Onderzoek: geluk gaat door de maag

2 juni 2017 | Thijs Jacobs

Negen op de tien Nederlanders hebben vaste ontbijt- en lunchproducten waarvan ze gelukkig worden. Als het om de verschillende keukens van de wereld gaat, wordt de Nederlandse consument het meest gelukkig van de Italiaanse. In de top vijf van meest gelukkig makende gerechten staan nasi en stamppot echter bovenaan, gevolgd door pizza, spaghetti en lasagne. Dit blijkt uit representatief online onderzoek van Motivaction onder 1.048 Nederlanders.

De Verenigde Naties hebben 20 maart uitgeroepen tot International Day of Happiness. Dit jaar werd Wereldgeluksdag voor de vijfde keer georganiseerd en gevierd, in Nederland onder meer op een tweedaags gelukscongres aan de Erasmus Universiteit (The Happy Economy). De dag was voor Motivaction aanleiding om te inventariseren of ontbijt- en lunchproducten en bepaalde keukens een bijdrage leveren aan het geluk van consumenten. Het antwoord is een volmondig en driewerf ‘ja’.

Ontbijt

Negen van de tien Nederlanders (91%) noemen desgevraagd één of meer producten waar ze bij het ontbijt gelukkig van worden. Buitenissig is dit geluk niet. Verse broodjes voeren de ranglijst van geluksproducten aan, gevolgd door koffie, een gekookt ei, een croissantje en kaas. Gemiddeld worden bij deze vraag maar liefst zes producten per persoon genoemd: een volle ontbijttafel dus.

Lunch

Eveneens 91% van de bevolking ervaart dit soort geluksbrengers bij de lunch. De productkeuze wordt dan zeker niet meer exotisch, maar wel hartiger. Verse broodjes blijven op de eerste plaats staan, gevolgd door kaas, gewone boterhammen, vleeswaren en een gebakken ei. Tosti’s  staan met stip op plek zes. Ook hier worden per persoon gemiddeld zo’n zes producten genoemd.

Avondeten

Precies negen van de tien Nederlanders noemen één of meer keukens waar ze gelukkig van worden als het gaat om het avondeten. De Italiaanse keuken staat op de eerste plaats, gevolgd door de Hollandse, de Oosterse en de Mexicaanse. De Franse keuken, toch lang beschouwd als een van de beste ter wereld, komt niet verder dan plaats vijf. De ranglijst van gerechten wordt aangevoerd door nasi en stamppot, die hun toppositie deels danken aan de winterse veldwerkperiode van het onderzoek. Pizza, spaghetti en lasagne completeren de top vijf.

Jongeren versus ouderen

Waar mannen en vrouwen bij de keuze van ontbijt- en lunchproducten behoorlijk van elkaar verschillen, denk aan thee en koffie, zijn ze over gelukzalig avondeten juist behoorlijk eensgezind. Jong en oud differentiëren hier veel meer. Senioren kiezen vaker dan gemiddeld voor de Franse en de Hollandse keuken. Jongeren tot 25 jaar worden juist gelukkig van de Italiaanse, de Turks/Marokkaanse en de Spaans/Portugese keuken. Bij de groep 25 tot 44 jarigen, waaronder veel huishoudens met jonge kinderen, bestaat een sterke voorkeur voor Mexicaanse, Turks/Marokkaanse gerechten.

Snoep en zoetwaren

Als er één categorie van producten is waarvan op voorhand verwacht kon worden dat mensen er gelukkig van kunnen worden, dan is het die van snoep en andere zoetwaren. Die verwachting komt uit. En natuurlijk is chocolade met 58% de geluksbrenger bij uitstek. Drop (40%) volgt op gepaste afstand, en weer ver daarachter staan pepermunt en winegums met 21% op een gedeelde derde plaats.

Over het onderzoek

Voor het online onderzoek is gebruikgemaakt van het StemPunt-panel van Motivaction met meer dan 60.000 leden. 1.048 respondenten in de leeftijd van 15 tot 70 jaar hebben de vragenlijst volledig beantwoord. Het onderzoek is representatief voor de kenmerken geslacht, leeftijd, opleiding, regio en waardenoriëntatie volgens het Mentality-model. Het online veldwerk voor dit onderzoek liep van 16 tot 25 februari 2017. Motivaction is lid van de MOA en maakt deel uit van de Research Keurmerkgroep.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Longread
Rick Claus: ''Er is te veel hotelaanbod''

In deze editie van Hospitality Management mogen we best weer eens verzuchten: Wat vliegt de tijd! Het is immers december. Zoals de oude Romeinen zeiden: Nullum est jam dictum, quod non sit dictum prius. (Niets kan gezegd worden dat al niet eerder gezegd is.) Waaronder: Tempus fugit. (De tijd snelt v...

Amsterdam Achtergronden
MEININGER Hotels lanceert hyperlokale service met Local Event Display

Krijtborden bieden nog dagelijkse inspiratie voor lokale evenementen – deze nieuwe service is nu ook aanwezig in het MEININGER Hotel Amsterdam City West en het MEININGER Hotel Amsterdam Amstel. De MEININGER Hotels staan binnen de hotelindustrie bekend voor hun unieke hybride accommodatiecon...

Internationaal Tech
Alweer een hotelketen slachtoffer van hackers

Het is weer raak: hackers hebben afgelopen zomer de klantgegevens buit weten te maken van 10,6 miljoen gasten van het Amerikaanse hotelbedrijf MGM Resorts. De gegevens zijn gedeeld op een forum voor hackers, meldt zdnet.com. Op het forum werden de adressen, namen, burgerservicenummers en telefoo...

Events Achtergronden
Hotel kijkt met trots terug op Joods onderwijscongres

Het internationaal Joods onderwijscongres European Chinuch Convention (ECC) kijkt terug op een zeer geslaagde editie die plaatsvond in Novotel Amsterdam Schiphol Airport (NASA). Het was de tweede keer dat dit evenement, waar 37 workshops in 4 talen werden gegeven, in het hotel plaatsvond. Bij EC...

Achtergronden
Dit kost een overnachting tijdens carnaval

Het grootste feest van het jaar in het zuiden komt er weer aan. Dat betekent carnavalskleding scoren, kaarten kopen voor de plaatselijke kroeg of natuurlijk buiten genieten van de muziek met een biertje. Maar wat als je nou in de stad zou willen overnachten? Ben je dan duurder uit dan normaal? HomeT...

NH Hotels Internationaal
NH Hotels opent haar eerste hotel in Noord-Amerika

Het NH Collection New York Madison Avenue gaat weldra open. In april opent het eerste hotel van NH in de VS, zo lezen we op zakenreis.nl. Het statige gebouw in het hart van Manhattan stamt uit 1920 en weerspiegelt het 'gouden tijdperk van de reclame', zo meldt NH in een verklaring. In Eur...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: