Column Ewout Hoogendoorn: Nieuwe hotels en hun virtuele locatie

1 april 2010 | Ewout Hoogendoorn

Pik in, het is lente. Lente, ook in de hotelwereld. Hoteliers kunnen klagen wat ze willen, er komen gewoon meer kamers bij. In Amsterdam wordt het Symphony afgebouwd, naar verluidt met Marriott; we krijgen er, vóór het einde van het jaar, een Hyatt bij; in het topsegment over één of twee  jaar het herbouwde Conservatorium aan de Van Baerlestraat, en het City Inn laat ook niet meer lang op zich wachten. Dat zijn al gauw 1000 kamers.

Dan zijn er nog  wat projecten in een vergevorderd stadium van planning. Toch gaan we het aantal van 9000 kamers rond 2015 op zo’n manier niet halen. Geeft niet. De hotellerie volgt de economie; tenminste, dat zeggen ze bij Horwath HTL altijd.

Ook in Rotterdam komt er een NH Hotel bij, op de Kop van Zuid. In Den Haag opent het Hilton binnenkort en in Eindhoven is net het Best Western Premier Art hotel open gegaan, terwijl ook het Holiday Inn wordt gerenoveerd.

Het is nu zaak om samen goed na te denken over de vraag hoe de hotels meer gasten in huis kunnen krijgen. Daar vindt het grote onderscheid plaats. Het leuke is, dat creatief denken een grotere variatie in het aanbod als gevolg zal hebben; dat leidt weer tot een groei van het aantal hotelgasten die zomaar boven de groei van de economie kan uitsteken.

Het gaat allang niet meer om hoeveel procent gasten je binnenkrijgt via je reserveringssysteem. Van minstens zo groot belang is hoe je omgaat met sociale netwerken. Wat doe je bijvoorbeeld met Twitter? Het gaat ook niet meer op als je zegt dat je daarvoor te oud bent. Mijn zwager (50) twittert met het grootste gemak door het leven, zo liet hij ons na de familiebrunch tijdens Pasen zien. Ik was jaloers op zijn begrip van die materie en voelde mij er te oud voor.  Even later zei ons neefje van 19 vrolijk dat hij er eigenlijk ook geen barst van begreep en binnenkort toch maar eens op internet moest gaan kijken hoe dat werkt, zodat hij zijn oom kan 'followen'. Hij voelde zich overigens allerminst een 'fossiel', aangezien hij weer allerhande andere systemen gebruikte om te communiceren.

In hotels huizen mensen van allerlei pluimage. Hoe meer hoteliers doorkrijgen hoe zij zich kunnen focussen op een segment, hoe beter zij business kunnen genereren. Daarbij is het dus ook van belang om de balans in de gaten te houden. Dat betekent niet dat de oude kanalen als ouderwets bestempeld moeten worden; zij moeten op een moderne manier gebruikt worden. Daarnaast dient geëxperimenteerd te worden met de nieuwe kanalen. Die zorgen weer voor nieuwe segmenten. De locatie blijft voor een hotel het belangrijkst, maar steeds relevanter wordt de virtuele locatie, zowel van het hotel als van de gast. Hoe meer hoe beter!
 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Awards Cocktails
Super Lyan beste hotelbar van Amsterdam

Super Lyan is uitgekozen tot beste hotelbar van Amsterdam. De prijs werd zaterdag voor de zevende keer uitgereikt door de Belvedere Best Hotel Bar Awards tijdens de jaarlijkse Hotelnacht. De prijs werd in ontvangst genomen door Bar Manager Dan Garnell, Director of F&B Jos van Hunen en hoteldirec...

Achtergronden Internationaal
Relais & Châteaux verwelkomt negen nieuwe leden

Negen nieuwe leden van over de hele wereld komen de familie Relais & Châteaux verrijken. Dankzij hun uitzonderlijke locaties, de charme van hun architectuur, hun unieke geschiedenis en het talent van hun chef-koks, openen deze huizen nieuwe vensters naar de wereld voor reizigers. Chatha...

Columns
Column Hans van Spronsen: OK Boomer

Wellicht heeft u het de afgelopen weken of maanden online voorbij zien komen, de nieuwe online grap die graag wordt verspreid door millennials en de generaties die daarop volgen; ‘OK Boomer’. Kort gezegd is het een grapje met een serieuze kern, de term werd zelfs al gebruikt in het parle...

Accor Internationaal
Accor opent 3000ste hotel in Europa

Accor opent haar 3.000ste hotel in Europa met de komst van twee ‘Mondrian’ hotels in Frankrijk. Met meer dan 340.000 kamers in 39 landen is Accor Europees markleider. De komst van Mondrian naar Europa, Accor’s 26e merk, onderstreept Accor’s ambitie in het premium en lifestyle...

Interview Longread
''In mijn hotel werken alleen 50-plussers''

Op een steenworp afstand van het beroemde Maastrichtse Vrijthof vind je Hotel Botticelli, een prachtig klassiek hotel in Venetiaanse sferen. De eigenaar Charles Steffens leidt ons rond in zijn hotel dat herinneringen oproept aan een roemrijk verleden, maar tegelijkertijd toekomstbestendig is, aangez...

Hotelbouwplannen Hilton
Hilton Royal Parc Soestduinen heropend na renovatie

Na 16 maanden waarin Hilton Royal Parc Soestduinen volledig gerenoveerd is, is het hotel er nu klaar voor om als DoubleTree by Hilton haar deuren te heropenen. Samen met de eigenaren, Netjes Beheer B.V., is er bewust voor gekozen om onder een ander Hilton-brand verder te gaan. Voortaan een Double...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: