Onderzoek: geluk gaat door de maag

2 juni 2017 | Thijs Jacobs

Negen op de tien Nederlanders hebben vaste ontbijt- en lunchproducten waarvan ze gelukkig worden. Als het om de verschillende keukens van de wereld gaat, wordt de Nederlandse consument het meest gelukkig van de Italiaanse. In de top vijf van meest gelukkig makende gerechten staan nasi en stamppot echter bovenaan, gevolgd door pizza, spaghetti en lasagne. Dit blijkt uit representatief online onderzoek van Motivaction onder 1.048 Nederlanders.

De Verenigde Naties hebben 20 maart uitgeroepen tot International Day of Happiness. Dit jaar werd Wereldgeluksdag voor de vijfde keer georganiseerd en gevierd, in Nederland onder meer op een tweedaags gelukscongres aan de Erasmus Universiteit (The Happy Economy). De dag was voor Motivaction aanleiding om te inventariseren of ontbijt- en lunchproducten en bepaalde keukens een bijdrage leveren aan het geluk van consumenten. Het antwoord is een volmondig en driewerf ‘ja’.

Ontbijt

Negen van de tien Nederlanders (91%) noemen desgevraagd één of meer producten waar ze bij het ontbijt gelukkig van worden. Buitenissig is dit geluk niet. Verse broodjes voeren de ranglijst van geluksproducten aan, gevolgd door koffie, een gekookt ei, een croissantje en kaas. Gemiddeld worden bij deze vraag maar liefst zes producten per persoon genoemd: een volle ontbijttafel dus.

Lunch

Eveneens 91% van de bevolking ervaart dit soort geluksbrengers bij de lunch. De productkeuze wordt dan zeker niet meer exotisch, maar wel hartiger. Verse broodjes blijven op de eerste plaats staan, gevolgd door kaas, gewone boterhammen, vleeswaren en een gebakken ei. Tosti’s  staan met stip op plek zes. Ook hier worden per persoon gemiddeld zo’n zes producten genoemd.

Avondeten

Precies negen van de tien Nederlanders noemen één of meer keukens waar ze gelukkig van worden als het gaat om het avondeten. De Italiaanse keuken staat op de eerste plaats, gevolgd door de Hollandse, de Oosterse en de Mexicaanse. De Franse keuken, toch lang beschouwd als een van de beste ter wereld, komt niet verder dan plaats vijf. De ranglijst van gerechten wordt aangevoerd door nasi en stamppot, die hun toppositie deels danken aan de winterse veldwerkperiode van het onderzoek. Pizza, spaghetti en lasagne completeren de top vijf.

Jongeren versus ouderen

Waar mannen en vrouwen bij de keuze van ontbijt- en lunchproducten behoorlijk van elkaar verschillen, denk aan thee en koffie, zijn ze over gelukzalig avondeten juist behoorlijk eensgezind. Jong en oud differentiëren hier veel meer. Senioren kiezen vaker dan gemiddeld voor de Franse en de Hollandse keuken. Jongeren tot 25 jaar worden juist gelukkig van de Italiaanse, de Turks/Marokkaanse en de Spaans/Portugese keuken. Bij de groep 25 tot 44 jarigen, waaronder veel huishoudens met jonge kinderen, bestaat een sterke voorkeur voor Mexicaanse, Turks/Marokkaanse gerechten.

Snoep en zoetwaren

Als er één categorie van producten is waarvan op voorhand verwacht kon worden dat mensen er gelukkig van kunnen worden, dan is het die van snoep en andere zoetwaren. Die verwachting komt uit. En natuurlijk is chocolade met 58% de geluksbrenger bij uitstek. Drop (40%) volgt op gepaste afstand, en weer ver daarachter staan pepermunt en winegums met 21% op een gedeelde derde plaats.

Over het onderzoek

Voor het online onderzoek is gebruikgemaakt van het StemPunt-panel van Motivaction met meer dan 60.000 leden. 1.048 respondenten in de leeftijd van 15 tot 70 jaar hebben de vragenlijst volledig beantwoord. Het onderzoek is representatief voor de kenmerken geslacht, leeftijd, opleiding, regio en waardenoriëntatie volgens het Mentality-model. Het online veldwerk voor dit onderzoek liep van 16 tot 25 februari 2017. Motivaction is lid van de MOA en maakt deel uit van de Research Keurmerkgroep.

HM302017

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Onderwijs
Amrâth en MBO College Hilversum slaan handen ineed

Afgelopen februari hebben Amrâth Hotel Lapershoek – Arenapark en MBO College Hilversum de handen ineen geslagen om horecastudenten in de huidige omstandigheden toch een stageplaats te kunnen bieden in een representatieve werkomgeving. Hiervoor tekenden zij een samenwerkingsovereenkomst d ...

Achtergronden
25 jaar geleden in Hospitality Management: Camille Oostwegel

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. Dit keer een artikel uit 1996. Camille Oostwegel is dat jaar 46 en staat in de kracht van zijn ...

Hotelketens Internationaal
Nederlands getint Rosewood Hotel opent in Japan

Rosewood Hotels & Resorts opent in 2024 een luxe hotelresort op het Mikayo eiland in Japan. Het 55-villa, ultra-luxe resort is het eerste Rosewood hotel in het land van de rijzende zon. Miyako eiland en nabijgelegen eilanden bieden kilometers zacht, wit zand met eindeloze vergezichten van tur ...

Economie Hotelketens
Egeria neemt meerderheidsbelang in Fletcher Hotels, vizier op internationale groei

Vandaag hebben de aandeelhouders van Fletcher Hotels een meerderheidsbelang verkocht aan de Amsterdamse investeringsmaatschappij Egeria. NIBC en Xead verkopen beide hun minderheidsbelang, het management van Fletcher blijft aan als aandeelhouder. Met de hands-on betrokkenheid en de ervaring met in ...

Achtergronden
De Timmerfabriek heeft haar torentje teruggekregen

Op woensdag 21 april is een van de meest iconische industriële Rijksmonumenten van Nederland, De Timmerfabriek in Vlissingen, opnieuw gekroond. De Timmerfabriek, een uniek gebouw uit 1914, heeft haar torentje teruggekregen. Deze was tijdens een bombardement in 1943 gesneuveld en wordt nu in ...

Inge van de Ven is trots op haar pas geopende hotel

Inge van de Ven, eigenaresse van het op 12 april geopende Hotel Flora Batava in Nieuwersluis, aan de rand van Breukelen, is trots op haar hotel. Alhoewel het uitdagende tijden zijn binnen onze branche, is ze optimistisch gestemd. “Zaterdag beleefden we onze eerste drukke dag, met 27 van de 45 ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: