Column Ewout Hoogendoorn: Merken in beweging

Auteur: Redactie
Columns Ewout Hoogendoorn 8 september 2006
Column Ewout Hoogendoorn: Merken in beweging

Er verandert van alles en nog wat. Of het veel uitmaakt is een ander verhaal, maar leuk is het wel. In de VS worden de merken steeds verder gefileerd naar specialismen. Marriott heeft inmiddels 12 brands, Hilton een slordige 10. Intercontinental telt er 11. Starwood 9. Accor is in Europa de grootste met 9 merken. NH, Golden Tulip, Sol Melia en Mövenpick hebben één naam, met soms een variant erop, om een iets andere categorie aan te duiden. Maar ook daar komt verandering in. Versace, Bulgari, Miss Sixty en zelfs Ralph Lauren beweren bij hoog en bij laag dat ze hotelbrands gaan introduceren.

'Condo units, de nieuwe term voor timeshare, en extended stay kennen snelgroeiende brands. Woeste ontwikkelingen op dit gebied vinden plaats in Las Vegas, waar George Clooney en zijn vriendje Rande Gerber (naar verluidt gaat Brad Pitt ook meedoen) een megalomaan plan tot ontwikkeling brengen van 3 miljard dollar voor bijna 1 miljoen m2. Daarin zitten 4400 'hotel units' waarvan het merendeel 'condo units'.

In Nederland dragen we ook ons steentje bij aan de veranderingen in de hotelmarkt, maar dan natuurlijk op onze eigen wijze. Om de consument echt gek te krijgen, hebben we een nieuw classificatiesysteem aangekondigd en half ingevoerd. Met de andere helft wachten we nog een jaar, en over twee jaar gaan we overstappen op het dan ontwikkelde Europese systeem. En in plaats van dat er merken bijkomen, worden er merken gestript, en komen er onafhankelijke hotels op de markt. Dit jaar alweer drie: het American Hotel ging solo in februari (weg Intercontinental), het (Amsterdamse) Parkhotel volgde in juni (weg Meridien) en het Apollo Hotel gaat deze maand los onder de eigen naam (ook ex Meridien). Er zullen er vast meer volgen. Maar uiteindelijk zullen we ook hier een verdere instroom gaan krijgen van de verschillende internationale merken die zich richten op specifieke segmenten.

In het HOSTA rapport hebben we dit jaar speciaal aandacht besteed aan hoe hotels zich onderscheiden door hun welness- of spafaciliteiten. In Nederland beschouwen we zulke hotels vaak nog als een leuke locatie voor moeders en dochters, maar door Jumeirah Hotels in Dubai is al een volwassen ‘Male Only Spa’ ontwikkeld, onder de naam H2O-Spa. Die is bedoeld voor de stoere, maar vermoeide zakenman die nieuwe energie moet opladen voor de volgende zware bespreking; of na een lange vlucht. Een scheut kosmische energie en ontspanning in de Oxygen lounge worden in een expresspakket aangeboden aan de drukke ondernemers. Six Sensex, I Spa, Amanresorts... We gaan het allemaal meemaken, hoop ik.

Wat maakt het allemaal uit? Toch veel. Hoewel het soms zal overkomen als een schijnkeuze, zal er toch meer variatie en verscheidenheid komen in het hotelproduct; meer professionaliteit in de bedrijfsvoering; daardoor betere winsten.

HM302006

Overig nieuws