Seminar legionellapreventie voor hotels 20 mei 2019

Auteur: Thijs Jacobs
Technologie 29 april 2019
Seminar legionellapreventie voor hotels 20 mei 2019

Het is een nachtmerrie voor elke hotelier. Gasten die tijdens hun verblijf ziek worden. De consequenties kunnen verstrekkend zijn. In de eerste plaats voor de gasten, maar zeker ook voor u als hotelier. Op sociale en reguliere media krijgt u aandacht die u liever niet heeft. En dan moet de juridische nasleep nog beginnen.

Driekwart van de eigenaren/beheerders van leidingwaterinstallaties heeft te maken gehad met legionella. De impact hiervan is meestal groot en kostbaar en dan heeft er überhaupt (nog) geen besmetting plaatsgevonden.

Tijdens het door Geberit B.V. georganiseerde seminar 'Legionellapreventie voor hotels' zal mr. Marcel Garst van Mandaru Legal Consultancy bv ingegaan op de juridische aspecten die bij een legionellabesmetting aan de orde kunnen zijn.

Regelgeving aangescherpt

Door het drama op de West-Friese Flora, dit jaar exact 20 jaar geleden, is de regelgeving ten aanzien van legionellapreventie en drinkwaterveiligheid de afgelopen jaren behoorlijk aangescherpt. Desondanks veroorzaakt de legionellabacterie jaarlijks zo’n 300 tot 400 besmettingen, waarvan 2-10% met dodelijke afloop.

Zorgplichtbepalingen voor gebouweigenaren zijn geïntroduceerd en voor zogenoemde prioritaire installaties, zoals bijvoorbeeld hotels, pensions en groepsaccommodaties, dient een legionella-risicoanalyse en een legionella-beheersplan te worden opgesteld.

Juridische gevolgen

De juridische gevolgen waarmee een horecaondernemer bij een (risico op) legionellabesmetting kan worden geconfronteerd kunnen divers zijn. Aan de hand van een aantal praktijkvoorbeelden worden de gevolgen op drie verschillende rechtsgebieden, het bestuurs-, het straf- en het civiel recht, belicht.

De titel van juridische bijdrage van mr. Garst stelt de vraag wie aansprakelijk is bij een legionella-uitbraak. De focus ligt daarmee op het civiel recht en de verschillende rollen van degene die de besmetting heeft opgelopen (of diens nabestaanden), die van eventuele aannemers/installateurs maar vooral is er aandacht voor de positie van de horecaondernemer.

De conclusie is dat gezond ondernemerschap met oog voor de veiligheid van de gasten, de medewerkers en de ondernemer niet zonder goede zorg voor veilig drinkwater kan.

Schrijf je via deze link gratis in voor de Legionellapreventiedag op 20 mei 2019

legionella preventie dag voor hotels

Overig nieuws