Hoe ziet zakelijk reizen er in 2018 uit?

12 december 2017 | Thijs Jacobs

Hoe ziet zakelijk reizen er in 2018 uit? En in 2030? BCD Travel heeft zijn business- en technologie-experts gevraagd naar hun voorspellingen voor zakenreizen in de nabije en verre toekomst. Onder andere artificial intelligence (AI) en machine learning komen aan bod, net zoals beveiliging van persoonsgegevens en verantwoord reizen.

Virtuele assistent

Stel: je moet voor werk op zakenreis naar Hamburg. Je voert locatie, datum en tijd in, en een applicatie regelt de rest: je virtuele assistent boekt automatisch een trein, want dat is voor die bestemming jouw favoriete vervoersmiddel. Wanneer je op je bestemming aankomt, loodst je smartphone je naar een auto, die brengt je naar het hotel van jouw voorkeur, waar je favoriete maaltijd klaarstaat. En dat alles zonder dat je zelf iets moet boeken, betalen of aanvragen. Dit klinkt misschien als toekomstmuziek, maar de zakenreisindustrie staat aan het begin van een transformatie. Ook in de zakenreisindustrie focussen bedrijven steeds meer op digitalisering om het leven voor reizigers makkelijker te maken.

Industrie verandert

“Je ziet de industrie voor je ogen veranderen. Bakens op luchthavens, mobiel inchecken bij hotels, AI-gedreven wegwijzers in transferzones: de toekomst is begonnen”, voorspelt Miriam Moscovici, Director Emerging Technologies bij BCD Travel. “Terwijl een vakantieganger meestal maar een à twee keer per jaar contact heeft met een reisbureau, is dat voor een zakenreiziger en zijn TMC meerdere malen per jaar. Dit herhaaldelijke en waardevolle contact is voor TMC’s een belangrijke reden om te investeren in het personaliseren van de ervaring van zakenreizigers. Dit vertaalt zich in oplossingen voor reisplanning met relevantere opties of die eerder en nauwkeuriger inspelen op de reizigersbehoeften. Het draait allemaal om functionaliteit en relevantie. Een zakenreiziger wil bij het plannen van zijn reis geen honderd opties. Hij wil de paar beste opties op basis van eerdere boekingen, andere reizigers in vergelijkbare situaties en huidige marktcondities.”

Internet of Things

Ook digitalisering en het Internet of Things (IoT) bieden veel mogelijkheden om zakenreizen te vereenvoudigen. Conferma, marktleider in virtuele betalingen, ziet het aantal boekingen met een virtuele creditcard elk jaar verdubbelen. Bij Uber of Lyft betaal je onzichtbaar, en automatisch inchecken bij een hotel betekent dat je niet langer langs de receptie hoeft om je sleutel op te halen of de rekening te betalen. “Geïntegreerde technologie wordt steeds slimmer en connected, vooral op gebied van transfers, reizen en logistiek. Sensoren en bakens op belangrijke transferhubs zoals treinstations en luchthavens vereenvoudigen de navigatie en verbeteren de mensenstroom. Je ziet steed meer bagage met smart tags zodat je kunt traceren waar je koffer is... De mogelijkheden zijn eindeloos.”

Voor de nabije toekomst voorspelt BCD Travel ook de volgende trends:

Het werk gaat tijdens de vlucht gewoon door: WiFi en netwerken in het vliegtuig worden heel gewoon

Zakenreizen en privéreizen groeien steeds dichter naar elkaar toe: uiteindelijk zijn we allemaal consument. Zakenreizigers verwachten dezelfde boekingservaring, hotelopties en service voor privé- en zakenreizen

Slimme apps helpen bedrijven om geld te besparen en om hun reizigers te betrekken zodat ze zich aan het reisbeleid houden

Virtueel betalen en vergaderen wordt steeds gebruikelijker

Meer informatie over de trends voor zakenreizen vind je op www.bcdtravel.com/trends2018.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Economie Corona
Swissôtel op Damrak dwingt huurkorting af

Het Swissôtel op het Amsterdamse Damrak dwingt bij rechter 50 procent huurkorting af, zo lezen we op de website van het Parool. Het hotel telt 114 kamers en een restaurant. De huur bedraagt jaarlijks ruim één miljoen euro. Het hotel stelt dat het hard wordt getroffen door de coro ...

Corona
Hier te downloaden: werkgeversverklaring avondklok

In heel Nederland geldt vanaf zaterdag 23 januari een avondklok. Dat betekent dat iedereen tussen 21.00 uur ’s avonds en 04.30 uur ’s ochtends binnen blijft. Hotels mogen gasten blijven ontvangen, maar ook gasten moeten zich aan de avondklok houden. Van en naar het werk reizen is wel ...

10 jaar geleden in Hospitality Management: Digitaal betalen

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. In de herfst van 2011 publiceerde de redactie van Hospitality Management een artikel voer de toe ...

Wet- en regelgeving Corona
Kabinet breidt steun- en herstelpakketten uit

Door het verlengen van de lockdown en de invoering van de avondklok heeft het demissionair kabinet besloten de steun- en herstelpakketten uit te breiden. Met deze uitbreiding van het pakket is een totaalbedrag gemoeid van 7,6 miljard euro. De verruimingen gelden voor het eerste en tweede kwartaal va ...

OTA's Achtergronden
Personeel belangrijkste aspect bij beoordeling accommodaties

Op 19 januari reikte Booking.com 10.408 Traveller Review Awards voor 2021 in Nederland uit, die op basis van miljoenen klantrecensies zijn toegekend. Met de Awards zet Booking.com partners uit 220 landen en gebieden wereldwijd in het zonnetje, die de reiservaring van reizigers meer gedenkwaardig maa ...

Wet- en regelgeving Corona
Avondklok 23 januari van kracht

Het demissionair kabinet wil de verwachte avondklok in gaan voeren. Dat maakte premier Rutte op de persconferentie van woensdag 20 januari bekend. Donderdag 21 januari debatteerde het kabinet over de invoering met de Tweede Kamer. De Kamer steunde het het besluit, waardoor de avondklok vanaf zaterda ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: