Seminar legionellapreventie voor hotels 20 mei 2019

29 april 2019 | Thijs Jacobs

Het is een nachtmerrie voor elke hotelier. Gasten die tijdens hun verblijf ziek worden. De consequenties kunnen verstrekkend zijn. In de eerste plaats voor de gasten, maar zeker ook voor u als hotelier. Op sociale en reguliere media krijgt u aandacht die u liever niet heeft. En dan moet de juridische nasleep nog beginnen.

Driekwart van de eigenaren/beheerders van leidingwaterinstallaties heeft te maken gehad met legionella. De impact hiervan is meestal groot en kostbaar en dan heeft er überhaupt (nog) geen besmetting plaatsgevonden.

Tijdens het door Geberit B.V. georganiseerde seminar 'Legionellapreventie voor hotels' zal mr. Marcel Garst van Mandaru Legal Consultancy bv ingegaan op de juridische aspecten die bij een legionellabesmetting aan de orde kunnen zijn.

Regelgeving aangescherpt

Door het drama op de West-Friese Flora, dit jaar exact 20 jaar geleden, is de regelgeving ten aanzien van legionellapreventie en drinkwaterveiligheid de afgelopen jaren behoorlijk aangescherpt. Desondanks veroorzaakt de legionellabacterie jaarlijks zo’n 300 tot 400 besmettingen, waarvan 2-10% met dodelijke afloop.

Zorgplichtbepalingen voor gebouweigenaren zijn geïntroduceerd en voor zogenoemde prioritaire installaties, zoals bijvoorbeeld hotels, pensions en groepsaccommodaties, dient een legionella-risicoanalyse en een legionella-beheersplan te worden opgesteld.

Juridische gevolgen

De juridische gevolgen waarmee een horecaondernemer bij een (risico op) legionellabesmetting kan worden geconfronteerd kunnen divers zijn. Aan de hand van een aantal praktijkvoorbeelden worden de gevolgen op drie verschillende rechtsgebieden, het bestuurs-, het straf- en het civiel recht, belicht.

De titel van juridische bijdrage van mr. Garst stelt de vraag wie aansprakelijk is bij een legionella-uitbraak. De focus ligt daarmee op het civiel recht en de verschillende rollen van degene die de besmetting heeft opgelopen (of diens nabestaanden), die van eventuele aannemers/installateurs maar vooral is er aandacht voor de positie van de horecaondernemer.

De conclusie is dat gezond ondernemerschap met oog voor de veiligheid van de gasten, de medewerkers en de ondernemer niet zonder goede zorg voor veilig drinkwater kan.

Schrijf je via deze link gratis in voor de Legionellapreventiedag op 20 mei 2019

legionella preventie dag voor hotels

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Achtergronden
Welke beoordelingen ontvangen hotels en hoe uiten zij zich op social media?

Nog snel een vakantie boeken of dit najaar een weekendje weg in eigen land? Online ondernemersplatform Places.nl zocht voor u uit hoe hotels beoordeeld worden door klanten. En dat niet alleen: hoe presteren deze hotels eigenlijk op social media? Want wat is nou leuker dan foto’s bekijken om al...

Wet- en regelgeving
Alle rookruimtes gesloten in 2022

Het is de bedoeling dat de laatste rookruimtes in Nederland in 2022 sluiten. In (semi)overheids- en openbare gebouwen sluiten de rookruimtes al in 2021. Dat betekent dat er dan geen rookruimtes meer te vinden zijn in de zorg, het onderwijs, bij overheidsgebouwen en in de cultuur- en sportsector. In ...

Economie
FNV Horeca bereikt cao-akkoord horeca met 3% loonsverhoging

FNV Horeca en CNV Vakmensen hebben met werkgeversorganisatie Koninklijke Horeca Nederland een onderhandelingsakkoord bereikt voor een nieuwe cao horeca. Het belangrijkste resultaat is een loonsverhoging van in totaal 3%. Edwin Vlek, bestuurder FNV Horeca, over het behaalde onderhandelingsakkoord:...

Interview Longread
Michael Struck, Ruby Hotels: "Rotterdam staat op ons lijstje"

Ruby Hotels fonkelt aan het firmament van het Duitse hotellandschap en zal binnen niet al te lange tijd wereldwijd bekend zijn. Als we de drukke openingsagenda bekijken, zien we openingen in Londen, Frankfurt, Düsseldorf, Keulen, Helsinki, Zürich en enkele locaties in China op de planning....

Achtergronden Tech
Overname Winner Hotel Software door Mews

Mews, het snelst groeiende SaaS Property Management Systeem (PMS) voor hotels en hostels, heeft de grootste Belgische software-leverancier, Winner Hotel Software, overgenomen. De strategische samenwerking tussen de twee toonaangevende Property Management Systems draagt bij aan de uitbreiding van ...

Achtergronden Internationaal
Deze items worden door hotelgasten het vaakst gestolen uit het hotel

Het stelen van zeep of pennen lijkt voor veel hotelgasten onschuldig, maar sommige zijn zo brutaal dat ze tv's, piano's, matrassen of zelfs opgezette dieren uit het hotel dragen. Wellness Heaven heeft 1.157 hoteliers gevraagd welke items het meest worden gestolen. In het bijzonder zien we ee...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: