Twee honden vechten om een been

11 februari 1998 | Redactie

Het blijft leuk om het prijsbeleid van de hotellerie door de jaren heen te volgen, met name in Amsterdam. In bange tijden proberen de inkomende touroperators, luchtvaartmaatschappijen, congresorganisatoren en andere belangrijke toeleveranciers tegen zo laag mogelijk tarieven in te kopen. Dat doen die toeleveranciers altijd en overal, maar het interessante is, dat zij het in Amsterdam dikwijls presteren om onder de laagst denkbare prijzen van de hotels te duiken. Nog nauwelijks drie, vier jaar geleden schreeuwden de hôteliers moord en brand over deze praktijken.

Door de bijzonder gunstige omstandigheden van de afgelopen twee jaar - voor de hotellerie - lijken de Amsterdamse hôteliers in de positie te zijn gekomen om zich aan de eigen haren omhoog te trekken en de belangrijke toeleveranciers eens een koekje van eigen deeg te geven. De prijzen voor de komende twee jaar zijn flink opgeschroefd, uiteraard voor de periode waarin de hoofdstad toch wel vol zit met congressen en bijeenkomsten.

Tuimelaar

Een lastige bijkomstigheid van dit spelletje is evenwel, dat de klanten van de toeleveranciers (en dus ook van de hotels) zich in afwachting van de uitkomst van deze 'strijd', mogelijk nog even elders gaan oriënteren. Zij gaan even rondkijken in stadjes waar nog ’een kleine kans’ op accommodatie bestaat; bijvoorbeeld in Berlijn, Brussel, Birmingham, Dublin, Frankfurt, Milaan, Madrid, Praag, Wenen, ... Daar heeft men immers ook geen onaardige voorzieningen. Goed, het is geen Amsterdam, maar toch ... Gek genoeg zijn daar de gemiddelde kameropbrengsten meestal toch hoger dan in Amsterdam.

De bezettingsgraad van de Amsterdamse hotels geeft - met name door toedoen van de spelers in de markt zelf - het beeld van een tuimelaar. (Ongetwijfeld spelen dergelijke taferelen zich ook af in andere plaatsen.) Het initiatief van de spelers in de Amsterdamse markt om te proberen deze problematiek in ieder geval te bespreken, zou wel kunnen leiden tot een verandering ten goede. Wellicht weet men zich te onderscheiden door inzicht te tonen. Een goede strategische samenwerking zal immers betere resultaten opleveren voor alle partijen; op korte en lange termijn.

Auteur: drs. E.G. Hoogendoorn

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Opening Utrecht
Nieuwste horecalocatie van Utrecht geopend

Drukke dagen in de keuken, nieuwe soepproevers en een volgeboekt hotel: de opening van Utrechts eerste soepbar Soep-er, én van de negen sfeervolle kamers van het bovengelegen logement Petit Beijers is een feit. Op zondag 12 juli openden horecaondernemers Janine en Tom hun deuren aan Vismarkt ...

Personalia
Hotelier Martin Lindelauf gaat met pensioen

Na ruim vierendertig jaar gaat Martin Lindelauf met pensioen. Een pensioen dat welverdiend is, maar velen vinden het toch jammer om hem te zien gaan. Collega, zakenpartner, leermeester of hoe je hem ook zou willen noemen, de man met het jaloersmakende cv gaat er definitief mee stoppen. Martin&rs...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Contactgegevens van horecagasten moeten na 14 dagen verwijderd worden

De contactgegevens van gasten, waar horecabedrijven sinds maandag verplicht om moeten vragen, moeten na veertien dagen vernietigd worden. Dat stelt brancheverenging Koninklijke Horeca Nederland (KHN). Dit lazen we in een artikel op NU.nl. Het telefoonnummer en e-mailadres van alle gasten moet op...

Amsterdam Opening
Joris Bijdendijk en Renaissance Koepelkerk openen tijdelijk restaurant

De Amsterdamse chef Joris Bijdendijk gaat ‘on tour’ met het keukenteam van RIJKS® en serveert een 5-gangen menu in de historische kerk. Tijdens de eerste editie van Koepelkerk X RIJKS®, op 15 augustus, wordt de kerk van het Renaissance Amsterdam Hotel getransformeerd tot restaura...

Internationaal Coronacrisis
a&o Hostels benoemt social distancing experts

Europa’s grootste budget hostelketen, a&o Hostels, heeft een initiatief gelanceerd waarbij in alle Europese vestigingen 'social distancing experts' zijn aangesteld. Deze specialisten zorgen ervoor dat de gasten veilig en met een gerust gevoel de omgeving kunnen verkennen. Bovendien...

Economie Hotelbouwplannen
Hotel-restaurant Waanders in Staphorst is verkocht en wordt gesloopt

Hotel-restaurant Waanders in Staphorst is verkocht. De nieuwe eigenaar is Jan Mulder van Jan Mulder Vastgoed uit Punthorst, zo lezen we in De Stentor. Op deze plek wil hij 96 appartementen realiseren, maar ook een grand café. Het welbekende pand van Waanders moet tegen de vlakte om plaats te ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: