Column Ewout Hoogendoorn: Nieuwe hotels en hun virtuele locatie

1 april 2010 | Ewout Hoogendoorn

Pik in, het is lente. Lente, ook in de hotelwereld. Hoteliers kunnen klagen wat ze willen, er komen gewoon meer kamers bij. In Amsterdam wordt het Symphony afgebouwd, naar verluidt met Marriott; we krijgen er, vóór het einde van het jaar, een Hyatt bij; in het topsegment over één of twee  jaar het herbouwde Conservatorium aan de Van Baerlestraat, en het City Inn laat ook niet meer lang op zich wachten. Dat zijn al gauw 1000 kamers.

Dan zijn er nog  wat projecten in een vergevorderd stadium van planning. Toch gaan we het aantal van 9000 kamers rond 2015 op zo’n manier niet halen. Geeft niet. De hotellerie volgt de economie; tenminste, dat zeggen ze bij Horwath HTL altijd.

Ook in Rotterdam komt er een NH Hotel bij, op de Kop van Zuid. In Den Haag opent het Hilton binnenkort en in Eindhoven is net het Best Western Premier Art hotel open gegaan, terwijl ook het Holiday Inn wordt gerenoveerd.

Het is nu zaak om samen goed na te denken over de vraag hoe de hotels meer gasten in huis kunnen krijgen. Daar vindt het grote onderscheid plaats. Het leuke is, dat creatief denken een grotere variatie in het aanbod als gevolg zal hebben; dat leidt weer tot een groei van het aantal hotelgasten die zomaar boven de groei van de economie kan uitsteken.

Het gaat allang niet meer om hoeveel procent gasten je binnenkrijgt via je reserveringssysteem. Van minstens zo groot belang is hoe je omgaat met sociale netwerken. Wat doe je bijvoorbeeld met Twitter? Het gaat ook niet meer op als je zegt dat je daarvoor te oud bent. Mijn zwager (50) twittert met het grootste gemak door het leven, zo liet hij ons na de familiebrunch tijdens Pasen zien. Ik was jaloers op zijn begrip van die materie en voelde mij er te oud voor.  Even later zei ons neefje van 19 vrolijk dat hij er eigenlijk ook geen barst van begreep en binnenkort toch maar eens op internet moest gaan kijken hoe dat werkt, zodat hij zijn oom kan 'followen'. Hij voelde zich overigens allerminst een 'fossiel', aangezien hij weer allerhande andere systemen gebruikte om te communiceren.

In hotels huizen mensen van allerlei pluimage. Hoe meer hoteliers doorkrijgen hoe zij zich kunnen focussen op een segment, hoe beter zij business kunnen genereren. Daarbij is het dus ook van belang om de balans in de gaten te houden. Dat betekent niet dat de oude kanalen als ouderwets bestempeld moeten worden; zij moeten op een moderne manier gebruikt worden. Daarnaast dient geëxperimenteerd te worden met de nieuwe kanalen. Die zorgen weer voor nieuwe segmenten. De locatie blijft voor een hotel het belangrijkst, maar steeds relevanter wordt de virtuele locatie, zowel van het hotel als van de gast. Hoe meer hoe beter!
 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Internationaal
CBS: passagiers nationale luchthavens 98% gedaald in april

In april 2020 reisden bijna 134 duizend passagiers van en naar de vijf nationale luchthavens, 98 procent minder dan in april 2019. Het vrachtvervoer daalde in deze periode met 25 procent tot 103 duizend ton aan vervoerd gewicht. Dit meldt het CBS op basis van de nieuwste cijfers. Vanweg...

Aannames, plannen en werkelijke reacties. Hoe we onze weg zoeken in de Covid-19 pandemie.

Sinds maart is Hotelschool The Hague een groot aantal onderzoeken gestart naar de Covid-crisis. Op welke termijn is een herstart van het toerisme te verwachten? Gaan we terug naar vroeger of zullen toeristen op dezelfde manier willen reizen? Gaan gasten hotels en andere accommodatie meer op criteria...

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Columns Coronacrisis
"Wat in Amsterdam gebeurde, voelt als een steek in de rug"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: 1,5 meter-economie in de horeca

Maandag 1 juni, tweede pinksterdag 2020, stroomde de terassen in Nederland weer vol. Na een verplichte sluiting van tien weken, slaakte de horeca een zucht van verlichting. 'We mogen weer', was de tendens in een zonovergoten Nederland. Blij ondernemers verwelkomden hun gasten met een bre...

Opening Coronacrisis
Grootste terras van Hoofddorp klaar voor heropening

Het grootste terras van Hoofddorp bij het Novotel Amsterdam Schiphol Airport opent op 1 juni weer haar deuren. General Manager Floris Licht hoopt vooral dat locals het terras vanaf deze dag weer weten te vinden. Novotel Amsterdam Schiphol Airport heeft een prachtig terras, waar tot wel zeventig m...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: