Column Jantiene Berg: Van hoop naar puinhoop

6 april 2021 | Redactie

Mijn column zou deze maand over de aanstaande heropening van de horeca gaan en over Pasen. Wat mij betreft het startschot voor een lang en succesvol ‘staycation-seizoen’. Iedere vezel in mijn lijf verlangt naar deze bevrijding, niet alleen als gast en levensgenieter, maar vooral als collega-ondernemer. Afgelopen week, tijdens mijn les hotellerie aan de eerstejaarsstudenten, kwam het uitrekenen van de bezettingsgraad aan bod. Naast de rekensom vertelde ik ook over de impact van de coronamaatregelen op dit cijfer en de daaraan gekoppelde financiële, sociale en maatschappelijke gevolgen. Eén van mijn student vatte het goed samen: ”Dat is echt wreed, mevrouw! Hoe moeten die hotels dan overleven?” Kort na deze opmerking volgde een licht gemopper over het nog niet kunnen vinden van een geschikte stageplaats. Een momentopname, maar zo treffend, want iedereen heeft zijn eigen uitdagingen in deze crisis.

Jantiene Berg schrijft iedere maand een column. Lees de andere columns hier

Persoonlijk heb ik een verlangen naar de dag dat ik zonder afspraak winkel in, winkel uit kan lopen om te shoppen. Of om spontaan naar de film te gaan of te genieten van de voorpret als je kaartjes voor een voorstelling, concert of festival koopt. Ook de klussen in en rondom het huis, die ik dit voorjaar had gepland, lopen nu al vertraging op. Puur omdat ik liever rond wil struinen in de bouwmarkt, materialen wil vasthouden. Ik wil grabbelen in de uitverkoopbak richting de kassa, waar ik vervolgens altijd een rol duct tape uit meeneem. Altijd handig. Ik heb geen behoefte meer om online te bestellen of de race tegen de klok aan te gaan als ik dan toch een winkelafspraak heb gemaakt. Dat laatste geeft mij het gevoel dat ik meedoe aan één minuut gratis winkelen in de supermarkt. Zo behendig en snel mogelijk mijn kar volstoppen met boodschappen; alleen zijn deze niet gratis. Ook weet ik niet meer welke box, schaal, plank of menu ik nog thuis moet serveren, uitpakken, opwarmen of afmaken. Ik wil het niet toegeven, maar ik ben echt ‘corona-af’; ik ervaar geen plezier meer in consumeren.

Maar hoe is het na een jaar voor de ondernemer, hotelier of hospitalitymedewerker? Er gaat geen dag voorbij dat ik mij niet herinner hoe ik mij een jaar geleden voelde. De eenzaamheid, terwijl iedereen het over ‘samen’ had. De onrust over de rekeningen die ik niet kon betalen. Het verdriet, omdat ik mijn medewerkers in onzekerheid stortte.  De gekmakende afhankelijkheid richting derden. Het maakte mij compleet uitgeput, leeg en kapot.  Hoe houden de huidige ondernemers het vol? Hoop? Liefde voor de gasten, liefde voor het vak? Steeds vaker overvalt een mix van bewondering en verdriet mij omdat ik zelfs bij de meest optimistische hospitalityondernemers de glinstering in hun ogen zie vervagen. Wat is het een enorme puinhoop aan het worden. Pas goed op jezelf.

Jantiene Berg

Hospitality nerd

Just B Management

Foto: Photoshoot JP

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Economie
ibis Styles Delft City Centre verwelkomt haar eerste gast

ibis Styles Delft City Centre opent vanaf vandaag haar deuren. Het driesterren hotel telt 82 kamers en is gevestigd aan het Van Leeuwenhoekpark 2 in Delft. Het hotel bevindt zich in het hart van het centrum, vlakbij het station. Met de toevoeging van ibis Styles Delft City Centre aan het ibis Styles ...

Hotelbouwplannen
Bouw Amrâth Galaxy Jaarbeurs Hotel vertraagd

De ambitie om nog dit jaar het Amrath Galaxy Jaarbeurs Hotel in Utrecht te openen, gaat niet worden gehaald. De bouw van het multifunctionele gebouw heeft vertraging opgelopen. Bijna drie jaar geleden startte de bouw van de 90 meter hoge toren. Het hotelgedeelte bestaat uit de eerste zeven verdie ...

Interview
E-mailmarketing in de horeca: personalisatie is 'key'

Communiceren met gasten is in de horeca essentieel. Nu de branche nog altijd gebukt gaat onder de coronamaatregelen is communiceren via digitale kanalen van groot belang. Voor nieuwe gasten, maar ook voor terugkerende gasten. E-mailmarketing is daarin essentieel. Het verzamelen van e-mailadressen ...

Corona
Terrassen gaan op 21 april niet open

De terrassen gaan op 21 nog niet open. De voorgenomen versoepelingen zijn met minstens een week opgeschoven, aangezien de besmettingscijfers nu nog te hoog zijn. Een woordvoerder van de Rijksvoorlichtingsdienst heeft dit bevestigd na het 'Catshuisoverleg' van zondag. De burgemeesters van ...

Toerisme Achtergronden
Oasis Parcs verandert naam in Oasis Premium Resorts

Het premium merk Oasis Parcs gaat verder onder de naam Oasis Premium Resorts. De nieuwe naam sluit beter aan bij het portfolio van uitsluitend luxe resorts met 4- en 5-sterren hotelfaciliteiten. De exploitant van luxe vakantieresorts beheert momenteel zeven resorts in Nederland, Curaçao, Oost ...

Achtergronden
Dit lees je in de gloednieuwe Hospitality Management

Een bijzonder speciale editie van Hospitality Management valt over een aantal dagen bij iedere hotelier op de mat. Ewout Hoogendoorn – al jaren als gewaardeerde columnist verbonden aan het blad – interviewt niemand minder dan John Fentener van Vlissingen, oprichter van zakenreisconcern B ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: