Seminar legionellapreventie voor hotels 20 mei 2019

29 april 2019 | Thijs Jacobs

Het is een nachtmerrie voor elke hotelier. Gasten die tijdens hun verblijf ziek worden. De consequenties kunnen verstrekkend zijn. In de eerste plaats voor de gasten, maar zeker ook voor u als hotelier. Op sociale en reguliere media krijgt u aandacht die u liever niet heeft. En dan moet de juridische nasleep nog beginnen.

Driekwart van de eigenaren/beheerders van leidingwaterinstallaties heeft te maken gehad met legionella. De impact hiervan is meestal groot en kostbaar en dan heeft er überhaupt (nog) geen besmetting plaatsgevonden.

Tijdens het door Geberit B.V. georganiseerde seminar 'Legionellapreventie voor hotels' zal mr. Marcel Garst van Mandaru Legal Consultancy bv ingegaan op de juridische aspecten die bij een legionellabesmetting aan de orde kunnen zijn.

Regelgeving aangescherpt

Door het drama op de West-Friese Flora, dit jaar exact 20 jaar geleden, is de regelgeving ten aanzien van legionellapreventie en drinkwaterveiligheid de afgelopen jaren behoorlijk aangescherpt. Desondanks veroorzaakt de legionellabacterie jaarlijks zo’n 300 tot 400 besmettingen, waarvan 2-10% met dodelijke afloop.

Zorgplichtbepalingen voor gebouweigenaren zijn geïntroduceerd en voor zogenoemde prioritaire installaties, zoals bijvoorbeeld hotels, pensions en groepsaccommodaties, dient een legionella-risicoanalyse en een legionella-beheersplan te worden opgesteld.

Juridische gevolgen

De juridische gevolgen waarmee een horecaondernemer bij een (risico op) legionellabesmetting kan worden geconfronteerd kunnen divers zijn. Aan de hand van een aantal praktijkvoorbeelden worden de gevolgen op drie verschillende rechtsgebieden, het bestuurs-, het straf- en het civiel recht, belicht.

De titel van juridische bijdrage van mr. Garst stelt de vraag wie aansprakelijk is bij een legionella-uitbraak. De focus ligt daarmee op het civiel recht en de verschillende rollen van degene die de besmetting heeft opgelopen (of diens nabestaanden), die van eventuele aannemers/installateurs maar vooral is er aandacht voor de positie van de horecaondernemer.

De conclusie is dat gezond ondernemerschap met oog voor de veiligheid van de gasten, de medewerkers en de ondernemer niet zonder goede zorg voor veilig drinkwater kan.

Schrijf je via deze link gratis in voor de Legionellapreventiedag op 20 mei 2019

legionella preventie dag voor hotels

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Coronacrisis
Wapenen tegen de crisis: Kamerprijs dumpen is dom. Waarom eigenlijk?

Booking-topman Glenn Fogel reageert gepikeerd op de vraag of hij vanwege de crisis de commissies gaat verlagen. Hij heeft een ander idee: hotels moeten de kamerprijzen verlagen. Wees daar heel voorzichtig mee. Het verlagen van kamerprijzen is echt onwenselijk, ook al kan het helaas wel eens onvermij...

Coronacrisis
Hotellerie op slot: Vier hoteliers uiten hun zorgen (deel 1)

De hotellerie zit op slot. Boekingen worden massaal geannuleerd, nieuwe boekingen blijven uit en veel hotels zijn genoodzaakt de deuren te sluiten. In een digitaal rondetafelgesprek bespreken vier hoteliers wat de coronacrisis voor gevolgen heeft op hun onderneming. Hoe kijken zij aan tegen de rol ...

Interview Coronacrisis
Overlevingskansen voor je hotel: "Het glipt nu tussen je vingers door"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; iedere dag bellen we hem om de situatie te bespreken. In dit elfde hoofdstuk bes...

Coronacrisis
Horeca zeker dicht tot en met 28 april

Zojuist heeft premier Rutte bekendgemaakt dat de Nederlandse horeca zeker tot en met 28 april gesloten blijft. Hij raadt Nederlanders daarnaast ten zeerste af een meivakantie te plannen, wat voor hotels en B&B's duidelijk geen positief nieuws is, maar het komt niet onverwacht. Ook schole...

Branded Content Coronacrisis
Gratis scan voor onafhankelijke hotels en B&B's

Het nieuwe platform Scanjehotel.nl is een initiatief om hoteleigenaren van onafhankelijke hotels en B&B’s te helpen met het mogelijk - tijdelijk - verlagen van de maandelijkse kosten. Van energieleveranciers tot TV - en internetaanbieders en afvalkosten: alle maandelijkse vaste lasten ...

Interview Coronacrisis
"De onduidelijkheid vanuit de overheid is vermoeiend"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; iedere dag bellen we hem om de situatie te bespreken. In dit tiende hoofdstuk be...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: