Hoe ziet zakelijk reizen er in 2018 uit?

12 december 2017 | Thijs Jacobs

Hoe ziet zakelijk reizen er in 2018 uit? En in 2030? BCD Travel heeft zijn business- en technologie-experts gevraagd naar hun voorspellingen voor zakenreizen in de nabije en verre toekomst. Onder andere artificial intelligence (AI) en machine learning komen aan bod, net zoals beveiliging van persoonsgegevens en verantwoord reizen.

Virtuele assistent

Stel: je moet voor werk op zakenreis naar Hamburg. Je voert locatie, datum en tijd in, en een applicatie regelt de rest: je virtuele assistent boekt automatisch een trein, want dat is voor die bestemming jouw favoriete vervoersmiddel. Wanneer je op je bestemming aankomt, loodst je smartphone je naar een auto, die brengt je naar het hotel van jouw voorkeur, waar je favoriete maaltijd klaarstaat. En dat alles zonder dat je zelf iets moet boeken, betalen of aanvragen. Dit klinkt misschien als toekomstmuziek, maar de zakenreisindustrie staat aan het begin van een transformatie. Ook in de zakenreisindustrie focussen bedrijven steeds meer op digitalisering om het leven voor reizigers makkelijker te maken.

Industrie verandert

“Je ziet de industrie voor je ogen veranderen. Bakens op luchthavens, mobiel inchecken bij hotels, AI-gedreven wegwijzers in transferzones: de toekomst is begonnen”, voorspelt Miriam Moscovici, Director Emerging Technologies bij BCD Travel. “Terwijl een vakantieganger meestal maar een à twee keer per jaar contact heeft met een reisbureau, is dat voor een zakenreiziger en zijn TMC meerdere malen per jaar. Dit herhaaldelijke en waardevolle contact is voor TMC’s een belangrijke reden om te investeren in het personaliseren van de ervaring van zakenreizigers. Dit vertaalt zich in oplossingen voor reisplanning met relevantere opties of die eerder en nauwkeuriger inspelen op de reizigersbehoeften. Het draait allemaal om functionaliteit en relevantie. Een zakenreiziger wil bij het plannen van zijn reis geen honderd opties. Hij wil de paar beste opties op basis van eerdere boekingen, andere reizigers in vergelijkbare situaties en huidige marktcondities.”

Internet of Things

Ook digitalisering en het Internet of Things (IoT) bieden veel mogelijkheden om zakenreizen te vereenvoudigen. Conferma, marktleider in virtuele betalingen, ziet het aantal boekingen met een virtuele creditcard elk jaar verdubbelen. Bij Uber of Lyft betaal je onzichtbaar, en automatisch inchecken bij een hotel betekent dat je niet langer langs de receptie hoeft om je sleutel op te halen of de rekening te betalen. “Geïntegreerde technologie wordt steeds slimmer en connected, vooral op gebied van transfers, reizen en logistiek. Sensoren en bakens op belangrijke transferhubs zoals treinstations en luchthavens vereenvoudigen de navigatie en verbeteren de mensenstroom. Je ziet steed meer bagage met smart tags zodat je kunt traceren waar je koffer is... De mogelijkheden zijn eindeloos.”

Voor de nabije toekomst voorspelt BCD Travel ook de volgende trends:

Het werk gaat tijdens de vlucht gewoon door: WiFi en netwerken in het vliegtuig worden heel gewoon

Zakenreizen en privéreizen groeien steeds dichter naar elkaar toe: uiteindelijk zijn we allemaal consument. Zakenreizigers verwachten dezelfde boekingservaring, hotelopties en service voor privé- en zakenreizen

Slimme apps helpen bedrijven om geld te besparen en om hun reizigers te betrekken zodat ze zich aan het reisbeleid houden

Virtueel betalen en vergaderen wordt steeds gebruikelijker

Meer informatie over de trends voor zakenreizen vind je op www.bcdtravel.com/trends2018.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Amsterdam Hotel Duurzaamheid
Duurzaamste hotelketen van Europa viert tiende verjaardag

Conscious Hotels opende 10 jaar geleden, in juli 2009, haar eerste hotel in Amsterdam. Dit was het eerste duurzame hotel van Nederland. Inmiddels is Conscious gegroeid tot 4 hotels, waar in totaal maar liefst 800.000 groene nachten geslapen zijn. Het nieuwste hotel opende een jaar geleden in het...

Amsterdam Culinair
Baby Shower Afternoon Tea in Waldorf Astoria Amsterdam

De Baby Shower Afternoon Tea is de jongste loot aan de stam van de befaamde Afternoon Tea thema’s in Waldorf Astoria Amsterdam. Chef Vipin Charly tovert verwachtingsvolle dromen om tot verbluffende patisserie. De hartige en zoete hapjes worden gepresenteerd in tot de verbeelding sprekende &lsq...

Hotelketens Internationaal
Icelandair Hotels heeft een koper gevonden

De Icelandair Group heeft in het Maleisische Berjaya Land Berhad een koper gevonden voor Icelandair Hotels. Via de Ierse dochter Berjaya Property Ireland Limited neemt het een meerderheidsaandeel in de hotelketen. Icelandair heeft op dit moment acht hotels op IJsland, met een negende hotel in ont...

Events Achtergronden
Mindervalidenhotel op Zwarte Cross

Het wordt dit jaar voor 20 tot 25 mindervaliden mogelijk om de Zwarte Cross maximaal te beleven. De 33-jarige Rick Brink uit Hardenberg is maandag 17 juni in het KRO-NCRV programma Minister van Gehandicaptenzaken verkozen tot de eerste minister van Gehandicaptenzaken van Nederland en zal MIVA Las Ve...

Accor Amsterdam
Vierde Accor-hotel klaar voor meetings en events farmaceuten

Ook Novotel Amsterdam City voldoet nu aan de eisen voor meetings en events in de gezondheidszorg / farmaceutische industrie. Het is het vierde als groen gecertificeerde Accor-hotel, na Mercure Amsterdam City, Movenpick Amsterdam City Centre en Novotel Amsterdam Schiphol Airport. De locatie in de omg...

Hilton Hotelketens
Hotelketen uitgelicht: Hilton

In deze rubriek presenteert Hospitality Management de bekendere hotelketens. Een historisch overzicht met actuele cijfers. In 1919 opende Conrad Hilton het eerste Hilton Hotel in Cisco, Texas in de Verenigde Staten. In honderd jaar tijd groeide het bedrijf uit tot een van de bekendste en grootste...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: