Column Ewout Hoogendoorn: Nieuwe hotels en hun virtuele locatie

1 april 2010 | Ewout Hoogendoorn

Pik in, het is lente. Lente, ook in de hotelwereld. Hoteliers kunnen klagen wat ze willen, er komen gewoon meer kamers bij. In Amsterdam wordt het Symphony afgebouwd, naar verluidt met Marriott; we krijgen er, vóór het einde van het jaar, een Hyatt bij; in het topsegment over één of twee  jaar het herbouwde Conservatorium aan de Van Baerlestraat, en het City Inn laat ook niet meer lang op zich wachten. Dat zijn al gauw 1000 kamers.

Dan zijn er nog  wat projecten in een vergevorderd stadium van planning. Toch gaan we het aantal van 9000 kamers rond 2015 op zo’n manier niet halen. Geeft niet. De hotellerie volgt de economie; tenminste, dat zeggen ze bij Horwath HTL altijd.

Ook in Rotterdam komt er een NH Hotel bij, op de Kop van Zuid. In Den Haag opent het Hilton binnenkort en in Eindhoven is net het Best Western Premier Art hotel open gegaan, terwijl ook het Holiday Inn wordt gerenoveerd.

Het is nu zaak om samen goed na te denken over de vraag hoe de hotels meer gasten in huis kunnen krijgen. Daar vindt het grote onderscheid plaats. Het leuke is, dat creatief denken een grotere variatie in het aanbod als gevolg zal hebben; dat leidt weer tot een groei van het aantal hotelgasten die zomaar boven de groei van de economie kan uitsteken.

Het gaat allang niet meer om hoeveel procent gasten je binnenkrijgt via je reserveringssysteem. Van minstens zo groot belang is hoe je omgaat met sociale netwerken. Wat doe je bijvoorbeeld met Twitter? Het gaat ook niet meer op als je zegt dat je daarvoor te oud bent. Mijn zwager (50) twittert met het grootste gemak door het leven, zo liet hij ons na de familiebrunch tijdens Pasen zien. Ik was jaloers op zijn begrip van die materie en voelde mij er te oud voor.  Even later zei ons neefje van 19 vrolijk dat hij er eigenlijk ook geen barst van begreep en binnenkort toch maar eens op internet moest gaan kijken hoe dat werkt, zodat hij zijn oom kan 'followen'. Hij voelde zich overigens allerminst een 'fossiel', aangezien hij weer allerhande andere systemen gebruikte om te communiceren.

In hotels huizen mensen van allerlei pluimage. Hoe meer hoteliers doorkrijgen hoe zij zich kunnen focussen op een segment, hoe beter zij business kunnen genereren. Daarbij is het dus ook van belang om de balans in de gaten te houden. Dat betekent niet dat de oude kanalen als ouderwets bestempeld moeten worden; zij moeten op een moderne manier gebruikt worden. Daarnaast dient geëxperimenteerd te worden met de nieuwe kanalen. Die zorgen weer voor nieuwe segmenten. De locatie blijft voor een hotel het belangrijkst, maar steeds relevanter wordt de virtuele locatie, zowel van het hotel als van de gast. Hoe meer hoe beter!
 

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Nieuwe general manager en chef-kok Hotel Arena

Özgür Eylen zal per 1 februari 2018 als general manager aan de slag gaan in het recent verbouwde en gerenoveerde Hotel Arena. In december 2017 is Sander Louwerens gestart als nieuwe chef-kok in het desbetreffende hotel café-restaurant PARK. Tot op heden is Özgür Eylen w...

Hotel Innovatie
Blooming Bergen bant plastic

Elk jaar belandt 8 miljard kilo plastic in de oceanen, waaronder veel plastic waterflesjes. En dat is pet vinden blooming en Dopper. Daarom draait het hotel de kraan dicht voor de plastic single-use fles. Vanaf half januari sluit blooming zich aan bij de internationale P.E.T. FREE beweging van Doppe...

Toerisme
Onderzoek: Overtoerisme is ons probleem

Foto: “Waarom heet het toeristenseizoen als we niet op ze mogen schieten?” © Jeroen Oskam (Florence) Kan er te veel toerisme zijn? De afgelopen drie jaar zijn ‘toerismemoeheid’ en protesten tegen het toerisme wereldwijd in het nieuws gekomen. Het is vooral een stedeli...

Awards Hotel
Pulitzer Hotel wint Best Outdoor verlichting

Afgelopen weekend werden voor het eerst de Festive Lighting Awards uitgereikt aan de Amsterdamse hotels met de meest bijzondere, feestelijke verlichting. Vier hotels vielen in de prijzen. Een professionele jury beoordeelde de hotelverlichting en deelde prijzen uit in drie verschillende categorie&...

Hotel Jubileum
Museum Rotterdam brengt ode aan Hotel New York

Op 5 mei 2018 viert Hotel New York zijn 25-jarig jubileum. Aanleiding voor Museum Rotterdam om op een bijzondere wijze een ode te brengen aan dit markante hotel. De tentoonstelling: Hotel New York, story of pioneers, opent op 4 mei en vertelt het indrukwekkende verhaal van een stadsicoon. 25 jaar...

Internationaal Marriott
Marriott onder vergrootglas in China vanwege website

De hotelketen Marriott ligt onder vuur bij Chinese media. De hotelketen bestempelde bijvoorbeeld Taiwan en Tibet in een enquete als landen, maar dat gaat er bij China niet in. Opschudding De Amerikaanse hotelketen Marriott zorgde voor opschudding door Taiwan, Hongkong, Macao en Tibet als l...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: