Twee honden vechten om een been

Auteur: Redactie
Columns Ewout Hoogendoorn 11 februari 1998
Twee honden vechten om een been

Het blijft leuk om het prijsbeleid van de hotellerie door de jaren heen te volgen, met name in Amsterdam. In bange tijden proberen de inkomende touroperators, luchtvaartmaatschappijen, congresorganisatoren en andere belangrijke toeleveranciers tegen zo laag mogelijk tarieven in te kopen. Dat doen die toeleveranciers altijd en overal, maar het interessante is, dat zij het in Amsterdam dikwijls presteren om onder de laagst denkbare prijzen van de hotels te duiken. Nog nauwelijks drie, vier jaar geleden schreeuwden de hôteliers moord en brand over deze praktijken.

Door de bijzonder gunstige omstandigheden van de afgelopen twee jaar - voor de hotellerie - lijken de Amsterdamse hôteliers in de positie te zijn gekomen om zich aan de eigen haren omhoog te trekken en de belangrijke toeleveranciers eens een koekje van eigen deeg te geven. De prijzen voor de komende twee jaar zijn flink opgeschroefd, uiteraard voor de periode waarin de hoofdstad toch wel vol zit met congressen en bijeenkomsten.

Tuimelaar

Een lastige bijkomstigheid van dit spelletje is evenwel, dat de klanten van de toeleveranciers (en dus ook van de hotels) zich in afwachting van de uitkomst van deze 'strijd', mogelijk nog even elders gaan oriënteren. Zij gaan even rondkijken in stadjes waar nog ’een kleine kans’ op accommodatie bestaat; bijvoorbeeld in Berlijn, Brussel, Birmingham, Dublin, Frankfurt, Milaan, Madrid, Praag, Wenen, ... Daar heeft men immers ook geen onaardige voorzieningen. Goed, het is geen Amsterdam, maar toch ... Gek genoeg zijn daar de gemiddelde kameropbrengsten meestal toch hoger dan in Amsterdam.

De bezettingsgraad van de Amsterdamse hotels geeft - met name door toedoen van de spelers in de markt zelf - het beeld van een tuimelaar. (Ongetwijfeld spelen dergelijke taferelen zich ook af in andere plaatsen.) Het initiatief van de spelers in de Amsterdamse markt om te proberen deze problematiek in ieder geval te bespreken, zou wel kunnen leiden tot een verandering ten goede. Wellicht weet men zich te onderscheiden door inzicht te tonen. Een goede strategische samenwerking zal immers betere resultaten opleveren voor alle partijen; op korte en lange termijn.

Auteur: drs. E.G. Hoogendoorn

 

Overig nieuws