Twee honden vechten om een been

11 februari 1998 | Redactie

Het blijft leuk om het prijsbeleid van de hotellerie door de jaren heen te volgen, met name in Amsterdam. In bange tijden proberen de inkomende touroperators, luchtvaartmaatschappijen, congresorganisatoren en andere belangrijke toeleveranciers tegen zo laag mogelijk tarieven in te kopen. Dat doen die toeleveranciers altijd en overal, maar het interessante is, dat zij het in Amsterdam dikwijls presteren om onder de laagst denkbare prijzen van de hotels te duiken. Nog nauwelijks drie, vier jaar geleden schreeuwden de hôteliers moord en brand over deze praktijken.

Door de bijzonder gunstige omstandigheden van de afgelopen twee jaar - voor de hotellerie - lijken de Amsterdamse hôteliers in de positie te zijn gekomen om zich aan de eigen haren omhoog te trekken en de belangrijke toeleveranciers eens een koekje van eigen deeg te geven. De prijzen voor de komende twee jaar zijn flink opgeschroefd, uiteraard voor de periode waarin de hoofdstad toch wel vol zit met congressen en bijeenkomsten.

Tuimelaar

Een lastige bijkomstigheid van dit spelletje is evenwel, dat de klanten van de toeleveranciers (en dus ook van de hotels) zich in afwachting van de uitkomst van deze 'strijd', mogelijk nog even elders gaan oriënteren. Zij gaan even rondkijken in stadjes waar nog ’een kleine kans’ op accommodatie bestaat; bijvoorbeeld in Berlijn, Brussel, Birmingham, Dublin, Frankfurt, Milaan, Madrid, Praag, Wenen, ... Daar heeft men immers ook geen onaardige voorzieningen. Goed, het is geen Amsterdam, maar toch ... Gek genoeg zijn daar de gemiddelde kameropbrengsten meestal toch hoger dan in Amsterdam.

De bezettingsgraad van de Amsterdamse hotels geeft - met name door toedoen van de spelers in de markt zelf - het beeld van een tuimelaar. (Ongetwijfeld spelen dergelijke taferelen zich ook af in andere plaatsen.) Het initiatief van de spelers in de Amsterdamse markt om te proberen deze problematiek in ieder geval te bespreken, zou wel kunnen leiden tot een verandering ten goede. Wellicht weet men zich te onderscheiden door inzicht te tonen. Een goede strategische samenwerking zal immers betere resultaten opleveren voor alle partijen; op korte en lange termijn.

Auteur: drs. E.G. Hoogendoorn

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

De dag van morgen II

“Dan kunnen we elkaar een hart onder de riem steken” en “ik hoop u te ontmoeten” schreef ik aan het begin van de zomer. De vooruitzichten waren goed in juni, en wij waren hoopvol gestemd. Dat liet echter onverlet dat wij het concept van HotelSummit moesten aanpassen: het d...

Interview Longread
Mr Jigs geopend tijdens de coronacrisis, maar toch met een goed gevoel

Op de plek waar in Venlo het historische Stationshotel stond, is nu een prachtig nieuw hotel gebouwd. Het oude Stationshotel werd tot de grond aan toe afgebroken, waarna de bouw van het nieuwe hotel ruim een jaar duurde. Stan Heijsters van is facility manager van het nieuwe hotel, Mr Jigs, maar ook ...

Interview Ondernemen
Creatief ondernemerschap hielp deze hoteliers de zomer door

In mei van dit jaar, in het hart van de crisis, voorspelde het NBTC-NIPO dat 1,8 miljoen Nederlanders de vakantie in eigen land zouden vieren. Terwijl veel hotels de deuren dicht hadden, werd achter die gesloten deuren een plan gesmeed om het hotel vol te krijgen na de lockdown. Want het moest vo...

Economie
De stad, de kust en landelijk, werelden van verschil

Het zijn roerige tijden voor hoteliers, dat is bekend. Maar toch zijn de gevolgen van de Covid-19 crisis heel verschillend, sommige landelijke hotels en hotels aan de kust draaien in 2020 zelfs een beter jaar in vergelijking met vorig jaar. En een ding is duidelijk, de stadshotels die jarenlang mooi...

Economie
Horeca 22.00 uur dicht, maximaal dertig gasten binnen

De horeca is verplicht om vanaf dinsdag 29 september de deuren om 22.00 uur te sluiten. Vanaf 21.00 uur mag er niemand meer naar binnen. In publieke ruimtes mogen nog maar maximaal 30 mensen samenkomen. In de buitenruimte gaat landelijk een maximum van 40 personen gelden voor bijeenkomsten. Daarbij ...

Economie Amsterdam Interview
Hoe komt Amsterdam uit de crisis? Reinier van Dantzig (D66) zoekt kwaliteitstoerist

Het contrast kán niet groter. Van een overvolle stad in 2019 naar een angstvallig stil Amsterdam in de zomer van 2020. Het massatoerisme verdween en de hotels in de hoofdstad blijven leeg. Terwijl het COVID-19 virus de hotellerie in zijn greep houdt, worden er plannen gesmeed om Amsterdam in ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: