Investeringsvolume hotels op recordniveau

10 april 2018 | Thijs Jacobs

De Amsterdamse vastgoedbeleggingsmarkt voor hotels blijkt een magneet te zijn voor vooral internationale beleggers. De aantrekkelijkheid van deze asset class is vooral in Amsterdam booming als gevolg van het nog altijd stijgende aantal hotelgasten in combinatie met het terugschroeven van concurrerende initiatieven zoals Airbnb en B&B´s in de hoofdstad. Uit het nieuwste rapport ´The Human Touch of Hotels´ van internationaal vastgoedadviseur Cushman & Wakefield blijkt dat in 2017 voor EUR 1,7 miljard is belegd in hotels, waarmee Nederland goed is voor 10 procent van alle hotelinvesteringen in Europa.

Frank van der Sluys, Head of Research Cushman & Wakefield: “Niet eerder lag het beleggingsvolume in hotels in een jaar zo hoog. Er zijn momenteel dan ook buitengewone kansen voor beleggers die de markt echt doorgronden. Uit ons rapport blijkt wel dat het succes sterk afhankelijk is van de kwaliteit van de concepten die erin worden geëxploiteerd en de mate waarin deze inspelen op consumententrends en zich aanpassen aan de smaak en behoeften van de doelgroep van het betreffende hotel.”

Buitenlandse beleggers

De Nederlandse hotelmarkt is de afgelopen jaren een serieuze beleggingscategorie geworden die vooral buitenlandse investeerders naar Nederland heeft getrokken. Deze beweging heeft het investeringsvolume in 2017 sterk gestuwd: 90 procent van het totale volume is gerealiseerd door zogenoemde cross-border beleggers. Nederlandse institutionele beleggers blijven traditioneel terughoudend in het beleggen in deze asset class. De hotelbeleggingsmarkt is vooral gericht op Amsterdam. Deze markt is booming. Rendementen zijn er momenteel gunstiger dan in Londen of Parijs, het aantal hotels en bezette kamers stijgt en Amsterdam bevindt zich in de top 5 van Europese steden en in de top 20 wereldwijde steden wat betreft gastenaantallen.

Airbnb

Frank van der Sluys, Head of Research Cushman & Wakefield: “De hotelmarkt heeft geleerd van de persoonlijke kleinschaligheid van Airbnb die de markt voorgoed heeft veranderd. Tegelijkertijd is Airbnb inmiddels ook een beetje aan de oorspronkelijke gedachte voorbijgeschoten. Het is al lang geen Airbed & breakfast (waarvan de naam een afkorting is) meer en het prijsverschil tussen een gemiddelde hotelkamer en een Airbnb accommodatie is in Amsterdam bijna verdwenen en ten opzichte van een aantal grote Europese steden het kleinst. In dat licht is het niet gek dat een aantal maatregelen is genomen om de impact van Airbnb terug te schroeven.”

Ralph van Polanen, Head of Hospitality Cushman & Wakefield: “Hoteliers maken continu keuzes voor hun concepten, bijvoorbeeld in hoe zij kunnen inspelen op het totaalconcept dat Amsterdam vormt, hoe zij omgaan met het faciliterende of volgende karakter dat een hotel heeft waardoor stenen zich moeten aanpassen aan de wensen van de gasten, terwijl de vastgoedmarkt traag en traditioneel is. Maar ook het veranderende profiel van hotelbezoekers, het winnen van loyaliteit, de plaats die F&B steeds nadrukkelijker inneemt, de technologie die het gemak van de gasten verhoogt, het incorporeren van het persoonlijke kleinschalige aspect in een hotelconcept, de interactie van het hotel met de omgeving en de vervagende grenzen tussen business en leisure.”

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Fletcher
De Wageningsche Berg door Fletcher uitgeroepen tot hotel van het jaar

Fletcher Hotel-Restaurant De Wageningsche Berg is door Fletcher uitgeroepen tot hotel van het jaar, daarvoor wordt het team uiteraard beloond. Daarom neemt het hoofdkantoor in Nieuwegein op zondag 24 maart 2019 het 4-sterren Fletcher Hotel-Restaurant De Wageningsche Berg in Wageningen voor é&...

Awards Hotel Mensen
Grand Hotel Huis ter Duin: ‘Partner Independent Hotel of the Year 2018’

Na de benoeming van managing director Stephan Stokkermans tot Hotelier of the Year 2019 van Preferred Hotels & Resorts en een finaleplaats bij de M&IT Awards in Londen was het nu de beurt aan Coen van Veen om twee awards mee naar huis te nemen. De Director of Sales was tijdens de HelmsBrisco...

Economie KHN
Oproep KHN voor Provinciale Staten-verkiezingen: voorkom overaanbod horeca

De afgelopen tien jaar nam het aantal horecazaken in Nederland explosief toe. Het aantal groeide met 13 procent naar ruim 43000 zaken. KHN is blij met deze ontwikkeling en ziet ook voor de toekomst nog ruimte voor extra horeca. Maar in steeds meer binnensteden ontstaat overaanbod van horeca, vooral ...

Economie Internationaal
Stijgend aantal hotelovernachtingen in Nederland, Groningen is opvallende stijger

Herkomst gasten In 2012 waren 48,79% van alle overnachtingen in hotels in Nederland afkomstig van een buitenlandse gast. Gedurende de afgelopen jaren is dit percentage gegroeid tot 54,12% in 2018. De meeste buitenlandse overnachtingen komen van gasten uit Duitsland, UK, USA, België en Frankrijk....

Amsterdam Personalia
Emmy Stoel nieuwe General Manager Sofitel Legend The Grand Amsterdam

Het kon niet uitblijven. Zojuist publiceerden we het persbericht waarin aangekondigd werd dat Michiel Roelfsema de nieuwe general manager van Hotel Okura Amsterdam wordt, en nog geen uur later volgt er een 'ping' in de mailbox. Het blijkt het persbericht te zijn dat meldt dat Emmy Stoel, de ...

Amsterdam Personalia
Michiel Roelfsema nieuwe general manager Hotel Okura Amsterdam

Michiel Roelfsema (35) volgt per 17 mei 2019 Emmy Stoel op als general manager van Hotel Okura Amsterdam. Dit is door Marcel P. van Aelst, president en CEO van Okura Nikko Hotel Management Co. Ltd Japan, bekendgemaakt. Als stagiair maakte Michiel in 2002 voor het eerst kennis met Hotel Okura Amst...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: