Klassiek kindermenu niet meer van deze tijd

25 september 2018 | Thijs Jacobs

Hoewel uit eten met jonge kinderen een uitdaging kan zijn, geeft bijna de helft (45%) van de ouders met jonge kinderen (5-10 jaar) aan minimaal eens per maand buiten de deur te eten met hun kroost. Dit blijkt uit onderzoek van PanelWizard onder ruim 1.000 gezinnen.

Heikel punt is de menukaart, bijna driekwart (70%) van de ouders vindt de kindermenu’s niet zo gezond. 65 procent is van mening dat de horeca meer zou kunnen inspelen op de trend van gezonde voeding. Horecagroothandel Sligro start vandaag de campagne ‘Kleine Gasten’ waarin ze samen met kinderkookboekenschrijfster Francesca Kookt de Nederlandse horeca uitdaagt om met gezondere kindermenu’s te komen.

Patat en poffertjes

Francesca’s zoontjes Jessey (7) en Zayne (1) gaan graag met hun ouders uit eten. Jessey: “Als we uit eten zijn, praten we gezellig en mag ik allemaal dingen proeven. Soms vind ik iets niet lekker, maar dat vinden mijn ouders nooit erg.” Francesca Kookt, foodblogger: “Als wij uit eten gaan met onze kinderen komen we nog te regelmatig de kindermenu’s tegen met bijvoorbeeld patat, frikandellen en poffertjes. Terwijl wij ze juist meenemen om ze het plezier van uit eten gaan bij te brengen en nieuwe smaken te laten ontdekken. Dat is belangrijk in deze fase van hun leven. Kinderen zijn de gasten van de toekomst, dus laten we ervoor zorgen dat ze nu vast kennismaken met de echte kunsten van de chef!”

Kindermenu anno nu

Bewust eten is hip, restaurants met vernieuwende foodconcepten schieten als paddenstoelen uit de grond. Voor volwassenen dan, want kindermenu’s blijven nog veelal bestaan uit pannenkoeken of patat, maaltijden die 38 procent van de ouders niet meer van deze tijd vindt. Tijd voor verandering vindt Sligro, zeker omdat bijna de helft (45%) van de Nederlandse ouders minstens eens per maand met hun kinderen buiten de deur eet.

Het oordeel van ouders over het huidige aanbod kindermenu’s is niet mals; zo vindt 70 procent de menu’s over het algemeen niet gezond, vindt 42 procent dat het voor de kinderen vaak te lang duurt voordat het eten wordt geserveerd en vindt 24 procent de menu’s er niet aantrekkelijk uitzien.

Kansen horeca

Peter Lute, eigenaar van meerdere restaurants onder het Lute label: “Ik vind het belangrijk om kinderen als volwaardige gasten in mijn zaken te ontvangen. Het werkt als je er een spel van maakt, dan willen ze lekker meeproeven.”

Belangrijkste kansen die Sligro onder de aandacht wil brengen bij haar horeca partners zijn:

Meer omzet in daluren omdat ouders met jonge kinderen gemiddeld tussen 17:00 uur en 18:30 uur eten;

Het aanspreken van de groeiende groep bewuste jonge ouders, mensen met een duidelijke visie op welke producten ze hun kinderen wel en niet willen voorschotelen;

De besteding per gast stijgt want met een kwalitatieve invulling van een kindermenu kun je voor die maaltijd ook iets meer in rekening brengen.

Kleine Gasten

Om haar horecapartners op weg te helpen komt Sligro met een ‘Kleine Gasten’ campagne. Op een speciale campagnewebsite biedt Sligro inspiratie met speciale recepten voor gezonde kindermenu’s en tips voor een speelse, aantrekkelijke opmaak van het bord. Daarnaast is er ZiN, het Inspiratielab van Sligro waar ze met masterclasses, presentaties, vaktrainingen en culinaire events foodprofessionals helpt om nog beter te worden in het vak. Er is nu een exclusieve training ontwikkeld om het kindermenu vorm te geven op een manier die past bij de onderneming. Samen met Gaby Crucq en Elaine Meys van de Fontys Academy for Creative studies kunnen horecaondernemers aan de slag met het kindermenu. Inschrijven kan via de website.

Gemma Schneemann, directeur marketing bij Sligro: “Met de ‘Kleine Gasten’ campagne willen we horecagelegenheden inspireren en handvatten bieden om in te spelen op de kansen die wij spotten onder gezinnen met jonge kinderen. Kinderen kunnen wat ons betreft als volwaardige gast worden gezien in een horecagelegenheid. Net als hun ouders vinden zij het ook leuk om verwend te worden tijdens een avondje uit.”

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Booking.com Coronacrisis
Booking.com ontving een megabedrag van 61 miljoen euro vanuit de NOW-regeling

KLM is met afstand de grootste ontvanger van steun uit de NOW-regeling. De regeling voorziet in het dorbetalen van een deel van het loon door het rijk. De luchtvaartmaatschappij ontving in totaal 301 miljoen euro, zo bleek uit gegevens van het UWV. Binnen onze branche is Booking.com een zeer grote o...

Hotelbouwplannen Opening
Stayokay Maastricht heropent deuren na grondige renovatie

Vandaag heropent Stayokay Maastricht officieel de deuren na een complete renovatie. Het vernieuwde hostel biedt plaats aan gezinnen, individuele reizigers, groepen en zakelijke gasten. Daarnaast wil Stayokay met bar-restaurant The 5th een fijne hotspot aan de Maas bieden om te eten, drinken, relaxen...

Economie Coronacrisis
Rabobank: blijvende omzetdaling door coronacrisis

De lagere omzetten voor bijna alle bedrijfssectoren in Nederland gaan nog zeker een jaar aanhouden. Met name in de horeca, industrie, automotive en delen van de retailsector blijft de omzetdaling groot. Dat blijkt uit de analyse van omzetprognoses voor alle sectoren die Rabobank vandaag heeft gepubl...

Columns Blog
Blog Gijs Hendrikx: opgedroogde tranen

En dan vermindert de sneltreinvaart en staan de voertuigen plots stokstijf stil. Corona heeft toegeslagen en dat heeft tot op de dag van vandaag een enorme impact op de totale horecabranche. We kenden in ons Theaterhotel in Venlo vóór het coronatijdperk alleen maar groei en dat stopt v...

Branded Content Coronacrisis
In jouw hotel voelen gasten en medewerkers zich veilig, toch?

Bij binnenkomst in een hotel bepaalt de gast of hij zich comfortabel en op zijn gemak voelt. Dat gaat allemaal vanzelf en is een gevoelskwestie. Natuurlijk speelt hierbij de receptioniste een belangrijke rol. Een glimlach, een luisterend oor, zakelijk maar toch vriendelijk, het helpt allemaal mee. ...

Economie Coronacrisis
Vooral horecaondernemers maken zich zorgen over voortbestaan onderneming

Het vertrouwen in het voortbestaan bij de huidige economische situatie is in juni in nagenoeg alle sectoren van het niet-financiële bedrijfsleven toegenomen. In de meeste sectoren dacht meer dan de helft van de bedrijven in juni minstens nog een jaar te bestaan. In mei was dit nog alleen in de ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: