Eerste masterclass umami van Food Things

3 november 2016 | Thijs Jacobs

De eerste masterclass umami van culinair adviesbureau Food Things! op 31 oktober bij Hoeve Ravenstein in Baarn, is een groot succes geweest. Deelnemers gingen geïnspireerd naar huis. Volgens Guus Vredenburg, eigenaar van Food Things!, is umami belangrijk voor de toekomst van onze voeding. ‘’Met umami kun je op een natuurlijke manier de smaak versterken. Daardoor heb je minder zout, suiker en vet nodig. Je creëert zo smaakvolle en gezonde producten.’’

Guus Vredenburg van Food Things! is enthousiast over de mogelijkheden van umami. Daarom organiseerde hij de masterclass over deze smaakmaker. Daarmee deelt hij zijn vakkennis en visie over umami als natuurlijke smaakversterker voor gezonde producten. ‘’Umami zit van nature in drie specifieke aminozuren en in producten dankzij rijping, fermentatie, drogen en pekelen. We kennen het ook als de vijfde smaak.’’

Minder zout, suiker en vet
Door het combineren van umami-rijke producten zoals tomaat, kaas, paddenstoelen, zoute haring en zeewier, kun je de smaak krachtiger maken. ‘’Daardoor gaat er een prikkel naar de hersenen waardoor de behoefte aan zout, zoet en vet vermindert. Suiker, zout en vet kun je daarmee reduceren. Je gaat gezonder koken en eten.’’

Van agf tot instellingskeuken
De eerste masterclass umami bestond uit een uitleg over de oorsprong en theorie van umami. Daarna volgde een proeverij en een lichte umami-lunch. Deze oogstte veel lof bij de deelnemers, afkomstig uit verschillende disciplines, zoals agf, foodservice, retail, horeca, instellingskeuken en industriële foodproductie. ’’Ik heb tijdens de proeverij meteen een aantal combinaties van ingrediënten opgeschreven waarmee ik zeker ga experimenteren’’, aldus een ontwikkelaar van tapas voor een foodretailer.

Productontwikkeling
Guus Vredenburg kijkt tevreden terug: ‘’Het was een geslaagde bijeenkomst. Je merkt dat er meteen ideeën opborrelen. Dat is precies wat we willen bereiken: onze kennis over umami delen en meedenken over productontwikkeling. Door umami te gebruiken, versterk je op een natuurlijke manier de smaak. Daardoor krijg je een heerlijk product dat bovendien gezond is. ’’

Op locatie
De eerste umami-masterclass vond plaats op Hoeve Ravenstein in Baarn. Een boerderij met winkel waar natuurlijke producten hoog in het vaandel staan. ‘’Dat past prima bij onze werkwijze.’’ De masterclass over umami krijgt zeker een vervolg. ‘’We kunnen deze masterclass ook op locatie bij opdrachtgevers aanbieden.’’

Over Food Things!
Food Things! uit Almere is het culinaire adviesbureau van Guus en Saskia Vredenburg. Deze twee foodspecialisten bundelen hierin hun krachten als respectievelijk chef en coach. Ze zijn gespecialiseerd in het ontwikkelen van nieuwe concepten en producten. Ze bedienen daarmee klanten in de levensmiddelenindustrie, foodservice en hospitality. Sinds 2010 is umami een specialisme. De eigenaren reisden onder meer naar Japan waar ze bij het Umami Centrum een training volgden.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Columns Blog
Blog Gijs Hendrikx: opgedroogde tranen

En dan vermindert de sneltreinvaart en staan de voertuigen plots stokstijf stil. Corona heeft toegeslagen en dat heeft tot op de dag van vandaag een enorme impact op de totale horecabranche. We kenden in ons Theaterhotel in Venlo vóór het coronatijdperk alleen maar groei en dat stopt v...

Branded Content Coronacrisis
In jouw hotel voelen gasten en medewerkers zich veilig, toch?

Bij binnenkomst in een hotel bepaalt de gast of hij zich comfortabel en op zijn gemak voelt. Dat gaat allemaal vanzelf en is een gevoelskwestie. Natuurlijk speelt hierbij de receptioniste een belangrijke rol. Een glimlach, een luisterend oor, zakelijk maar toch vriendelijk, het helpt allemaal mee. ...

Economie Coronacrisis
Vooral horecaondernemers maken zich zorgen over voortbestaan onderneming

Het vertrouwen in het voortbestaan bij de huidige economische situatie is in juni in nagenoeg alle sectoren van het niet-financiële bedrijfsleven toegenomen. In de meeste sectoren dacht meer dan de helft van de bedrijven in juni minstens nog een jaar te bestaan. In mei was dit nog alleen in de ...

Toerisme Coronacrisis
Nederlanders willen weer op reis volgens verzekeraars

De Nederlandse reislust komt weer terug. Na de uitbraak van corona liep het aantal afgesloten reisverzekeringen fors terug. Maar juni liet een ommekeer zien. Uit een analyse van Independer blijkt dat er in juni driemaal meer reisverzekeringen werden afgesloten dan in mei. Maar mensen lijken het wel ...

NH Hotels
Sporten in stijl in nhow Amsterdam RAI en nhow Rotterdam

De Nederlandse nhow hotels, onderdeel van het lifestylemerk vanNH Hotel Group, zijn een samenwerking gestart met sportplatform OneFit. Vanaf 7 juli kunnen er in nhow Rotterdam door OneFit members diverse sportlessen gevolgd worden, waaronder yoga en Pilates lessen. Bij nhow Amsterdam RAI zullen de l...

Columns
Column Tanja Seegers: Het C-woord

Obeying the rules… Zo ben ik grootgebracht. En dat ging me de eerste zes weken van de quarantaine erg goed af. Na de persconferentie van 15 maart waarin de ‘slimme lockdown’ van Nederland werd aangekondigd, heb ik me - zij het eerst nog beduusd - volledig geschaard achter de besli...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: