Investeringsvolume hotels op recordniveau

10 april 2018 | Thijs Jacobs

De Amsterdamse vastgoedbeleggingsmarkt voor hotels blijkt een magneet te zijn voor vooral internationale beleggers. De aantrekkelijkheid van deze asset class is vooral in Amsterdam booming als gevolg van het nog altijd stijgende aantal hotelgasten in combinatie met het terugschroeven van concurrerende initiatieven zoals Airbnb en B&B´s in de hoofdstad. Uit het nieuwste rapport ´The Human Touch of Hotels´ van internationaal vastgoedadviseur Cushman & Wakefield blijkt dat in 2017 voor EUR 1,7 miljard is belegd in hotels, waarmee Nederland goed is voor 10 procent van alle hotelinvesteringen in Europa.

Frank van der Sluys, Head of Research Cushman & Wakefield: “Niet eerder lag het beleggingsvolume in hotels in een jaar zo hoog. Er zijn momenteel dan ook buitengewone kansen voor beleggers die de markt echt doorgronden. Uit ons rapport blijkt wel dat het succes sterk afhankelijk is van de kwaliteit van de concepten die erin worden geëxploiteerd en de mate waarin deze inspelen op consumententrends en zich aanpassen aan de smaak en behoeften van de doelgroep van het betreffende hotel.”

Buitenlandse beleggers

De Nederlandse hotelmarkt is de afgelopen jaren een serieuze beleggingscategorie geworden die vooral buitenlandse investeerders naar Nederland heeft getrokken. Deze beweging heeft het investeringsvolume in 2017 sterk gestuwd: 90 procent van het totale volume is gerealiseerd door zogenoemde cross-border beleggers. Nederlandse institutionele beleggers blijven traditioneel terughoudend in het beleggen in deze asset class. De hotelbeleggingsmarkt is vooral gericht op Amsterdam. Deze markt is booming. Rendementen zijn er momenteel gunstiger dan in Londen of Parijs, het aantal hotels en bezette kamers stijgt en Amsterdam bevindt zich in de top 5 van Europese steden en in de top 20 wereldwijde steden wat betreft gastenaantallen.

Airbnb

Frank van der Sluys, Head of Research Cushman & Wakefield: “De hotelmarkt heeft geleerd van de persoonlijke kleinschaligheid van Airbnb die de markt voorgoed heeft veranderd. Tegelijkertijd is Airbnb inmiddels ook een beetje aan de oorspronkelijke gedachte voorbijgeschoten. Het is al lang geen Airbed & breakfast (waarvan de naam een afkorting is) meer en het prijsverschil tussen een gemiddelde hotelkamer en een Airbnb accommodatie is in Amsterdam bijna verdwenen en ten opzichte van een aantal grote Europese steden het kleinst. In dat licht is het niet gek dat een aantal maatregelen is genomen om de impact van Airbnb terug te schroeven.”

Ralph van Polanen, Head of Hospitality Cushman & Wakefield: “Hoteliers maken continu keuzes voor hun concepten, bijvoorbeeld in hoe zij kunnen inspelen op het totaalconcept dat Amsterdam vormt, hoe zij omgaan met het faciliterende of volgende karakter dat een hotel heeft waardoor stenen zich moeten aanpassen aan de wensen van de gasten, terwijl de vastgoedmarkt traag en traditioneel is. Maar ook het veranderende profiel van hotelbezoekers, het winnen van loyaliteit, de plaats die F&B steeds nadrukkelijker inneemt, de technologie die het gemak van de gasten verhoogt, het incorporeren van het persoonlijke kleinschalige aspect in een hotelconcept, de interactie van het hotel met de omgeving en de vervagende grenzen tussen business en leisure.”

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Hotel Achtergronden
Opening theaterseizoen en vernieuwde filmtheaterfoyer Figi

Afgelopen vrijdag stond Figi wederom in het teken van feestelijke vernieuwing! Met de uitverkochte voorstelling Driving Miss Daisy, met in de hoofdrol Anne Wil Blankers, werd het nieuwe theaterseizoen 2018-2019 geopend. Voorafgaande aan de voorstelling werd de nieuwe sfeervolle culturele filmtheate...

Bezorgen Achtergronden
Deliveroo for Business biedt roomservice in hotels

Deliveroo breidt het bedrijfsaanbod van 'Deliveroo for Business' uit met drie nieuwe opties. Van dit onderdeel van Deliveroo, gericht op de zakelijke markt, maken wereldwijd meer dan 7.000 bedrijven gebruik, waaronder bedrijven in Nederland. Nederlandse bedrijven bestellen via een zakelijk a...

Tech BUAS
Hoe wordt AR op dit moment toegepast in hotels en waar gaat het naartoe?

In mijn laatste column deelde ik een aantal gedachten over de kansen en de uitdagingen van augmented en virtual reality-technologie in onze branche. Ik probeeerde daarmee wat veelbelovende routes maar ook een kritische reflectie te bieden op het nut van deze technologie in de gastvrijheidscontext. A...

Hotelbouwplannen Utrecht
Overeenkomst bouw Amrâth Galaxy Jaarbeurs Hotel

De Lelie Vastgoed B.V. en Ballast Nedam hebben een aannemingsovereenkomst gesloten voor de bouw van de Galaxy Tower in het hartje van Utrecht. De Lelie Vastgoed B.V. en Ballast Nedam sloten eerder een bouwteamovereenkomst waarin zij samen de engineering van de Galaxy Tower verder uitwerkten. De bouw...

Interview Longread
Horecaondernemer Bas Hoebink: ''De horeca moet een betere werkgever worden''

Bas Hoebink startte zo’n zes jaar geleden met zijn restaurant – De Firma – in Nijmegen. Inmiddels vallen er drie Nijmeegse horecazaken onder zijn onderneming ‘Het Hoofdkwartier Horeca' en heeft hij in Wijchen, samen met zijn compagnon, een vierde horecazaak: Italiaans res...

Hoteltech Advertorial BUAS
Stan Josephi over revenue management

In de loop van de jaren is de focus van revenue management flink aan verandering onderhevig. Waarbij er in de beginjaren met name gekeken werd naar het aantal kamers dat voor een bepaalde prijs moest worden verkocht, oftewel capacity management, houden revenue managers zich vandaag de dag zich in de...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: