In 2013 gaat het beter/slechter!

27 april 2013 | Ewout Hoogendoorn

Tja, wat is het nou? Wij hebben het aan de hoteliers gevraagd. Die zeggen als collectief dat het beter zal gaan in 2013 dan in 2012. Maar als je de hoteliers individueel spreekt, hoor je zelden dat
positieve geluid. In 2012 overkwam ons hetzelfde. In januari vroegen we - middels een enquête - naar de resultaten van het jaar ervoor en naar de verwachtingen. Over 2012 was men toen nog beduidend positiever dan over 2011. Wat later waren veel hoteliers ontstemd, omdat we stelden dat het een beter jaar zou worden (ook al hadden zij dat zelf aangegeven).

Ook nu weer is de stemming omgeslagen. De maand februari viel tegen: de resultaten waren minder dan in februari 2011. Ligt dat aan de hoteliers? Ligt het aan ons? Ik denk aan geen van beide. De economie is nog zó gevoelig en turbulent dat je er geen peil op kunt trekken. Het CPB heeft dat herhaaldelijk bewezen. Dat bureau is in staat om - binnen een jaar - te 'wisselen' van ruim 3% groei voor het komende jaar, naar -2%. (2009) Dat is ons, noch de hoteliers, nog niet gelukt. De vraag dringt zich eens te meer op wat je nu eigenlijk aan moet met al die voorspellingen.

De ellende is, dat je eigenlijk niet zonder kunt. Je wilt immers altijd iets hebben waarop beslissingen gefundeerd kunnen worden. Je hebt een basis nodig. Als de weerinstituten een weeralarm afgeven, worden noodprocedures van kracht. Meer dan eens is gebleken dat helemaal geen weeralarm nodig was geweest. Moet je er daarom maar mee stoppen? Nee, ook al is een weeralarm menigmaal een bron van ergernis. Het enige dat je kunt doen is proberen meer factoren toe te voegen aan de analyse, waardoor die preciezer wordt en naar verwachting meer accuraat.
Maar ja, dan kan het nog steeds misgaan. De conclusie is natuurlijk dat we het als marktonderzoekers zwaar hebben. Als onze voorspelling positief is ‘praten we met de klant mee’, als we de woorden recessie en crisis in de mond nemen zijn we een stel pessimisten en chagrijnen. Als we exact voorspeld hebben wat zich heeft voltrokken, hebben we, volgens sommigen, gefraudeerd.

Maar we blijven doorgaan! Duidelijker dan voorheen manifesteren zich indicatoren dat het binnen nu en een jaar beduidend beter zal gaan: de groei in de Verenigde Staten, de groei in Duitsland, de groei van onze eigen export... Het zijn indicatoren die wijzen op een nakend herstel in de hotellerie. Daarnaast moet ik toegeven dat ik zelf een bijzonder positieve instelling heb, maar daar laat ik mij bij het geven van vooruitzichten niet door beïnvloeden. Of toch wel?

Ewout Hoogendoorn

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Awards Cocktails
Super Lyan beste hotelbar van Amsterdam

Super Lyan is uitgekozen tot beste hotelbar van Amsterdam. De prijs werd zaterdag voor de zevende keer uitgereikt door de Belvedere Best Hotel Bar Awards tijdens de jaarlijkse Hotelnacht. De prijs werd in ontvangst genomen door Bar Manager Dan Garnell, Director of F&B Jos van Hunen en hoteldirec...

Achtergronden Internationaal
Relais & Châteaux verwelkomt negen nieuwe leden

Negen nieuwe leden van over de hele wereld komen de familie Relais & Châteaux verrijken. Dankzij hun uitzonderlijke locaties, de charme van hun architectuur, hun unieke geschiedenis en het talent van hun chef-koks, openen deze huizen nieuwe vensters naar de wereld voor reizigers. Chatha...

Columns
Column Hans van Spronsen: OK Boomer

Wellicht heeft u het de afgelopen weken of maanden online voorbij zien komen, de nieuwe online grap die graag wordt verspreid door millennials en de generaties die daarop volgen; ‘OK Boomer’. Kort gezegd is het een grapje met een serieuze kern, de term werd zelfs al gebruikt in het parle...

Accor Internationaal
Accor opent 3000ste hotel in Europa

Accor opent haar 3.000ste hotel in Europa met de komst van twee ‘Mondrian’ hotels in Frankrijk. Met meer dan 340.000 kamers in 39 landen is Accor Europees markleider. De komst van Mondrian naar Europa, Accor’s 26e merk, onderstreept Accor’s ambitie in het premium en lifestyle...

Interview Longread
''In mijn hotel werken alleen 50-plussers''

Op een steenworp afstand van het beroemde Maastrichtse Vrijthof vind je Hotel Botticelli, een prachtig klassiek hotel in Venetiaanse sferen. De eigenaar Charles Steffens leidt ons rond in zijn hotel dat herinneringen oproept aan een roemrijk verleden, maar tegelijkertijd toekomstbestendig is, aangez...

Hotelbouwplannen Hilton
Hilton Royal Parc Soestduinen heropend na renovatie

Na 16 maanden waarin Hilton Royal Parc Soestduinen volledig gerenoveerd is, is het hotel er nu klaar voor om als DoubleTree by Hilton haar deuren te heropenen. Samen met de eigenaren, Netjes Beheer B.V., is er bewust voor gekozen om onder een ander Hilton-brand verder te gaan. Voortaan een Double...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: