Column Ewout Hogendoorn: De therapeutische werking van de hotelclassificatie

4 april 1998 | Redactie

Onderwerpen om je eens lekker aan te ergeren; dat heb je nodig. Ik keek vroeger naar 'Toppop' om met veel lawaai mijn misnoegen kenbaar te kunnen maken over het waardeloze niveau van de popgroepen die erin optraden. Daarna ging ik opgelucht en vol energie weer iets anders doen. Het had een soort therapeutische werking.

Zo'n ergerniswekkend onderwerp is de Benelux hotelclassificatie. Stop een paar mensen die er in de praktijk niets mee te maken hebben (ambtenaren, vertegenwoordigers van brancheverenigingen, ...) in de belangrijkste commissie, en je bent jarenlang verzekerd van een uitstekende bron van ergernis.

Eén van de leukste voorbeelden was altijd het Ambassade Hotel in Amsterdam, één van de beste - en best bezette - hotels van ons land. Daar draait het allemaal tot in de uiterste vezels van de werknemers om het behagen van de gast; vanuit het besef dat iedere gast anders is en derhalve een ander niveau van dienstverlening en aandacht als het plezierigst ervaart. De waardering van de gasten voor dit hotel is dan ook al jaren - vrijwel zonder uitzondering - vijfsterren+. Maar ja, die gasten begrijpen het natuurlijk niet echt, want als je twee kamers op de tweede verdieping niet met de lift kunt bereiken, dan is zo'n hotel toch hooguit drie sterren waard.

Ik zal het missen: de discussie over een stoel (is het nu wel of niet een leunstoel?) en over een spiegel (kan men zich er wel voldoende in zien?) en over een derde handdoek. Hoewel ... De nieuwe opzet biedt wellicht nog een mooier perspectief, geheel in de stijl van de mondialisering van de hotellerie. De classificatie wordt nu namelijk internationaal op elkaar afgestemd. Zo wordt het pas echt leuk. Hadden we met de Benelux classificatie slechts te maken met de grote verschillen tussen de Nederlandse, Vlaamse en Waalse interpretatie, in de toekomst mogen we ons verbazen over de 'overeenkomst' tussen een vijfsterrenhotel in de Oostenrijkse Alpen en een vijfsterrenhotel aan het Weena in Rotterdam. Zelfs met de beste praktijk- en theoriemensen in alle commissies, moeten wij ons straks heerlijk kunnen ergeren aan menig 'foute' interpretatie.

Hoe zouden de gasten er eigenlijk over denken? Nou ja, wat snappen die er van?

Auteur: drs. E. G Hoogendoorn

HM30JAAR HM301998

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Ondernemen Longread
Simuleer een bijna-doodervaring voor je hotel

De coronacrisis overvalt iedereen. De omvang en impact nemen dramatische proporties aan. Hadden we eerder en meer rekening moeten houden met de desastreuze effecten van corona? Misschien. Hiervoor is echter een paradigmashift nodig. Van optimisme naar paranoïde optimisme. We moeten de eindighei ...

Wet- en regelgeving Hotelketens Internationaal
Miljoenenboete Marriott voor datalek uit 2014

Marriott moet een boete van 18,4 miljoen pond (ruim 20 miljoen euro) betalen voor de datalek uit 2014. De boete wordt betaald aan de Britse privacyautoriteit. De Information Commissioner's Office (ICO) concludeert dat de hotelketen te weinig moeite heeft gedaan om de gegevens van de gasten te be ...

Columns
Column Tanja Seegers: Er zijn geen grenzen

Precies een jaar geleden zei mijn grote held Eliud Kipchoge letterlijk: “Ik wil mensen inspireren, er zijn geen grenzen!” De Keniaanse atleet liep op 12 oktober 2019 de marathon binnen 2 uur. Met maar liefst een snelheid van 21,1 km per uur behaalde hij een historisch record. Hij deed wa ...

Branded Content
Hotelmanagers welkom in de zorg: "Oprecht contact maakt voor mij het verschil"

Bart van der Ven, locatiemanager bij WoonZorgcentra Haaglanden (WZH), is verantwoordelijk voor het reilen en zeilen van het woonzorgcentrum WZH Schoorwijck voor ouderen. Samen met zijn medewerkers zorgt hij dagelijks voor de verzorging, behandeling en begeleiding van de bewoners waarbij hij zelfstan ...

Coronacrisis
61% van de Nederlanders wil met Kerst (verantwoord) buiten de deur eten

Uit het persmoment van dinsdag jl. is duidelijk geworden dat de horeca nog een tijd gesloten blijft. Hoelang is nog niet precies duidelijk. Hoopvol is de blik nu gericht op kerst. Nederlanders willen deze feestdagen weer genieten van quality time buiten de deur. Uit onderzoek van TheFork* blijkt dat ...

Hotelketens Internationaal
Accor opent nieuw hotel Mercure Han-sur-Lesse

Accor, ’s werelds meest toonaangevende hotelgroep, opent vandaag het nieuwe hotel Mercure Han-sur-Lesse in de idyllische gelijknamige plaats Han-sur-Lesse, middenin de Belgische Ardennen. Deze opening is in samenwerking met Accor’s Franchise Partner Unibricks. Het viersterrenhotel telt 1 ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: