Challenge: Best Practice

Nederlandse restaurants en hotels kunnen gezamenlijk jaarlijks 61 miljoen kilo voedselverspilling vermijden en daarmee 582 miljoen euro besparen. Dit is maandag 13 januari bekend gemaakt tijdens de slotdag van de Food Waste Challenge op de Horecava. De Food Waste Challenge is een door Rabobank georg...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: