Column Hans van Spronsen: Hoe een appel de wereld verovert

18 december 2006 | Redactie

Niks nieuws onder de zon. De geschiedenis herhaalt zich. Ooit was volgens het christelijk geloof een appel bepalend voor de verdere ontwikkeling van de mensheid. Weet u nog wel, Adam en Eva en de appel? Anno 2006 lijkt opnieuw een appel ervoor te zorgen dat onze samenleving ingrijpend verandert. De afgelopen weken kwam ik de volgende 'iPod-nieuwsfeiten' tegen:

'iPod te beluisteren op vluchten van de KLM'; dat was een kop in een ochtendblad. Twee dagen later was het onduidelijk of het door zal gaan. Bij vijf andere vliegtuigmaatschappijen vanaf 1 januari al wel mogelijk.

In nieuwe Volvo’s kun je een iPod-station laten inbouwen.

Een iFood-terminal bij Nordiska Kompaniet’s Food Hall in Noorwegen is reeds in werking. Voor een ieder die koken leuk vindt, maar het 'gedoe eromheen' niet: je loopt een supermarkt in met je iPod en checkt in op een terminal. Je selecteert vervolgens een recept, download dit en krijgt al lopend instructies voor de inkoop. Thuis aangekomen krijg je via de iPod kookinstructies. Leuk voor de consument, en voor de supermarkt een mooie kans om te sturen richting seizoensgebonden producten. Indien er op grote schaal gebruik gemaakt wordt van dit systeem, is het tevens een mooi inkoopsturingsmechanisme.

Kunnen wij hier iets mee in de horeca? Dit is natuurlijk wel de ver-van-mijn-bed-show, maar de iPod-dichtheid onder de bevolking neemt snel toe. Hotels zouden op de kamers een loading/speakers-systeem voor iPods neer kunnen zetten, zodat de gast zijn iPod kan opladen terwijl hij zijn eigen favoriete muziek afluistert.

U zou ook uw medewerkers op een rustig moment een stukje kunnen laten filmen van een trouwerij of een groot feest. U geeft de gasten de mogelijkheid dit filmpje vanaf uw website te downloaden, zodat zij het op hun iPod kunnen inlezen. Dan kunnen uw gasten bijvoorbeeld een stukje trouwerij alvast op hun huwelijksreis bekijken.

Of wat te denken van een leuke tocht door de omgeving, waarbij de informatie via de iPod aan uw gast wordt verstrekt? Dit kan dan allemaal met beeld en geluid. Simpelweg te downloaden aan de receptie of in de hotelkamer. Ook de stadswandeling met alle interessante bezienswaardigheden en een ingesproken route lijkt nauwelijks meer weg te denken in ons toekomstbeeld. Denk eens aan de ideale samenwerkingsmogelijkheden met cafés en restaurants op de route. Kortom, stel uw bedrijf ook open voor alle Apple-gebruikers en pas uw bedrijfsvoering aan.

HM302006

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Hotelketens Interview Longread
"De langetermijnverwachtingen zijn onverminderd goed"

Erwin van der Graaf is directeur van Accor Hotels Services Nederland en als Vice President Operations verantwoordelijk voor de door Accor gemanagede hotels in Nederland. In het oog van de orkaan - het jaar 2020 - kreeg hij veel interviewaanvragen. Hij hield ze merendeels af; voelde geen behoeft ...

Interview
"Sales is oprecht nieuwsgierig zijn"

De essentie van sales. In het jaar dat de hotellerie ondersteboven werd gekegeld, zijn veel hotels anders naar hun salesprocessen gaan kijken. Van zwaar afhankelijk van OTA’s, naar op de juiste momenten de klant persoonlijk benaderen. Een ding is zeker: de kennis over en verbinding mét ...

Horeca naar de stembus deel twee: PvdA

Op 17 maart gaat Nederland naar de stembus voor de Tweede Kamerverkiezingen. In aanloop naar die verkiezingen analyseert de redactie van Hospitality Management wat de grote politiek partijen voor ondernemend Nederland in hun verkiezingsprogramma hebben staan. Het zijn roerige tijden voor horecaonder ...

Personeel Hotelketens
Marriott International benoemt nieuwe CEO en President

De Raad van Bestuur van Marriott International heeft aangekondigd dat Anthony 'Tony' Capuano is benoemd tot Chief Executive Officer en is toegetreden tot de Raad van Bestuur van het bedrijf, met onmiddellijke ingang. Voorheen was hij Group President, Global Development, Design and Operation ...

Economie Hotelketens Internationaal
Accor verkoopt een belang van 1,5 procent in Huazhu voor 239 miljoen

Accor maakt bekend dat het de verkoop van een belang van 1,5% in Huazhu Group Limited (HTHT) heeft afgerond voor 239 miljoen euro. Deze transactie stelt Accor in staat om verdere waardecreatie van de initiële investering te ontwikkelen en tegelijkertijd haar balans te vereenvoudigen. Na deze tr ...

Horeca naar de stembus deel één: VVD

Op 17 maart gaat Nederland naar de stembus voor de Tweede Kamerverkiezingen. In aanloop naar die verkiezingen analyseert de redactie van Hospitality Management wat de grote politieke partijen voor ondernemend Nederland in hun verkiezingsprogramma hebben staan. Het zijn roerige tijden voor horecaonde ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: