Robotisering in de hotellerie [Video's]

4 september 2019 | Marthijn van Oostveen

Er komen steeds meer robots in de horeca en hotellerie. Door technologische ontwikkelingen en kunstmatige intelligentie zijn robots steeds meer in staat om taken uit te voeren. Denk bijvoorbeeld aan het openhouden van de deur voor gasten, stoelen aanschuiven, het serveren van eten, koken of een cocktail bereiden zonder te knoeien. Het is ook geen gek idee dat je misschien over een tijdje wel in je eigen horecagelegenheid of hotel een robot hebt die je ondersteunt met diverse taken.

In dit artikel lees je alles over deze robots, die klanten helpen en je ondersteunen in de keuken en de bediening. 

Geautomatiseerd dineren met Penny de robot

Het klinkt misschien als sciencefiction, maar wil je dat jouw hotelrestaurant (deels) wordt gerund door robots, dan is dit in theorie mogelijk met de robots van Bear Robotics. Zij ontwerpen robots die naast de menselijke obers werken als een soort van assistent.

Het Koreaanse restaurant Kang Nam Tofu in Californië was het eerste restaurant die de robot van Bear Robotics heeft uitgeprobeerd.

Bear Robotics ontwierp Penny de robot. Deze compacte robot navigeert door een restaurant door gebruik te maken van sensoren om obstakels te vermijden. Het is wel van belang dat de restauranteigenaar van te voren programmeert op welke locatie elke tafel, elke stoel en alle andere obstakels staan. Als je dit hebt gedaan, dan kun je jouw robot naar een tafel sturen. Je obers kunnen zich dan richten op hun gasten, terwijl Penny de robot heen en weer rent om het eten serveren.

Een hulpje in de bar of keuken? Het kan met deze robots

Je herkent het vast zelf wel. Je hebt je handen vol in het restaurant van je horecagelegenheid of hotel en eigenlijk kom je handen te kort. Deze robots kunnen je een handje helpen in de keuken. Bijvoorbeeld wanneer je hamburgers aanbiedt in je restaurant.

Het Creator restaurant in San Fransisco ontwierp een robot die de hamburgers voor zijn gasten maakt.

Het bereidingsproces van de hamburger is volledig automatisch. Het Creator restaurant is in juni 2018 gelanceerd en misschien is deze robot wel het eerste voorproefje waar we in de toekomst naartoe gaan. Doordat de hamburgers nu gemakkelijk worden gemaakt door de hamburger-robot, kan Creator meer geld uitgeven aan de kosten van ingrediënten. Dit biedt alleen maar voordelen, want hun gasten kunnen nu genieten van een kwalitatief hoogstaande hamburger tegen een betaalbare prijs.

Een ander voorbeeld is een robot achter de bar. In Las Vegas werd de Tipsy Robot bar geopend. De gasten van deze cocktailbar kunnen via een tablet op tafel hun eigen cocktail samen stellen. Wanneer je een cocktail hebt uitgekozen, gaan de robots voor je aan de slag. Het is een hele belevenis, want de gerobotiseerde barkeepers bootsen namelijk menselijke acties na, zoals mixen, snijden en schenken.

Robots in de hotellerie

In Azië en Amerika werken al robots in de roomservice of werken ze achter de balie. Vooralsnog zijn er nog weinig tot geen robots in Nederlandse hotels gesignaleerd. Maar de kans is dat dit op termijn wel zal gaan veranderen. Er zijn steeds meer Nederlandse hotels die interesse tonen in een robot. Een goed voorbeeld hiervan was het Hamsphire hotel. Zij hebben een project gedraaid met robot Hugo. De robot is slechts 57 centimeter hoog en is ontwikkeld door het Belgische Zora Bots. Het bedrijf ontwikkelde eerder zorgrobot Zora.

De robots zijn niet bedoeld om mensen te vervangen. Je kunt het meer zien als een extra beleving voor de gasten in de horeca- en hospitalitybranche. Robot Hugo geeft informatie over bezienswaardigheden in de buurt en hoe gasten daar kunnen komen. Hij kan sleutelkaarten overhandigen en kan een taxi bestellen.

Hotel Yotel heeft recent een nieuwe collega mogen verwelkomen. Het gaat om robot YO2D2. Deze robot levert bijvoorbeeld extra handdoeken wanneer je deze nodig hebt. Het is een opmaat geprogrammeerde Relay-robot die door het Californische technologiebedrijf Savioke is aangepast naar de wensen van het hotel. YO2D2 kan naast het veilig navigeren naar de plek van bestemming ook autonoom op het liftknopje drukken en gasten verwelkomen.

Gasten kunnen door de Yotel-app of hun mobiel de robot YO2D2 oproepen. Vervolgens krijg je een melding wanneer hij is aangekomen. De gast kan door middel van de touchscreen het item wat hij heeft aangevraagd uit het opbergvlak halen. Savioke ontwikkelde ook voor hotel Crowne Plaza hotel een robot die items kan afleveren bij hun gasten. 

De robots van het Sheraton Los Angeles San Gabriel hotel staan gestationeerd in de lobby van het hotel. Hotelgasten die opzoek zijn naar het steak-restaurant van het hotel kunnen gebruik maken van een robot. Op het scherm van de robot kunnen ze aangeven naar welke locatie ze willen, vervolgens worden ze naar de juiste plaats genavigeerd. Bij aankomst van het steakrestaurant zorgt de robot door middel van een WiFi connectie dat de deuren automatisch geopend. Het hotel heeft ook nog andere robots, zoals een robot voor de roomservice en een robot die de koffers naar de hotelkamer brengt.

Onderzoek heeft aangetoond dat 90 procent van het bereiden en uitserveren van consumpties voorspelbaar is.  Je kunt concluderen dat zulke activiteiten dus gemakkelijk geautomatiseerd kunnen worden. Het is daarom geen verkeerd idee om te kijken naar de mogelijkheden om robots in jouw hotel of horecagelegenheid te plaatsen.

Door slim in te spelen op de technologische ontwikkelingen kunnen horecaondernemers hun gasten een betere service bieden en tegelijkertijd hun omzet verhogen. Daarnaast kan de beleving en loyaliteit van terugkerende bezoekers worden vergroot. Overweeg jij nu ook om een robot aan te schaffen?

Dit artikel is geschreven door Marthijn van Oostveen, content marketeer bij Offerte.nl.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Events Internationaal
EQUIPHOTEL uitgesteld naar 2022

Gezien de huidige situatie rondom de COVID-19 epidemie, die momenteel op lokaal en mondiaal niveau voortdurend verslechtert, kondigt Reed Expositions France aan dat de 2020-editie van de EQUIPHOTEL, die oorspronkelijk gepland stond van 15 t/m 19 november 2020, is uitgesteld naar 2022. De afgelope...

Hotelbouwplannen Amsterdam
Hotel Okura Amsterdam geeft 7 suites een complete metamorfose

Hotel Okura Amsterdam heeft 7 suites een complete metamorfose gegeven. Bij de renovatie, die in december 2019 van start ging, is het hele design vernieuwd. Architect Bert Verwey heeft de renovatie van de suites en The Lounge onder zijn hoede genomen. Ruimtelijkheid, comfort en sereniteit vormen de b...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Nieuwe coronamaatregelen: waarom moet de horeca eigenlijk eerder dicht?

Vanaf zondag 18.00 uur zijn de nieuwe coronamaatregelen van kracht gegaan, waarvan de meeste gericht zijn op de horeca. Premier Rutte toonde zich bezorgd over de verspreiding van het virus en vond de maatregelen nodig en logisch: "Hoe later op de avond, hoe moeilijker de anderhalve meter."...

Toerisme Coronacrisis
Nederlandse vakantiegangers verwachten weer te kunnen reizen in 2021  

De coronazomer is voorbij. Na een zomer van thuisblijven, daguitstapjes in eigen land en geklus, verwacht het grootste deel van de Nederlandse vakantiegangers volgende zomer weer normaal te kunnen reizen. Dat blijkt uit onderzoek van Vliegtickets.nl. Meer dan de helft (54%) van de ondervraagden...

Longread
Beste hotelier, vergeet wat er was en focus op wat er komen kan

Lang geleden stond er een hotel ergens in een binnenstad. De markante gevel pronkte trots naar de voorbijgangers. Het hotel stond er statig bij, en een tikkeltje chique zelfs, uitnodigend naar iedereen die er langsliep. Wie het hotel zag wilde naar binnen. Die gedachte gaf je kriebels in je buik, ni...

KHN Coronacrisis
Horeca eerder dicht? ''Buitenproportioneel!''

Koninklijke Horeca Nederland vindt het voornemen van het kabinet om horeca in de Randstad (in zes veiligheidsregio's waar het aantal besmettingen met het coronavirus snel stijgt) waardeloos. Dirk Beljaarts, directeur van KHN noemt het in het NOS Radio 1 Journaal 'buitenproportioneel' en ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: