In 2013 gaat het beter/slechter!

27 april 2013 | Ewout Hoogendoorn

Tja, wat is het nou? Wij hebben het aan de hoteliers gevraagd. Die zeggen als collectief dat het beter zal gaan in 2013 dan in 2012. Maar als je de hoteliers individueel spreekt, hoor je zelden dat
positieve geluid. In 2012 overkwam ons hetzelfde. In januari vroegen we - middels een enquête - naar de resultaten van het jaar ervoor en naar de verwachtingen. Over 2012 was men toen nog beduidend positiever dan over 2011. Wat later waren veel hoteliers ontstemd, omdat we stelden dat het een beter jaar zou worden (ook al hadden zij dat zelf aangegeven).

Ook nu weer is de stemming omgeslagen. De maand februari viel tegen: de resultaten waren minder dan in februari 2011. Ligt dat aan de hoteliers? Ligt het aan ons? Ik denk aan geen van beide. De economie is nog zó gevoelig en turbulent dat je er geen peil op kunt trekken. Het CPB heeft dat herhaaldelijk bewezen. Dat bureau is in staat om - binnen een jaar - te 'wisselen' van ruim 3% groei voor het komende jaar, naar -2%. (2009) Dat is ons, noch de hoteliers, nog niet gelukt. De vraag dringt zich eens te meer op wat je nu eigenlijk aan moet met al die voorspellingen.

De ellende is, dat je eigenlijk niet zonder kunt. Je wilt immers altijd iets hebben waarop beslissingen gefundeerd kunnen worden. Je hebt een basis nodig. Als de weerinstituten een weeralarm afgeven, worden noodprocedures van kracht. Meer dan eens is gebleken dat helemaal geen weeralarm nodig was geweest. Moet je er daarom maar mee stoppen? Nee, ook al is een weeralarm menigmaal een bron van ergernis. Het enige dat je kunt doen is proberen meer factoren toe te voegen aan de analyse, waardoor die preciezer wordt en naar verwachting meer accuraat.
Maar ja, dan kan het nog steeds misgaan. De conclusie is natuurlijk dat we het als marktonderzoekers zwaar hebben. Als onze voorspelling positief is ‘praten we met de klant mee’, als we de woorden recessie en crisis in de mond nemen zijn we een stel pessimisten en chagrijnen. Als we exact voorspeld hebben wat zich heeft voltrokken, hebben we, volgens sommigen, gefraudeerd.

Maar we blijven doorgaan! Duidelijker dan voorheen manifesteren zich indicatoren dat het binnen nu en een jaar beduidend beter zal gaan: de groei in de Verenigde Staten, de groei in Duitsland, de groei van onze eigen export... Het zijn indicatoren die wijzen op een nakend herstel in de hotellerie. Daarnaast moet ik toegeven dat ik zelf een bijzonder positieve instelling heb, maar daar laat ik mij bij het geven van vooruitzichten niet door beïnvloeden. Of toch wel?

Ewout Hoogendoorn

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Internationaal
CBS: passagiers nationale luchthavens 98% gedaald in april

In april 2020 reisden bijna 134 duizend passagiers van en naar de vijf nationale luchthavens, 98 procent minder dan in april 2019. Het vrachtvervoer daalde in deze periode met 25 procent tot 103 duizend ton aan vervoerd gewicht. Dit meldt het CBS op basis van de nieuwste cijfers. Vanweg...

Aannames, plannen en werkelijke reacties. Hoe we onze weg zoeken in de Covid-19 pandemie.

Sinds maart is Hotelschool The Hague een groot aantal onderzoeken gestart naar de Covid-crisis. Op welke termijn is een herstart van het toerisme te verwachten? Gaan we terug naar vroeger of zullen toeristen op dezelfde manier willen reizen? Gaan gasten hotels en andere accommodatie meer op criteria...

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Columns Coronacrisis
"Wat in Amsterdam gebeurde, voelt als een steek in de rug"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: 1,5 meter-economie in de horeca

Maandag 1 juni, tweede pinksterdag 2020, stroomde de terassen in Nederland weer vol. Na een verplichte sluiting van tien weken, slaakte de horeca een zucht van verlichting. 'We mogen weer', was de tendens in een zonovergoten Nederland. Blij ondernemers verwelkomden hun gasten met een bre...

Opening Coronacrisis
Grootste terras van Hoofddorp klaar voor heropening

Het grootste terras van Hoofddorp bij het Novotel Amsterdam Schiphol Airport opent op 1 juni weer haar deuren. General Manager Floris Licht hoopt vooral dat locals het terras vanaf deze dag weer weten te vinden. Novotel Amsterdam Schiphol Airport heeft een prachtig terras, waar tot wel zeventig m...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: