Eerste masterclass umami van Food Things

3 november 2016 | Thijs Jacobs

De eerste masterclass umami van culinair adviesbureau Food Things! op 31 oktober bij Hoeve Ravenstein in Baarn, is een groot succes geweest. Deelnemers gingen geïnspireerd naar huis. Volgens Guus Vredenburg, eigenaar van Food Things!, is umami belangrijk voor de toekomst van onze voeding. ‘’Met umami kun je op een natuurlijke manier de smaak versterken. Daardoor heb je minder zout, suiker en vet nodig. Je creëert zo smaakvolle en gezonde producten.’’

Guus Vredenburg van Food Things! is enthousiast over de mogelijkheden van umami. Daarom organiseerde hij de masterclass over deze smaakmaker. Daarmee deelt hij zijn vakkennis en visie over umami als natuurlijke smaakversterker voor gezonde producten. ‘’Umami zit van nature in drie specifieke aminozuren en in producten dankzij rijping, fermentatie, drogen en pekelen. We kennen het ook als de vijfde smaak.’’

Minder zout, suiker en vet
Door het combineren van umami-rijke producten zoals tomaat, kaas, paddenstoelen, zoute haring en zeewier, kun je de smaak krachtiger maken. ‘’Daardoor gaat er een prikkel naar de hersenen waardoor de behoefte aan zout, zoet en vet vermindert. Suiker, zout en vet kun je daarmee reduceren. Je gaat gezonder koken en eten.’’

Van agf tot instellingskeuken
De eerste masterclass umami bestond uit een uitleg over de oorsprong en theorie van umami. Daarna volgde een proeverij en een lichte umami-lunch. Deze oogstte veel lof bij de deelnemers, afkomstig uit verschillende disciplines, zoals agf, foodservice, retail, horeca, instellingskeuken en industriële foodproductie. ’’Ik heb tijdens de proeverij meteen een aantal combinaties van ingrediënten opgeschreven waarmee ik zeker ga experimenteren’’, aldus een ontwikkelaar van tapas voor een foodretailer.

Productontwikkeling
Guus Vredenburg kijkt tevreden terug: ‘’Het was een geslaagde bijeenkomst. Je merkt dat er meteen ideeën opborrelen. Dat is precies wat we willen bereiken: onze kennis over umami delen en meedenken over productontwikkeling. Door umami te gebruiken, versterk je op een natuurlijke manier de smaak. Daardoor krijg je een heerlijk product dat bovendien gezond is. ’’

Op locatie
De eerste umami-masterclass vond plaats op Hoeve Ravenstein in Baarn. Een boerderij met winkel waar natuurlijke producten hoog in het vaandel staan. ‘’Dat past prima bij onze werkwijze.’’ De masterclass over umami krijgt zeker een vervolg. ‘’We kunnen deze masterclass ook op locatie bij opdrachtgevers aanbieden.’’

Over Food Things!
Food Things! uit Almere is het culinaire adviesbureau van Guus en Saskia Vredenburg. Deze twee foodspecialisten bundelen hierin hun krachten als respectievelijk chef en coach. Ze zijn gespecialiseerd in het ontwikkelen van nieuwe concepten en producten. Ze bedienen daarmee klanten in de levensmiddelenindustrie, foodservice en hospitality. Sinds 2010 is umami een specialisme. De eigenaren reisden onder meer naar Japan waar ze bij het Umami Centrum een training volgden.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Coronacrisis
Inschrijftermijn Nationale Hennessy Gastvrijheidsprijs 2020 verlengd

De inschrijftermijn voor de 19e editie van de Nationale Hennessy Gastvrijheidsprijs voor de beste jonge gastvrouw of gastheer van Nederland is verlengd als gevolg van de corona-crisis. Kandidaten tussen de 20 en 26 jaar kunnen nu nog tot en met 30 juni 2020 inschrijven. De uitreiking van de National...

Events Coronacrisis
Independent Hotel Show afgelast en verplaatst naar 2021

De Independent Hotel Show is vanwege de aanhoudende coronapandemie afgelast, zo laat de organisatie weten. Ruim drie weken geleden werd het hotelevent in de Amsterdamse RAI al verplaatst van halverwege maart naar eind juni. Nu heeft de organisatie ook besloten om de uitegestelde Independent Hotel Sh...

Interview Coronacrisis
"De reddingsboeien zijn er wel, maar te weinig"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; iedere dag bellen we hem om de situatie te bespreken. In dit dertiende hoofdstuk...

Food Amsterdam
Paascreaties van Hotel Jakarta verkocht in Bakkerij Westers

Pastry chef Ramona Rütti van Hotel Jakarta Amsterdam maakt bijzondere paascreaties om te paastafel op te fleuren. Dit jaar zal de tafel voor minder mensen gedekt worden, maar daardoor is er des te meer aandacht voor wat er op tafel staat. Er zijn verschillende creaties te verkrijgen in Bakke...

Economie Coronacrisis
HorecaMonitor doet voorstel om horeca te behoeden voor faillissementen

HorecaMonitor roept KHN op om 'Den Haag' een serieus voorstel te doen. Een voorstel dat, wanneer het geaccepteerd wordt, horecaondernemers mogelijk behoedt voor faillissementen. Hieronder de brief: Beste heer, mevrouw, Ons bureau is sterk betrokken bij de begeleiding van vele horecakla...

Coronacrisis
Wapenen tegen de crisis: Kamerprijs dumpen is dom. Waarom doen we het dan steeds weer? (Deel 2)

Kamerprijs dumpen is dom. Waarom doen we het dan steeds weer? Volgens Arne Sorenson, CEO van Marriott, zijn de effecten van de coronacrisis op de korte termijn al groter dan die van 9/11 en de bankencrisis tezamen. Bezettingsgraden zijn gedaald tot 90% in de sterk getroffen gebieden en tot 75% in mi...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: