Boeien en binden

17 september 2014 |
Boeien en binden

Als columnist moet ik ervoor zorgen dat u elke keer weer met plezier mijn column leest, net zo als u uw gasten moet boeien en binden. De triggers
vinden die zorgen dat uw gasten een heel prettig verblijf in uw hotel hebben en als het even kan dat ze er ook voor terugkomen. Volgens mij betekent dit dat een hotelier een goed besef van de identiteit en het imago van het bedrijf moet hebben. Het is essentieel om vanuit dit besef te gaan kijken naar wat de beoogde gasten boeit en bindt.

Zo hebben de Peninsula Hotels recent ‘The Peninsula Academy’ ontworpen om hun gasten een unieke verzameling van op maat gemaakte programma’s aan te bieden. Volwassenen kunnen glaslichten maken of in een echte Geisha worden getransformeerd en kinderen kunnen een Pokémon-spel spelen en origami leren vouwen in het Peninsula Tokyo. In het Peninsula New York kunnen gasten bijvoorbeeld buiten openingsuren met een gids het MOMA (Museum of Modern Art) bezoeken. Zo’n programma kunt u alleen samenstellen als u het profiel van uw gasten kent. Praten met uw gasten, kijken wat ze zelf gaan doen in de omgeving en kijken met welke partijen u gasten een unieke ervaring kunt aanbieden.

Bij het NH hotel Amsterdam Galaxy op de Distelkade bieden ze hun gasten tijdens cursussen en vergaderingen een zelfbedieningsbuffet van snoepjes bij de koffie en verse muntthee. Toch weer net zo anders dat een medewerker van mij er een foto van maakte en de medecursisten BHV vol overgave aan de rest van de ochtend begonnen. Ik denk dat de cursisten, de herhalingscursus ook daar willen volgen!

Het hippe AMCE hotel in Chicago kent zijn gasten ook goed! Zij boden in april als eerste hotel hun gasten de mogelijkheid om gratis een Google Glass te gebruiken. Via de receptie is de bril een paar uur te reserveren voor bijvoorbeeld een wandeling door Chicago. Daar heb ik dus niets mee, maar ik ken een hoop jongeren die er graag voor bij het hotel zouden gaan slapen!

Kortom, vanuit het besef van uw identiteit en door uw gasten te kennen, kunt u uw gasten op een originele manier in de watten leggen! Maar ook een hotelier moet tijd maken om zich regelmatig te laten inspireren. Dit kan eenvoudig en zonder kosten via het internet, bovenstaande voorbeelden komen van de vernieuwde website horecatrends.com. Waar wij de horecaondernemer inspireren met voorbeelden die boeien en binden.

Hans van Spronsen, Van Spronsen & Partners horeca-advies

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Column David Bakker
Column: Keizer, koning, kroonprins

Tijdens de opening van HotelTech 2019, bijna een jaar geleden, vroeg dagvoorzitter Jeroen Smit aan de zaal vol hoteliers met welk doel zij voor de hospitalitybranche hadden gekozen? Voor het geld? Of omdat gastvrijheid in je DNA zit? Uit zijn verhaal dat volgde concludeerde ik dat je alleen een gezo ...

Interview Longread
Martin Lindelauf met pensioen: een interview in 41 vragen, deel 3

Na 41 dienstjaren houdt Martin Lindelauf (61) het voor gezien. Hij laat de hotellerie achter zich. In 41 vragen portretteert Hospitality Management de gedreven hotelier. Dit is deel 3 uit de reeks, die uit vier delen bestaat. Het laatste deel volgt over enkele dagen. Je team, was dat groot? ...

Columns
Column: Inzicht in gastvrijheidspsychologie gewenst

Triest nieuws, maar we zullen nog een lange periode moeten dealen met het coronavirus. Alhoewel veel hotels in Nederland deze zomer hebben geprofiteerd van de binnenlandse vakanties gaan we een twijfelachtige herfst en winter tegemoet. Ik ben bang dat een deel van uw gasten een psychologisch ‘ ...

Hotelketens
Hotel Merici Sittard wordt toegevoegd aan Accor hotelmerk MGallery

Hotel Merici Sittard van Black Label Hotels wordt per 1 april 2021 onderdeel van Accor’s MGallery Hotel Collection. Het viersterrenhotel is gevestigd in het voormalige klooster van de zusters Ursulinen aan de Oude Markt in het centrum van Sittard. De franchise partner is de huidige operator, B ...

Toerisme Airbnb
Dit zijn de meest gastvrije plekken in Nederland

Staycations zorgen voor een nieuwe trend. Nederlanders zoeken vaker landelijke gebieden op, waarbij met name Airbnb-gasten in minder bezochte provincies gastvrij ontvangen zijn door hosts. In verband met COVID-19 zijn Nederlanders gevraagd deze herfstvakantie dichtbij huis te blijven. Airbnb spoort ...

Hotelbouwplannen Opening
Boutique hotel WSHS opent in 2021

Iets stilletjes tot leven laten komen. Iets dat er al lang was, maar ineens van zich laat horen. Het is de metamorfose van het oude Weeshuis (1599) in Gouda naar Boutique hotel WSHS; nu nog volop in de steigers, straks een stijlvol toevluchtsoord met internationale allure. Met veel liefde is het mon ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: