Robotisering in de hotellerie [Video's]

4 september 2019 | Marthijn van Oostveen

Er komen steeds meer robots in de horeca en hotellerie. Door technologische ontwikkelingen en kunstmatige intelligentie zijn robots steeds meer in staat om taken uit te voeren. Denk bijvoorbeeld aan het openhouden van de deur voor gasten, stoelen aanschuiven, het serveren van eten, koken of een cocktail bereiden zonder te knoeien. Het is ook geen gek idee dat je misschien over een tijdje wel in je eigen horecagelegenheid of hotel een robot hebt die je ondersteunt met diverse taken.

In dit artikel lees je alles over deze robots, die klanten helpen en je ondersteunen in de keuken en de bediening. 

Geautomatiseerd dineren met Penny de robot

Het klinkt misschien als sciencefiction, maar wil je dat jouw hotelrestaurant (deels) wordt gerund door robots, dan is dit in theorie mogelijk met de robots van Bear Robotics. Zij ontwerpen robots die naast de menselijke obers werken als een soort van assistent.

Het Koreaanse restaurant Kang Nam Tofu in Californië was het eerste restaurant die de robot van Bear Robotics heeft uitgeprobeerd.

Bear Robotics ontwierp Penny de robot. Deze compacte robot navigeert door een restaurant door gebruik te maken van sensoren om obstakels te vermijden. Het is wel van belang dat de restauranteigenaar van te voren programmeert op welke locatie elke tafel, elke stoel en alle andere obstakels staan. Als je dit hebt gedaan, dan kun je jouw robot naar een tafel sturen. Je obers kunnen zich dan richten op hun gasten, terwijl Penny de robot heen en weer rent om het eten serveren.

Een hulpje in de bar of keuken? Het kan met deze robots

Je herkent het vast zelf wel. Je hebt je handen vol in het restaurant van je horecagelegenheid of hotel en eigenlijk kom je handen te kort. Deze robots kunnen je een handje helpen in de keuken. Bijvoorbeeld wanneer je hamburgers aanbiedt in je restaurant.

Het Creator restaurant in San Fransisco ontwierp een robot die de hamburgers voor zijn gasten maakt.

Het bereidingsproces van de hamburger is volledig automatisch. Het Creator restaurant is in juni 2018 gelanceerd en misschien is deze robot wel het eerste voorproefje waar we in de toekomst naartoe gaan. Doordat de hamburgers nu gemakkelijk worden gemaakt door de hamburger-robot, kan Creator meer geld uitgeven aan de kosten van ingrediënten. Dit biedt alleen maar voordelen, want hun gasten kunnen nu genieten van een kwalitatief hoogstaande hamburger tegen een betaalbare prijs.

Een ander voorbeeld is een robot achter de bar. In Las Vegas werd de Tipsy Robot bar geopend. De gasten van deze cocktailbar kunnen via een tablet op tafel hun eigen cocktail samen stellen. Wanneer je een cocktail hebt uitgekozen, gaan de robots voor je aan de slag. Het is een hele belevenis, want de gerobotiseerde barkeepers bootsen namelijk menselijke acties na, zoals mixen, snijden en schenken.

Robots in de hotellerie

In Azië en Amerika werken al robots in de roomservice of werken ze achter de balie. Vooralsnog zijn er nog weinig tot geen robots in Nederlandse hotels gesignaleerd. Maar de kans is dat dit op termijn wel zal gaan veranderen. Er zijn steeds meer Nederlandse hotels die interesse tonen in een robot. Een goed voorbeeld hiervan was het Hamsphire hotel. Zij hebben een project gedraaid met robot Hugo. De robot is slechts 57 centimeter hoog en is ontwikkeld door het Belgische Zora Bots. Het bedrijf ontwikkelde eerder zorgrobot Zora.

De robots zijn niet bedoeld om mensen te vervangen. Je kunt het meer zien als een extra beleving voor de gasten in de horeca- en hospitalitybranche. Robot Hugo geeft informatie over bezienswaardigheden in de buurt en hoe gasten daar kunnen komen. Hij kan sleutelkaarten overhandigen en kan een taxi bestellen.

Hotel Yotel heeft recent een nieuwe collega mogen verwelkomen. Het gaat om robot YO2D2. Deze robot levert bijvoorbeeld extra handdoeken wanneer je deze nodig hebt. Het is een opmaat geprogrammeerde Relay-robot die door het Californische technologiebedrijf Savioke is aangepast naar de wensen van het hotel. YO2D2 kan naast het veilig navigeren naar de plek van bestemming ook autonoom op het liftknopje drukken en gasten verwelkomen.

Gasten kunnen door de Yotel-app of hun mobiel de robot YO2D2 oproepen. Vervolgens krijg je een melding wanneer hij is aangekomen. De gast kan door middel van de touchscreen het item wat hij heeft aangevraagd uit het opbergvlak halen. Savioke ontwikkelde ook voor hotel Crowne Plaza hotel een robot die items kan afleveren bij hun gasten. 

De robots van het Sheraton Los Angeles San Gabriel hotel staan gestationeerd in de lobby van het hotel. Hotelgasten die opzoek zijn naar het steak-restaurant van het hotel kunnen gebruik maken van een robot. Op het scherm van de robot kunnen ze aangeven naar welke locatie ze willen, vervolgens worden ze naar de juiste plaats genavigeerd. Bij aankomst van het steakrestaurant zorgt de robot door middel van een WiFi connectie dat de deuren automatisch geopend. Het hotel heeft ook nog andere robots, zoals een robot voor de roomservice en een robot die de koffers naar de hotelkamer brengt.

Onderzoek heeft aangetoond dat 90 procent van het bereiden en uitserveren van consumpties voorspelbaar is.  Je kunt concluderen dat zulke activiteiten dus gemakkelijk geautomatiseerd kunnen worden. Het is daarom geen verkeerd idee om te kijken naar de mogelijkheden om robots in jouw hotel of horecagelegenheid te plaatsen.

Door slim in te spelen op de technologische ontwikkelingen kunnen horecaondernemers hun gasten een betere service bieden en tegelijkertijd hun omzet verhogen. Daarnaast kan de beleving en loyaliteit van terugkerende bezoekers worden vergroot. Overweeg jij nu ook om een robot aan te schaffen?

Dit artikel is geschreven door Marthijn van Oostveen, content marketeer bij Offerte.nl.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Economie Hotelketens
Egeria neemt meerderheidsbelang in Fletcher Hotels, vizier op internationale groei

Vandaag hebben de aandeelhouders van Fletcher Hotels een meerderheidsbelang verkocht aan de Amsterdamse investeringsmaatschappij Egeria. NIBC en Xead verkopen beide hun minderheidsbelang, het management van Fletcher blijft aan als aandeelhouder. Met de hands-on betrokkenheid en de ervaring met in ...

Inge van de Ven is trots op haar pas geopende hotel

Inge van de Ven, eigenaresse van het op 12 april geopende Hotel Flora Batava in Nieuwersluis, aan de rand van Breukelen, is trots op haar hotel. Alhoewel het uitdagende tijden zijn binnen onze branche, is ze optimistisch gestemd. “Zaterdag beleefden we onze eerste drukke dag, met 27 van de 45 ...

Interview Longread
Interview: moeders en dochters in familiehotels

Familiehotels. Je zou ze bijna vergeten tussen al het geweld van de aankondigingen die de grote hotelketens doen. De ene keten introduceert een nieuw merk, terwijl een andere keten zich gaat richten op ‘long stay’ of het aanbieden van werkplekken. Tegelijkertijd zijn familiehotels de dri ...

Corona
Terrassen per 28 april (beperkt) open

De terrassen gaan weer beperkt open. Na maanden van lockdown mogen horecaondernemers per 28 april weer gasten op hun terrassen ontvangen tussen 12.00 uur en 18.00 uur. Dat maakte demissionair premier Rutte zojuist bekend tijdens de persconferentie. Naast het (beperkt) openen van de terrassen wordt d ...

Drinks Corona
Grote bierbrouwers klaar voor herstart

Mocht vanavond bekend worden gemaakt dat de horeca de terrassen vanaf 28 april mag openen, zijn de grote bierleveranciers klaar om de horeca te voorzien van bier. Heineken laat tegenover persbureau ANP weten dat de brouwer ongeveer 8000 klanten heeft met een terras. Veel horecabedrijven spelen a ...

Columns
Leiderschap in onmogelijke tijden

Het is 05.30 uur. Ik zit te werken in een stil huis. Ik kan niet slapen, in mijn brein borrelt iets en dat moet eruit. Buiten is het nog donker, al zie ik de dag wel al voorzichtig duwen. Het zwart van de nacht wordt langzaam maar zeker donkerblauw en dat blauw wordt steeds lichter. Een merel fluit ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: