Column Ewout Hoogendoorn: Nieuwe hotels en hun virtuele locatie

1 april 2010 | Ewout Hoogendoorn

Pik in, het is lente. Lente, ook in de hotelwereld. Hoteliers kunnen klagen wat ze willen, er komen gewoon meer kamers bij. In Amsterdam wordt het Symphony afgebouwd, naar verluidt met Marriott; we krijgen er, vóór het einde van het jaar, een Hyatt bij; in het topsegment over één of twee  jaar het herbouwde Conservatorium aan de Van Baerlestraat, en het City Inn laat ook niet meer lang op zich wachten. Dat zijn al gauw 1000 kamers.

Dan zijn er nog  wat projecten in een vergevorderd stadium van planning. Toch gaan we het aantal van 9000 kamers rond 2015 op zo’n manier niet halen. Geeft niet. De hotellerie volgt de economie; tenminste, dat zeggen ze bij Horwath HTL altijd.

Ook in Rotterdam komt er een NH Hotel bij, op de Kop van Zuid. In Den Haag opent het Hilton binnenkort en in Eindhoven is net het Best Western Premier Art hotel open gegaan, terwijl ook het Holiday Inn wordt gerenoveerd.

Het is nu zaak om samen goed na te denken over de vraag hoe de hotels meer gasten in huis kunnen krijgen. Daar vindt het grote onderscheid plaats. Het leuke is, dat creatief denken een grotere variatie in het aanbod als gevolg zal hebben; dat leidt weer tot een groei van het aantal hotelgasten die zomaar boven de groei van de economie kan uitsteken.

Het gaat allang niet meer om hoeveel procent gasten je binnenkrijgt via je reserveringssysteem. Van minstens zo groot belang is hoe je omgaat met sociale netwerken. Wat doe je bijvoorbeeld met Twitter? Het gaat ook niet meer op als je zegt dat je daarvoor te oud bent. Mijn zwager (50) twittert met het grootste gemak door het leven, zo liet hij ons na de familiebrunch tijdens Pasen zien. Ik was jaloers op zijn begrip van die materie en voelde mij er te oud voor.  Even later zei ons neefje van 19 vrolijk dat hij er eigenlijk ook geen barst van begreep en binnenkort toch maar eens op internet moest gaan kijken hoe dat werkt, zodat hij zijn oom kan 'followen'. Hij voelde zich overigens allerminst een 'fossiel', aangezien hij weer allerhande andere systemen gebruikte om te communiceren.

In hotels huizen mensen van allerlei pluimage. Hoe meer hoteliers doorkrijgen hoe zij zich kunnen focussen op een segment, hoe beter zij business kunnen genereren. Daarbij is het dus ook van belang om de balans in de gaten te houden. Dat betekent niet dat de oude kanalen als ouderwets bestempeld moeten worden; zij moeten op een moderne manier gebruikt worden. Daarnaast dient geëxperimenteerd te worden met de nieuwe kanalen. Die zorgen weer voor nieuwe segmenten. De locatie blijft voor een hotel het belangrijkst, maar steeds relevanter wordt de virtuele locatie, zowel van het hotel als van de gast. Hoe meer hoe beter!
 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Economie
Horeca 22.00 uur dicht, maximaal dertig gasten binnen

De horeca is verplicht om vanaf dinsdag 29 september de deuren om 22.00 uur te sluiten. Vanaf 21.00 uur mag er niemand meer naar binnen. In publieke ruimtes mogen nog maar maximaal 30 mensen samenkomen. In de buitenruimte gaat landelijk een maximum van 40 personen gelden voor bijeenkomsten. Daarbij ...

Economie
"Horeca 22.00 uur dicht, maximale groepsgrootte naar 30"

Tijdens de persconferentie van vanavond zal premier Mark Rutte bekendmaken dat de horeca iedere dag verplicht om 22.00 uur de deuren zal moeten sluiten. In publieke ruimtes mogen nog maar maximaal 30 mensen samenkomen. Dat geldt dus ook in restaurants. Daarbij wordt het personeel niet meegerekend. D...

Toerisme Coronacrisis
''Dit jaar 70 procent minder buitenlanders naar Nederland''

Het aantal buitenlanders dat dit jaar naar Nederland komt, ligt 70 procent lager dan vorig jaar. Bovendien gaan ongeveer 40 procent minder Nederlanders op vakantie in eigen land, waarmee het niveau van het toerisme terug op het niveau is van de jaren negentig, zo schetst het Nederlands Bureau voor T...

Economie Amsterdam Interview
Hoe komt Amsterdam uit de crisis? Reinier van Dantzig (D66) zoekt kwaliteitstoerist

Het contrast kán niet groter. Van een overvolle stad in 2019 naar een angstvallig stil Amsterdam in de zomer van 2020. Het massatoerisme verdween en de hotels in de hoofdstad blijven leeg. Terwijl het COVID-19 virus de hotellerie in zijn greep houdt, worden er plannen gesmeed om Amsterdam in ...

Economie Interview
Barbara Baarsma: "Amsterdamse hotels moeten serieus nadenken over transformatie"

Barbara Baarsma is econome en directievoorzitter van Rabobank Amsterdam. Bovendien is zij hoogleraar economie aan de Universiteit van Amsterdam. Naast haar werk bij de Rabobank is Barbara Baarsma hoogleraar toegepaste economie aan de Universiteit van Amsterdam. Ook is zij voorzitter van de Bankraad ...

Achtergronden
TheaterHotel De Oranjerie start met Dinner Theater Shows

Velen hebben het theater al te lange tijd moeten missen, maar daar komt verandering in! De Oranjerie gaat vanaf 2 oktober elk weekend een Dinner Theater Show organiseren. In een intieme setting op de bühne van de theaterzaal zorgt De Oranjerie voor een uniek en avondvullend programma. Terwij...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: