Het eerste energie-positieve hotel ter wereld opent in 2024

Auteur: David Bakker
Technologie Duurzaamheid 23 november 2022
 Het eerste energie-positieve hotel ter wereld opent in 2024

In 2024 opent net boven de poolcirkel het eerste energie-positieve hotel ter wereld. Het ligt aan de voet van Svartisen, een gletsjer van 370 vierkante kilometer die door Noorwegen loopt. Het hotel zal onder het merk Six Senses opereren, dat onder IHG valt.

Dit artikel staat in de gloednieuwe special Hotel&Innovatie. De nieuwe special van Hospitality Management. Hier te downloaden.

Het ringvormige Six Senses Svart wordt het eerste volledig CO2-neutrale en emissievrije resort. Dit betekent dat het niet alleen 85 procent minder energie verbruikt dan vergelijkbare hotels, maar dat het op termijn ook meer energie zal opwekken (via zonnepanelen en geothermische bronnen) dan nodig is om te bouwen en te exploiteren. Het resort en de aangrenzende diensten, waaronder de kassenkwekerij en bootshuttles, zullen volledig zelfvoorzienend zijn op het gebied van elektriciteit, water en afvalbeheer.

Het hotel telt 94 kamers. Iedere hotelkamer wordt uitgerust met de zogeheten Svart Touch: een contactloze technologie die zich aanpast aan de gemoedstoestand van de gasten. Er zal ook een Svart Design Lab zijn, dat zal fungeren als een broedplaats voor innovatie en onderwijs en laat zien hoe nieuwe technologieën de hotelsector dichter bij CO2-neutraliteit kunnen brengen als onderdeel van een ‘cradle-to-cradle’ gastvrijheidsaanbod. “Het bouwen van een unieke omgeving door middel van ‘cutting-edge’-design en superieur vakmanschap brengt duidelijke verplichtingen met zich mee. Om een ​​duurzame bestemming te creëren door middel van een geoptimaliseerde resortoperatie, moeten we samenwerken met de juiste partner”, zegt Ivaylo Lefterov, Svart Development Director. "Six Senses deelt hetzelfde ethos en dezelfde ambitie om reizen op maat opnieuw te definiëren door middel van technologische innovatie, CO2-neutrale aanpak, baanbrekend ontwerp en een uitzonderlijke gastreis."

Snøhetta

De architecten van het Noorse architectenbureau Snøhetta hebben uitgebreid in kaart gebracht hoe zonnestraling zich het hele jaar door gedraagt ​​in relatie tot bergachtige context om de energieopbrengst te optimaliseren. Het resultaat van de studie is een belangrijk uitgangspunt geweest voor het circulaire ontwerp van het hotel. Zowel hotelkamers, restaurants als terrassen zijn strategisch geplaatst om de energie van de zon gedurende de dag en seizoenen optimaal te benutten. Het dak van het hotel is bekleed met Noorse zonnepanelen die zijn geproduceerd met schone waterkracht, waardoor de ecologische voetafdruk nog verder wordt verminderd. Door de lange zomernachten in dit gebied, zal de jaarlijkse productie van zonne-energie aanzienlijk zijn. 

Het gloednieuwe hotel is een zogeheten ‘Powerhouse’. Powerhouse is een samenwerking tussen Snøhetta, Entra, Skanska, de ZERO Emission Resource Organization en Aplan Viak. De term Powerhouse wordt gebruikt om zogenaamde ‘Plushuizen’ te beschrijven die zijn gebouwd door de Powerhouse-samenwerking. Plushuizen zijn energie producerende gebouwen die in de loop van een periode van zestig jaar meer hernieuwbare energie zullen opwekken dan de totale hoeveelheid energie die nodig zou zijn om de dagelijkse activiteiten in stand te houden en om te bouwen, materialen te produceren en het gebouw af te breken. In Noorwegen zijn kantoorpanden, scholen en nu dus ook hotels onder de noemer Powerhouse gebouwd.

Over Six Senses

Six Senses Hotels exploiteert wereldwijd ruim 20 hotels en ongeveer 1500 hotelkamers en staat bekend om zijn ‘eco friendly-resorts’. Het eerste hotel opende in 1995 en naast de ruim 20 bestaande hotels heeft het bedrijf nog 35 hotels in de pijplijn. Six Senses Hotels zijn er voornamelijk in Zuidoost Azië en Europa. De Britse-Indische hotelondernemer Sonu Shivdasani is de oprichter en voormalig CEO van de hotelgroep. Hij verkocht de hotelketen in 2012 aan Pegasus Capital die de hotelketen op zijn beurt weer in 2019 aan IHG verkocht. Sinds 2021 is Neil Jacobs de CEO van Six Senses.

Drie keer Innovatief verduurzamen

Uit onderzoek van Hilton blijkt dat 86 procent van de hotelgasten aangeeft milieu- en sociale verantwoordelijkheid van het hotel belangrijk te vinden. Verduurzamen hoeft niet altijd geld te kosten. Sterker nog, het kan omzet verhogend zijn. Zeker op de lange termijn.

Parkeerplek verhuren

Hotels hebben vaak veel parkeergelegenheden en voornamelijk in de grote steden in Nederland is er veel parkeerproblematiek. Daar kan de hotellerie een oplossing bieden. Hoteliers kunnen parkeerplaatsen verhuren, ook aan mensen die geen gast zijn van het hotel. Zo draagt het hotel bij aan een groenere stad. Veel automobilisten zijn ongeveer 20 minuten aan het zoeken naar een parkeerplaats in de stad. Dat zorgt voor extra CO2-uitstoot die voorkomen kan worden door als hotelier ook niet-gasten (tegen betaling) toe te staan op de parkeerplaats van het hotel.

Kleding

Per kledingstuk komt er ongeveer 63 kilo CO2-uitstoot vrij. Grote boosdoeners zij de zogeheten ‘fast fashion’ winkels. Zij hebben een grote rol gespeeld in de wegwerpcultuur van de westerse bevolking. Van 1994 tot 2014 is de kledingconsumptie in de westerse wereld met maar liefst 1400 procent gestegen. Een kledingstuk wordt gemiddeld slechts 7(!) keer gedragen. Let bij de aanschaf van werkkleding op de levensduur. Wordt een kledingstuk 14 keer gedragen dan wordt de CO2-uitstoot al gehalveerd. Goedkoop is vaak duurkoop.

WKO

Bij de nieuwbouw en verbouwing van een hotel kunnen meer innovatieve duurzaamheidsaspecten worden geïmplementeerd. Een daarvan is de zogeheten Warmte Koude Opslag (WKO). Een WKO-installatie verwarmt en koelt gebouwen door middel van bodemenergie: het grootschalig opslaan van warmte en koude water diep onder de grond. In de zomer wordt koud water uit de bodem gehaald en via een warmtewisselaar ingezet om uw gebouw te koelen. Tegelijkertijd wordt de warmte uit het gebouw afgevoerd en in de bodem opgeslagen voor gebruik in de winter. Met behulp van een warmtepomp wordt het water in de winter vervolgens op de ideale temperatuur gebracht. De energierekening zal flink naar beneden gaan. Het laten installeren van WKO vergt echter een behoorlijke investering.

Blijf je graag op de hoogte?

Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.

Overig nieuws