Column Ewout Hogendoorn: De therapeutische werking van de hotelclassificatie

4 april 1998 | Redactie

Onderwerpen om je eens lekker aan te ergeren; dat heb je nodig. Ik keek vroeger naar 'Toppop' om met veel lawaai mijn misnoegen kenbaar te kunnen maken over het waardeloze niveau van de popgroepen die erin optraden. Daarna ging ik opgelucht en vol energie weer iets anders doen. Het had een soort therapeutische werking.

Zo'n ergerniswekkend onderwerp is de Benelux hotelclassificatie. Stop een paar mensen die er in de praktijk niets mee te maken hebben (ambtenaren, vertegenwoordigers van brancheverenigingen, ...) in de belangrijkste commissie, en je bent jarenlang verzekerd van een uitstekende bron van ergernis.

Eén van de leukste voorbeelden was altijd het Ambassade Hotel in Amsterdam, één van de beste - en best bezette - hotels van ons land. Daar draait het allemaal tot in de uiterste vezels van de werknemers om het behagen van de gast; vanuit het besef dat iedere gast anders is en derhalve een ander niveau van dienstverlening en aandacht als het plezierigst ervaart. De waardering van de gasten voor dit hotel is dan ook al jaren - vrijwel zonder uitzondering - vijfsterren+. Maar ja, die gasten begrijpen het natuurlijk niet echt, want als je twee kamers op de tweede verdieping niet met de lift kunt bereiken, dan is zo'n hotel toch hooguit drie sterren waard.

Ik zal het missen: de discussie over een stoel (is het nu wel of niet een leunstoel?) en over een spiegel (kan men zich er wel voldoende in zien?) en over een derde handdoek. Hoewel ... De nieuwe opzet biedt wellicht nog een mooier perspectief, geheel in de stijl van de mondialisering van de hotellerie. De classificatie wordt nu namelijk internationaal op elkaar afgestemd. Zo wordt het pas echt leuk. Hadden we met de Benelux classificatie slechts te maken met de grote verschillen tussen de Nederlandse, Vlaamse en Waalse interpretatie, in de toekomst mogen we ons verbazen over de 'overeenkomst' tussen een vijfsterrenhotel in de Oostenrijkse Alpen en een vijfsterrenhotel aan het Weena in Rotterdam. Zelfs met de beste praktijk- en theoriemensen in alle commissies, moeten wij ons straks heerlijk kunnen ergeren aan menig 'foute' interpretatie.

Hoe zouden de gasten er eigenlijk over denken? Nou ja, wat snappen die er van?

Auteur: drs. E. G Hoogendoorn

HM30JAAR HM301998

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Aannames, plannen en werkelijke reacties. Hoe we onze weg zoeken in de Covid-19 pandemie.

Sinds maart is Hotelschool The Hague een groot aantal onderzoeken gestart naar de Covid-crisis. Op welke termijn is een herstart van het toerisme te verwachten? Gaan we terug naar vroeger of zullen toeristen op dezelfde manier willen reizen? Gaan gasten hotels en andere accommodatie meer op criteria...

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Columns Coronacrisis
“Wat in Amsterdam gebeurde, voelt als een steek in de rug”

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Opening Coronacrisis
Liveblog 2: Yessss! Wij gaan weer open!!

Niet alleen in Utrecht hoorde je een zucht van verlichting. Maar ook in en op andere plaatsen in Nederland slaakte de horeca een vreugdekreet(je). We mogen weer. We zijn er klaar voor en nu maar hopen dat de gasten komen. Want ook onder horecaondernemers is er de zorg of gasten niet eerst even de ka...

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: 1,5 meter-economie in de horeca

Maandag 1 juni, tweede pinksterdag 2020, stroomde de terassen in Nederland weer vol. Na een verplichte sluiting van tien weken, slaakte de horeca een zucht van verlichting. 'We mogen weer', was de tendens in een zonovergoten Nederland. Blij ondernemers verwelkomden hun gasten met een bre...

Opening Coronacrisis
Grootste terras van Hoofddorp klaar voor heropening

Het grootste terras van Hoofddorp bij het Novotel Amsterdam Schiphol Airport opent op 1 juni weer haar deuren. General Manager Floris Licht hoopt vooral dat locals het terras vanaf deze dag weer weten te vinden. Novotel Amsterdam Schiphol Airport heeft een prachtig terras, waar tot wel zeventig m...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: