Go, Dutch Hotel Cities!

13 augustus 2019 | redactie

De Dutch Hotel City Index heeft dit jaar weer Amsterdam als de verrassende nummer één. Niet spannend? Nee, nu nog niet. Maar voor hoe lang nog? Amsterdam doet z’n stinkende best om van die pole position af te komen. Geen ‘I Amsterdam’, wordt het ‘Hi Lemmermeer’?

De groei gaat nog lekker door in Amsterdam, en andere steden zullen natuurlijk nooit in de buurt komen, al is het maar door het enorme onderscheid in aantal kamers. 33.000 kamers in Amsterdam, 7.000 in Haarlemmermeer, 6.000 in Rotterdam en 5.000 in Den Haag. De nummers twee tot en met tien van de Dutch Hotel City Index zijn samen nog niet zo groot als de nummer één. Toch is Amsterdam bewust aan zijn eigen stoelpoten aan het zagen door de hotelstop. Voorlopig voelt dat nog als een vreemde tegenstelling, omdat het barst van de hotelontwikkelingen. De komende vier jaar nog zeker 8.000 kamers erbij! Dat is dus meer dan het hele hotelvolume van de nummer twee.

Maar denk eens middellange termijn. Amsterdam investeert niet meer in ontwikkeling van congresvolume en toeristische attracties, misschien eigenlijk ook maar niet meer investeren in hoofdkantoren van grote bedrijven? Als we het er toch over hebben, die Zuidas hoeft eigenlijk helemaal niet onder de grond. Als we stoppen met groeien, kunnen we het beter goed doen. Amsterdam Haven ontwikkelen? Nah, betekent weer meer mensen en bedrijven in Amsterdam, die krijgen weer meer gasten, dus zijn er meer hotelkamers nodig. Meer hotelkamers? Dat nooit!

Toch zijn er kansen voor de nummers twee tot en met tien. De Dutch Hotel City Index, die Horwath HTL samen met ABN AMRO op de Provada heeft gepresenteerd, geeft aan welke steden aantrekkelijk zijn voor hotelinvesteerders. Rotterdam is op een bijzondere manier in de voetsporen getreden van Amsterdam: superstrakke ontwikkeling van het toeristische segment in de afgelopen tien jaar. Ook het business-segment wordt daar sterk ontwikkeld. Den Haag heeft wat achterstand, maar met een goede en effectieve strategie zou het Rotterdam goed kunnen opvolgen. En Haarlemmermeer? Pas op voor foute beeldvorming; Schiphol is natuurlijk de overgrote driver hier. Misschien minder romantisch als locatie dan de grotere steden, maar bijzonder functioneel ontwikkeld in zowel het toeristische als het zakelijke segment. Het slimme is dat de kamerprijzen daar gewoon structureel lager zijn, maar de bezettingsgraden prima. Realistisch rekenen is hier cruciaal. Als de getallen matchen heb je ook daar een uitstekende hotelinvestering. Benieuwd wie de uitdaging aangaan, kansen genoeg!

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Roberto Payer-editie Hospitality Management vaart nieuwe koers

De speciale Roberto Payer-editie die Hospitality Management in september uitgeeft, krijgt een nieuwe redactionele koers. Vanwege de coronacrisis zijn eerder bepaalde onderwerpen en thema's te komen vervallen. Vanochtend besprak Payer in het Waldorf Astoria de actualiteiten, thema's e...

Opening
Hotel De L'Europe Amsterdam heropent in nieuwe stijl

Na een volledige restyling van het interieur van de lobby, privé-eventkamers, restaurants en bar, opende De L'Europe Amsterdam het afgelopen weekend haar deuren voor gasten. Per 1 juni zijn ook alle restaurants van het hotel - Bord'Eau, Brasserie Marie, Freddy's Bar en de in &#...

Internationaal
CBS: passagiers nationale luchthavens 98% gedaald in april

In april 2020 reisden bijna 134 duizend passagiers van en naar de vijf nationale luchthavens, 98 procent minder dan in april 2019. Het vrachtvervoer daalde in deze periode met 25 procent tot 103 duizend ton aan vervoerd gewicht. Dit meldt het CBS op basis van de nieuwste cijfers. Vanweg...

Aannames, plannen en werkelijke reacties. Hoe we onze weg zoeken in de Covid-19 pandemie.

Sinds maart is Hotelschool The Hague een groot aantal onderzoeken gestart naar de Covid-crisis. Op welke termijn is een herstart van het toerisme te verwachten? Gaan we terug naar vroeger of zullen toeristen op dezelfde manier willen reizen? Gaan gasten hotels en andere accommodatie meer op criteria...

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Columns Coronacrisis
"Wat in Amsterdam gebeurde, voelt als een steek in de rug"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: