Ewout Hoogendoorn: Sinterklaas innoveert

1 oktober 2015 | Ewout Hoogendoorn

"Ik heb al pepernoten in huis!", riep mijn dochter in september enthousiast en daarbij voelde zij zich niet gehinderd door de Zwarte Pietendiscussie. Sinterklaas en Zwarte Piet hebben in onze jeugd en in de jeugd van onze kinderen voor bijzonder veel plezier gezorgd. Maar de wereld is dramatisch veranderd. De wereld doet niets anders dan dramatisch veranderen. Alle heilige huisjes moeten eraan geloven, of we dat nu leuk vinden of niet. Maar je kunt, en misschien moet, er ook anders tegenaan kijken.

De 'dramatiek' van iedere verandering wordt natuurlijk eerst ook wel flink opgeblazen, anders is die niet noemenswaardig. Maar op de keeper beschouwd, verandert er natuurlijk uiteindelijk altijd maar bitter weinig. Over een paar jaar heeft Piet alle kleuren van de regenboog behalve zwart, en is er aan het Sinterklaasfeest feitelijk niets veranderd. Over een paar jaar kun je via de website van Airbnb ook hotels reserveren. Nu is het al mogelijk om via Booking een appartement bij Airbnb te boeken. Wat ook niet verandert is dat de hoteliers het kaas van hun brood blijven laten eten. Ze zullen niet zo slim zijn dat ze via hun sites Airbnb en consorten laten boeken, met bijvoorbeeld roomservice of apartment service op afstand erbij. Be Mate doet dat nu wel, maar dat is de uitzondering die de regel bevestigt en zal relatief klein blijven. En zo zal er nog wel weer een andere speler komen die op een slimme manier de reserveringsopbrengsten van de hotels naar zich toe weet te trekken. 

De hoteliers lossen dat telkens weer knap op door heel goed na te denken over hoe hun business efficiënter kan en weten dat (wel) zeer innovatief in te vullen door gemeenschappelijke inkoopdiensten en een gemeenschappelijke en veel professioneler georganiseerde distributie. De inrichting van de publieke ruimten is bij nieuwe hotels zodanig goed doordacht dat er veel minder personeel nodig is dan voorheen. Maar waarom hebben hoteliers dan niet het verkoopproces meer naar zich toe getrokken?

Heel lang geleden introduceerde Fletcher, tot grote ontsteltenis van de branche, de koppeling van de retail aan de verkoop van hotelovernachtingen: voor een tientje kon je een nacht kopen bij de drogist. Vele jaren later komt daar schoorvoetend Golden Tulip bij die met Blokker een deal heeft. Princess, die het zou moeten hebben uitgevonden, zou het ook doen, maar daar heb ik nog niets van gemerkt. Hoteliers, wanneer gaan jullie de enorme inventiviteit die er in de branche is eens inzetten bij de verkoop? Er verandert niets aan het product (een overnachting), net als er niets aan het Sinterklaasfeest verandert. Maar als je het kleurtje van Piet verandert, is het ineens toch iets heel nieuws!

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

30 jaar Hospitality Management
11 jaar geleden in Hospitality Management: Chris Luken

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. Deze week Fletcher-oprichter Chris Luken. In 2010 sprak Hospitality Management met de 'self- ...

Economie Corona
Hotelovernachtingen volgend jaar weer terug op niveau 2019

Na de grootste dip uit de historie van de hotelsector is herstel in zicht. In 2022 komt het aantal hotelovernachtingen in Nederland weer uit op het niveau van piekjaar 2019 met bijna 55 miljoen. In Amsterdam duurt het een jaar langer voordat de schade is ingelopen, omdat de stad erg afhankelijk is v ...

Achtergronden Ondernemen
Max Brown Hotels winnaar ‘Hotel Website of the Year 2021’

Zojuist is tijdens een digitale ceremonie bekend gemaakt dat Max Brown Hotels winnaar is geworden van de Hotel Website of the Year verkiezing 2021. De hotelketen mag deze titel een jaar lang voeren en heeft een bokaal en een cheque ter waarde van € 1.000 ontvangen. Communicatieboodschap door ...

Personeel Achtergronden
Bekende gezichten van Château Neercanne nemen afscheid

Château Neercanne kondigt aan dat twee bekende gezichten van Château Neercanne per 1 maart aanstaande afscheid gaan nemen vanwege een volgende stap in hun carrière. Maître d’Hotel Dennis Lemmens maakt promotie binnen Oostwegel Collection en wordt Food & Beverage Ma ...

Hans van Spronsen
Column Hans van Spronsen: 2020; Het jaar van personeelstekort tot gastentekort

Begin 2020 was onze zorg en grootste uitdaging voor het jaar: het personeelstekort. In maart werden we ruw geconfronteerd met een nieuwe werkelijkheid. Corona sneed ons de pas af. Dit met ongelofelijke gevolgen voor onze sector. Al snel moesten we leven met de verplichte sluiting en vervolgens met d ...

Hotelketens Internationaal
Rosewood Hotels & Resorts opent in 2023 hotel in Rome

Rosewood Hotels & Resorts, een wereldleider op het gebied van luxe reis- en lifestyle-ervaringen, is door vastgoedbedrijf Antirion SGR aangesteld om Rosewood Rome, dat in 2023 in het hart van de hoofdstad zal worden geopend, te beheren. Het nieuwe hotel is gevestigd in het voormalige hoofdkantoo ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: