Seminar legionellapreventie voor hotels 20 mei 2019

29 april 2019 | Thijs Jacobs

Het is een nachtmerrie voor elke hotelier. Gasten die tijdens hun verblijf ziek worden. De consequenties kunnen verstrekkend zijn. In de eerste plaats voor de gasten, maar zeker ook voor u als hotelier. Op sociale en reguliere media krijgt u aandacht die u liever niet heeft. En dan moet de juridische nasleep nog beginnen.

Driekwart van de eigenaren/beheerders van leidingwaterinstallaties heeft te maken gehad met legionella. De impact hiervan is meestal groot en kostbaar en dan heeft er überhaupt (nog) geen besmetting plaatsgevonden.

Tijdens het door Geberit B.V. georganiseerde seminar 'Legionellapreventie voor hotels' zal mr. Marcel Garst van Mandaru Legal Consultancy bv ingegaan op de juridische aspecten die bij een legionellabesmetting aan de orde kunnen zijn.

Regelgeving aangescherpt

Door het drama op de West-Friese Flora, dit jaar exact 20 jaar geleden, is de regelgeving ten aanzien van legionellapreventie en drinkwaterveiligheid de afgelopen jaren behoorlijk aangescherpt. Desondanks veroorzaakt de legionellabacterie jaarlijks zo’n 300 tot 400 besmettingen, waarvan 2-10% met dodelijke afloop.

Zorgplichtbepalingen voor gebouweigenaren zijn geïntroduceerd en voor zogenoemde prioritaire installaties, zoals bijvoorbeeld hotels, pensions en groepsaccommodaties, dient een legionella-risicoanalyse en een legionella-beheersplan te worden opgesteld.

Juridische gevolgen

De juridische gevolgen waarmee een horecaondernemer bij een (risico op) legionellabesmetting kan worden geconfronteerd kunnen divers zijn. Aan de hand van een aantal praktijkvoorbeelden worden de gevolgen op drie verschillende rechtsgebieden, het bestuurs-, het straf- en het civiel recht, belicht.

De titel van juridische bijdrage van mr. Garst stelt de vraag wie aansprakelijk is bij een legionella-uitbraak. De focus ligt daarmee op het civiel recht en de verschillende rollen van degene die de besmetting heeft opgelopen (of diens nabestaanden), die van eventuele aannemers/installateurs maar vooral is er aandacht voor de positie van de horecaondernemer.

De conclusie is dat gezond ondernemerschap met oog voor de veiligheid van de gasten, de medewerkers en de ondernemer niet zonder goede zorg voor veilig drinkwater kan.

Schrijf je via deze link gratis in voor de Legionellapreventiedag op 20 mei 2019

legionella preventie dag voor hotels

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Longread
Wat te doen als jouw locatie kampt met ruimtegebrek

Het woord ‘anderhalvemetersamenleving’ gaat ongetwijfeld de Van Dale halen. Sterker nog, het zou zomaar eens het woord van 2020 kunnen worden. Gevoed door experts en de overheid realiseren we ons inmiddels dat onze maatschappij (voorlopig althans) ingericht moet worden als een anderhalve...

Accor Internationaal
Komen zakenreizen binnen 6 maanden weer op gang?

Uit nieuw onderzoek van Accor blijkt dat een derde van de zakenreismanagers in Noord-Europa van mening is dat hun zakenreisprogramma's binnen zes maanden zullen herstellen. Voornamelijk als gevolg van binnenlandse reizen. Internationale reizen zullen naar verwachting iets langer op zich wachten....

KHN Coronacrisis
KHN wil de Nederlandse Staat dagvaarden vanwege coronaregelgeving

KHN wil dat de Staat wordt veroordeeld om zo snel mogelijk versoepelingen van de coronamaatregelen door te voeren voor de Nederlandse horeca, zo lezen we op de website van de werkgeversorganisatie. In het bijzonder als het gaat om het aantal mensen dat binnen anderhalve meter van elkaar aan een tafe...

Booking.com Coronacrisis
Booking.com ontving een megabedrag van 61 miljoen euro vanuit de NOW-regeling

KLM is met afstand de grootste ontvanger van steun uit de NOW-regeling. De regeling voorziet in het dorbetalen van een deel van het loon door het rijk. De luchtvaartmaatschappij ontving in totaal 301 miljoen euro, zo bleek uit gegevens van het UWV. Binnen onze branche is Booking.com een zeer grote o...

Hotelbouwplannen Opening
Stayokay Maastricht heropent deuren na grondige renovatie

Vandaag heropent Stayokay Maastricht officieel de deuren na een complete renovatie. Het vernieuwde hostel biedt plaats aan gezinnen, individuele reizigers, groepen en zakelijke gasten. Daarnaast wil Stayokay met bar-restaurant The 5th een fijne hotspot aan de Maas bieden om te eten, drinken, relaxen...

Economie Coronacrisis
Rabobank: blijvende omzetdaling door coronacrisis

De lagere omzetten voor bijna alle bedrijfssectoren in Nederland gaan nog zeker een jaar aanhouden. Met name in de horeca, industrie, automotive en delen van de retailsector blijft de omzetdaling groot. Dat blijkt uit de analyse van omzetprognoses voor alle sectoren die Rabobank vandaag heeft gepubl...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: