Column Ewout Hoogendoorn: wat valt er te zien in 2010?

2 oktober 2002 | redactie

In ‘Lijmen/Het Been’ van Willem Elsschot – waarvan onlangs de verfilming op televisie was – verkoopt Laarmans het Algemeen Wereldstijdschrift ‘uitgegeven in samenwerking met het Ministerie van Handel en Economie, en dat gelezen wordt door wetenschappers en belangrijke ondernemers’.  Kleinere ondernemers, geselecteerd op hun ‘innovatieve aanpak’ van processen, worden voor het tijdschrift ondervraagd en kunnen – als ze dat willen natuurlijk – losse exemplaren afnemen van het nummer waarin ze voorkomen en dat aan hun klanten zenden als een nieuwe vorm van reclame. De teksten blijken echter in ieder tijdschrift vrijwel gelijk te zijn. De producten van de ondervraagde ondernemingen blijken moeiteloos uitwisselbaar. ‘De firma X munt uit in de bijzonder slimme wijze waarop zij haar productieproces van piano’s heeft georganiseerd’ waarbij piano’s wordt vervangen door keukenliften voor firma Y, dan wel een willekeurig ander product van de ondernemer die opgelicht wordt om toch vooral 100.000 exemplaren af te nemen tegen ‘iets meer dan productiekosten’.

De toepasbaarheid van dit principe is opzienbarend. Hans Vughts van NH Barbizon Palace kwam tijdens een HMA-vergadering met de inspirerende slogan ‘Wat valt er te zien in 2010?’ Hij had het over Amsterdam, maar het leek me aardiger dat vanuit een andere invalshoek te benaderen. Zo kwam ik op de ‘Meerjarenvisie Glastuinbouw’, waarin de visie van het Ministerie van L&V op de Glastuinbouw in 2010 wordt gepresenteerd. Moeiteloos zou deze kunnen worden getransformeerd naar een ‘Meerjarenvisie Hotellerie’ van het Ministerie van EZ, en dan voor uiterst vernieuwend doorgaan. Kijk maar:

‘In internationale markten is de omslag gaande van een aanbods- naar een vraagmarkt (ketenomkering), en van een massamarkt naar markten waarin de vraag van individuele consumenten domineert. De verdeling van de markten in heldere segmenten wordt steeds minder duidelijk en heeft in 2010 afgedaan.’ In hoteltermen: In 2010 is de segmentatie naar zakentoerisme en leisuretoerisme waarschijnlijk nutteloos.

Bij siergewassen luxe hotels gaat het vooral om het benutten van de emotie van individuele consumenten. Het bieden van verrassing. De ontwikkeling van biologische teeltconcepten boutiqueconcepten sluit daarbij aan.

De supermarktketens hotelketens zijn innovatief met nieuwe winkel hotelconcepten, voorraadbeheer en nieuwe logistieke concepten. Daarin past het ontwikkelen en beheersen van electronische data- en informatiestromen over de klant, zijn koopgedrag en de leveranciers van producten.

Enzovoort, enzovoort. Eigenlijk is de hotellerie exact hetzelfde als de glastuinbouw. Dat biedt perspectieven. Hoe kijkt men in de glastuinbouw aan tegen het jaar 2010?

De ondernemer heeft voor zijn productie in 2010 een instrumentarium tot zijn beschikking om aan eisen van de consument en de handel te voldoen. Met deze instrumenten kunnen in 2010 voorspelbare en gewaarborgde producten in elke maat, kleur en hoeveelheid worden geproduceerd en geleverd. Zowel lokale, nationale als internationale markten kunnen hiermee worden bediend.  De voorspelbaarheid van de productie, alsmede de kwaliteit, zal drastisch zijn verbeterd in 2010. De teelt is voor een belangrijk deel als een industrieel proces georganiseerd. Principes als ‘just in time’ en ‘precies op maat’ bevoorrading van supermarkten hebben hun intrede gedaan.

Leuk he? Daar hebben we wat aan! U mag nu zelf de woorden ‘teelt’ en ‘supermarkten’ vervangen door zelfgekozen woorden en ziedaar: een strategie die het ministerie van EZ na veel denktanks en brainstormsessies voor de hotellerie zou kunnen hebben uitgesproken. Het zou een stevige, positieve en inspirerende switch betekenen. Misschien kan de redactie van Hospitality Management zich intussen eens oriënteren voor een uitgave in die markt…

HM302002

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Wet- en regelgeving KHN
KHN: Alcoholklok hotels wederom toppunt van symboolpolitiek

KHN heeft vol onbegrip kennis genomen van het kabinetsbesluit om vanaf vrijdagavond 23 oktober een alcoholklok voor hotels in te voeren. Volgens dit besluit mag er vanaf vanavond in hotels na 20:00 uur ook geen alcohol meer worden geschonken of genuttigd in publieke ruimten zoals in het restaurant o ...

Achtergronden Coronacrisis
Horecaondernemers krijgen eenmalig 2500 euro overheidssteun

De horecabedrijven die vanwege de coronacrisis gesloten zijn, kunnen een eenmalige uitkering van gemiddeld 2500 euro tegemoetzien. Het bedrag is afhankelijk van het geleden omzetverlies. Dit meldt de NOS op basis van verklaringen van Haagse ingewijden. De maatregel zal deel uitmaken van het derde st ...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Ook in hotels geen alcohol meer na 20.00 uur

In bars en restaurants van hotels mag vanaf vanavond 20.00 uur geen alcohol meer worden geserveerd. Ook niet via roomservice. Hiermee trekt het kabinet de lijn met het verbod op de verkoop van alcohol in winkels tussen 20.00 en 07.00 uur door. In winkels is dat sinds vorige week woensdag niet meer t ...

Interview Longread
Martin Lindelauf met pensioen: een interview in 41 vragen, deel 4

Na 41 dienstjaren houdt Martin Lindelauf (61) het voor gezien. Hij laat de hotellerie achter zich. In 41 vragen portretteert Hospitality Management de gedreven hotelier. Dit is deel 4 uit de reeks, die uit vier delen bestaat. Let je extra op de kwaliteit van de bouw van een hotel? ...

Columns
Column Ewout Hoogendoorn: Het nut van data is nul

‘72 procent van de grotere ondernemingen is er nog niet in geslaagd om een datagedreven cultuur te creëren. Dat getal zal onder MKB-bedrijven nog veel hoger uitvallen’. Veel bedrijven investeren erin, maar zijn dus niet niet in staat een cultuurverandering tot stand te brengen. Hoe ...

Opening Internationaal
Ruby Hotels: een derde hotel in Londen én uitbreiding in Wenen

Ruby Hotels heeft vertrouwen in de toekomst. Ondanks de huidige uitdagende tijd waarin ook deze hotelgroep hard geraakt wordt door de gevolgen van Covid-19, wordt er nog steeds uitgebreid. Zowel in het openen van nieuwe hotels als in het uitbreiden van bestaande. Meet Ruby Zoe! Na de succesvol ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: