Hotelketen uitgelicht: Choice Hotels

22 juni 2020 | Thijs Jacobs
Hotelketen uitgelicht: Choice Hotels<

In deze rubriek presenteert Hospitality Management de bekendere hotelketens. Een historisch overzicht met actuele cijfers. Deze keer behandelen we Choice Hotels, een franchiser binnen de hotellerie die op nummer vijf van de ranglijst van grootste hotelbedrijven ter wereld staat.

De ranglijst wordt aangevoerd door OYO (10.000 vestigingen), een Indiaas hotelmerk dat in India en omringende landen 8.500 hotels kent, maar ook in Groot-Brittannië voet aan de grond heegft gekregen. Wyndham Worldwide is de nummer twee, met 9.221 vestigingen, gevolgd door Jin Jiang International (7.000 vestigingen). Op plek vier staat Marriott International (6.717 vestigingen), waarna we Choice Hotels tegenkomen, met 6.627 vestigingen. Deze telling stamt uit 2018, en op de website van Choice Hotels lezen we dat de teller nu op ruim 7.000 hotels staat.

De top tien wordt gecompleteerd door Hilton Worldwide, Intercontinental Hotels group, AccorHotels, Best western Hotels en tot slot China Lodging Group, dat pas in 2005 het levenslicht zag en zich vooral richt op jongeren.

Choice Hotels telt 12 merken: Comfort Hotels, Cambria Hotels, Ascend hotel Collection, Quality Inn, Sleep Inn, Clarion, Clarion Pointe, MainStay Suites, Woodspring Suites, Suburban Extended Stay Hotel, Econo Lodge en Rodeway Inn. De ruim 7.000 hotels zijn verdeeld over ruim veertig landen.

De geschiedenis         

In 1939 bundelen zeven onafhankelijke hotels in Florida hun krachten om elkaar te kunnen helpen, waarna ze in 1941 officieel de eerste hotelketen van de Verenigde Staten oprichten: Quality Courts United. Het hoofdkantoor werd gevestigd in Daytona Beach, Florida, en de keten was revolutionair in de wijze waarop ze het hotelbedrijf inrichtten. Ze stelden een set van kwaliteitsstandaarden samen en bedachten richtlijnen voor de operationele structuur.

In 1946 telt het samenwerkingsverband vijftig hotels. Het iconische ‘sunburst’ logo markeert ieder hotel en laat de gast zien dat het hotel aan de hoogste kwaliteitsstandaarden voldoet. In 1952 zijn er 100 hotels aangesloten, die door het hoofdkantoor worden bijgestaan op het vlak van revenue-vooruitzichten, de keuze voor een locatie voor het bouwen van een hotel en advies over de operationele structuur. Overigens was Quality Courts het eerste hotelbedrijf dat kamerbreed tapijt invoerde, dagelijks het linnen verschoonde, een 24/7 desk service aanbood en telefoons op de kamers plaatste.

De jaren zestig, zeventig en tachtig

In 1961 wordt besloten om de organisatie te herstructureren en om van een non-profit naar een for-profitorganisatie te gaan. Op die manier kan groei en winstgevendheid gewaarborgd worden. In 1963 is de transitie compleet en wordt de naam gewijzigd naar Quality Courts Motels Inc. en worden er voor het eerst aandelen verkocht aan leden en werknemers. In 1968 wordt het hoofdkantoor verplaatst naar Silver Spring, Maryland. In 1969 telt het bedrijf 24.000 kamers, waarmee het samenwerkingsverband van onafhankelijke hoteleigenaren de grootste ter wereld is.      

In 1972 wordt de naam gewijzigd naar Quality Inns International om daarmee de internationale aanwezigheid te benadrukken. Het bedrijf breidt verder uit in landen als België, Duitsland, Mexico en Canada. In de vroege jaren tachtig past Quality Inns als eerste hotelbedrijf marktsegmentatie toe, en verdeelt het systeem in drie verschillende merken: Quality Royale, Quality Inn en Comfort Inn. Het eerste Comfort Inn hotel opent in 1981. In 1986 koopt Quality Inn de rechten voor het voeren van het merk Clarion Hotels. In de nieuwe merken Sleep Inn en Comfort Suites worden nieuwe mogelijkheden aangeboden die vooruitstrevend waren binnen de hotellerie. Men kon kiezen voor all-suite hotels, rookvrije kamers en in-room amenities.

De jaren negentig tot heden

In 1990 wordt de naam gewijzigd naar Choice Hotels International, Inc. De Econo Lodge en Rodeway Inn merken worden aan het portfolio toegevoegd. In 1995 wordt ChoiceHotels.com gelanceerd, dit is de eerste website in de hotelmarkt die toegang biedt tot een centraal reserveringssysteem. In 1996 wordt mainStay Suites als merk in het middensegment in het leven geroepen. In 1998 lanceert Choice Hotels haar loyalty rewards programma, Choice Privileges.

In 2003 wordt ChoiceADVANTAGE uitgerold, het eerste cloud-based PMS-systeem binnen de hotelindustrie. In 2005 wordt Cambria Hotels & Suites gelanceerd, een merk dat in het hogere segment opereert. Het aanbod voor extended stay wordt uitgebreid met het tiende merk van het bedrijf, Suburban Extended Stay Hotels. In 2008 wordt Ascend Hotel Collection geïntroduceerd, een wereldwijd portfolio van boetiekhotels en historische onafhankelijke hotels.

In 2013 verhuist het hoofdkantoor naar Rockville, Maryland. In 2017 wordt Patrick Pacious de CEO van Choice Hotels International, waarna in 2018 WoodSpring Suites wordt aangekocht, waarmee het bedrijf drie keer zo groot wordt in de markt van extended stay accommodaties.   

In HM Hotelketens vindt u een overzicht van alle (inter)nationale hotelketens, samenwerkingsverbanden en mpo’s. Het boek telt bijna 200 pagina’s. Bezoek shop.uitgeverijps.nl om het boek te bestellen.

Blijf je graag op de hoogte?

Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Columns Blog
Blog Gijs Hendrikx: opgedroogde tranen

En dan vermindert de sneltreinvaart en staan de voertuigen plots stokstijf stil. Corona heeft toegeslagen en dat heeft tot op de dag van vandaag een enorme impact op de totale horecabranche. We kenden in ons Theaterhotel in Venlo vóór het coronatijdperk alleen maar groei en dat stopt v...

Branded Content Coronacrisis
In jouw hotel voelen gasten en medewerkers zich veilig, toch?

Bij binnenkomst in een hotel bepaalt de gast of hij zich comfortabel en op zijn gemak voelt. Dat gaat allemaal vanzelf en is een gevoelskwestie. Natuurlijk speelt hierbij de receptioniste een belangrijke rol. Een glimlach, een luisterend oor, zakelijk maar toch vriendelijk, het helpt allemaal mee. ...

Economie Coronacrisis
Vooral horecaondernemers maken zich zorgen over voortbestaan onderneming

Het vertrouwen in het voortbestaan bij de huidige economische situatie is in juni in nagenoeg alle sectoren van het niet-financiële bedrijfsleven toegenomen. In de meeste sectoren dacht meer dan de helft van de bedrijven in juni minstens nog een jaar te bestaan. In mei was dit nog alleen in de ...

Toerisme Coronacrisis
Nederlanders willen weer op reis volgens verzekeraars

De Nederlandse reislust komt weer terug. Na de uitbraak van corona liep het aantal afgesloten reisverzekeringen fors terug. Maar juni liet een ommekeer zien. Uit een analyse van Independer blijkt dat er in juni driemaal meer reisverzekeringen werden afgesloten dan in mei. Maar mensen lijken het wel ...

NH Hotels
Sporten in stijl in nhow Amsterdam RAI en nhow Rotterdam

De Nederlandse nhow hotels, onderdeel van het lifestylemerk vanNH Hotel Group, zijn een samenwerking gestart met sportplatform OneFit. Vanaf 7 juli kunnen er in nhow Rotterdam door OneFit members diverse sportlessen gevolgd worden, waaronder yoga en Pilates lessen. Bij nhow Amsterdam RAI zullen de l...

Columns
Column Tanja Seegers: Het C-woord

Obeying the rules… Zo ben ik grootgebracht. En dat ging me de eerste zes weken van de quarantaine erg goed af. Na de persconferentie van 15 maart waarin de ‘slimme lockdown’ van Nederland werd aangekondigd, heb ik me - zij het eerst nog beduusd - volledig geschaard achter de besli...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: