Blue Collar Hotel: een ode aan de gewone man

27 mei 2016 |
Blue Collar Hotel: een ode aan de gewone man<

De naam Blue Collar Hotel is niet voor niets gekozen. Je hebt namelijk witte boorden en blauwe boorden, waarbij de blauwe boorden toebehoorden
aan de arbeiders en de witte boorden aan de mannen in pak. Het hotel is gebouwd in een voormalige fabriek van Philips en er hangt als eerbetoon aan de arbeider een blauwe Philips-overall in het hotel, dat stoer, gezellig en ‘down to earth’ is.

Wanneer je het hotel binnenkomt, valt direct de prachtige bar op. De zaak ademt rock & roll en wanneer je opzij kijkt, staart een reusachtige schildering van Lemmy Kilmister je aan. Deze imposante rockster (de frontman van Motörhead) is afgelopen jaar veel te vroeg heengegaan. Hij had al langer gezondheidsproblemen (door velen werden die gekoppeld aan zijn leefstijl, want Lemmy dronk Jack & Coke als water en rookte als een ketter) en moest voorafgaand aan zijn overlijden al verschillende shows cancellen vanwege gezondheidsredenen. “Zijn dood heeft veel fans bewogen om in ons hotel te komen eten of slapen”, vertelt Caroline Meevis. Zij is general manager van het hotel. Of is het niet alleen een hotel? “Wij doen alles anders dan een traditioneel hotel. Dat is de kracht van het Blue Collar Hotel. De bar is de blikvanger en we hebben vaak concerten in onze eigen theaterzaal. Blue Collar is eigenlijk een te gek café met kamers erbij. Gasten die bij ons arriveren, gaan meestal niet eerst inchecken en naar de kamer, zoals in de meeste hotels, maar belanden aan de bar en bestellen wat te drinken en een portie bitterballen. In het weekend kun je dan ook tot vier uur ’s ochtends tapas en bites bestellen en doordeweeks kan dat tot twee uur.”

Stoere mannen met baarden
Op een bank in de hoek hangen een paar relaxte hotelgasten, aan de bar staan stoere mannen met baarden. Het personeel loopt er vrolijk bij; ze hebben het duidelijk naar hun zin en hebben casual kleding aan. “Wat ik van de bedrijfskleding in traditionele hotels vind? Met alle respect: ik vind het apenpakken. Wij vinden interactie tussen onze gasten en het personeel belangrijk, de drempel moet daarom laag zijn en je moet kunnen zijn wie je bent. Ook wat betreft je kleding. In een doorsnee hotel is het personeel wel vriendelijk, maar verder behoorlijk koel en afstandelijk. Dat past niet bij ons. Wij bieden sfeer en beleving. Lunch en diner eet je in de gezellige bar, waarbij de prijs-kwaliteitverhouding zeer belangrijk is. Alle producten zijn vers: we zien liever dat op een gegeven moment alles op is, dan dat we bulk gaan inkopen. Vlees komt van de lokale biologische slager, we bakken verse friet en de saté marineren we zelf. Waar zie je dat nou nog? Ons meest populaire gerecht is de hamburger. Een stoere burger van 225 gram, geserveerd met frites en salade. Goed eten hoeft echt niet duur te zijn; de hamburger kost nog geen acht euro!”



Ontbijt is in dit hotel niet duur
Dan het ontbijt. In veel hotels is het ontbijt verworden tot een ‘money maker’ met een goede marge, maar hier in het stoere Blue Collar Hotel pakken ze het anders aan. “Ook het ontbijt hoeft niet duur te zijn. Nee, we vragen acht euro voor het ontbijt, dat tot elf uur verkrijgbaar is; bij ons is dat bewust wat later in verband met de feestgangers onder de gasten. Als je 15 tot 25 euro vraag voor ontbijt, dan eten de gasten zich ramvol. ‘Ik heb er toch voor betaald?’ is de redenering, want zo zijn Hollanders. Nederlanders gooien zelfs hardgekookte eieren in hun tas als je dat soort tarieven hanteert. Het ontbijt is bij ons gewoon goed, vers fruit, brood, prima beleg… Voor ieder wat wils.”

Verademing voor zakelijke gasten
Wie denkt dat een dergelijk hotel alleen maar leisure gasten aantrekt, heeft het mis. Juist de zakelijke gast raakt uitgekeken op de traditionele hotels en weet de ongedwongen sfeer te waarderen. “Zakelijke gasten zijn zo blij dat het anders is. Bij een traditioneel hotel komen ze binnen en zoeken eerst hun kamer op, bij ons is de bar de eerste stop. Het persoonlijk contact tussen de gasten is daarom veel beter; zo zag ik net een bejaard Israëlisch stel in gesprek met een skater van het skatepark even verderop. Wist je dat dit Israëlische stel ons hotel heeft verkozen boven een vijfsterrenhotel? Zij boeken altijd een superdeluxe hotel én een verrassend of raar hotel, wanneer ze ergens naartoe reizen. Eerst checken ze het verrassende hotel en wanneer dat niet bevalt, dan gaan ze naar hun ‘zekere keus’: het vijfsterrenhotel. Je raadt het al: ze zijn een week gebleven. Dit hotel is ook méér dan een slaapfaciliteit. Laatst hadden we een groep Schotten over de vloer voor een vrijgezellenfeest. Toevallig was er ook een groep dames uit België op bezoek en beide groepen zijn vier dagen lang het hotel niet uit geweest. Ze hebben continu gefeest, want dat kan hier perfect. Er staat ook vaak een vette band op het podium en de bar is altijd gezellig.”

F&B is belangrijk
Even terug naar F&B: vertegenwoordigt dit een groot deel van de omzet? “Jazeker, de omzet van F&B is belangrijk. We hoeven ook niet per se bakken met geld te verdienen, maar willen vooral plezier hebben en onze gasten het naar hun zin maken. Ook de zakelijke gast komt hier lunchen. Onze ligging is wat dat betreft perfect, want het station ligt om de hoek, de bus stopt voor de deur en Eindhoven Airport is niet ver weg. Regelmatig brengen we gestrande reizigers onder. De Blue Collar burger is beroemd tot ver buiten Eindhoven; zelfs Tilburgers komen er speciaal voor naar onze zaak en BN’ers weten dit hotel te vinden vanwege de relaxte sfeer en het goede eten. We bieden vooral stoer eten. Veel voor weinig. Niet voor niets is de hamburger een enorme hardloper, maar binnenkort staat er ook een mega-clubsandwich op de kaart en is er ook altijd een daghap. Ook events zijn leuk; het restaurant hierboven verhuren we vaak aan bedrijven en laatst hadden we een bedrijf over de vloer dat ons hele hotel een weekend lang heeft afgehuurd. Ze mogen dan doen wat ze willen; altijd wel in onderling overleg, maar het is hun feestje. Daarnaast is het hotel ook als trouwlocatie in trek. Eigenlijk voelt iedereen zich hier welkom.”

Iedereen doet alles
Traditionele hotels hebben vaak een duidelijk afgebakende functieomschrijving van de werknemers. F&B-manager, banquet manager, sales manager… “Nou, dat zien wij niet zo zitten”, vervolgt Caroline. “Iedereen moet alles kunnen, want hier doe je alles. Ik doe dat zelf ook; laatst stond ik nog tot aan mijn oksels in het vet, toen ik moest helpen afspoelen in de keuken. We hebben ook eigen housekeeping en als het nodig is, springt iedereen bij. Hoe ik het bedrijf zie? Een sfeervol hotel waar je uitermate verrast wordt als gast.” Bovendien is de hotellerie ooit zo begonnen: als herberg. In Vlaanderen werd er tot diep in de twintigste eeuw café bedoeld, wanneer men over een herberg sprak. Wie succes wil hebben met zijn F&B-activiteiten, zou kunnen overwegen om terug te gaan naar de roots van de hotellerie: een café en restaurant waar je toevallig ook kunt slapen. Misschien moet de traditionele hotelier dan direct ook zijn maatpak maar eens omwisselen voor een spijkerbroek en de aansluiting met de gast terugvinden, want aan de basis van het succes van het Blue Collar Hotel ligt de benaderbaarheid van de medewerkers.

Tekst – Thijs Jacobs

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Columns Coronacrisis
“Wat in Amsterdam gebeurde, voelt als een steek in de rug”

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Opening Coronacrisis
Liveblog 2: Yessss! Wij gaan weer open!!

Niet alleen in Utrecht hoorde je een zucht van verlichting. Maar ook in en op andere plaatsen in Nederland slaakte de horeca een vreugdekreet(je). We mogen weer. We zijn er klaar voor en nu maar hopen dat de gasten komen. Want ook onder horecaondernemers is er de zorg of gasten niet eerst even de ka...

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: 1,5 meter-economie in de horeca

Maandag 1 juni, tweede pinksterdag 2020, stroomde de terassen in Nederland weer vol. Na een verplichte sluiting van tien weken, slaakte de horeca een zucht van verlichting. 'We mogen weer', was de tendens in een zonovergoten Nederland. Blij ondernemers verwelkomden hun gasten met een bre...

Opening Coronacrisis
Grootste terras van Hoofddorp klaar voor heropening

Het grootste terras van Hoofddorp bij het Novotel Amsterdam Schiphol Airport opent op 1 juni weer haar deuren. General Manager Floris Licht hoopt vooral dat locals het terras vanaf deze dag weer weten te vinden. Novotel Amsterdam Schiphol Airport heeft een prachtig terras, waar tot wel zeventig m...

Economie Coronacrisis
Horeca al in eerste kwartaal zeer zwaar getroffen door de crisis

De horeca is een van de zwaarst getroffen sectoren door de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus. De omzet nam in het eerste kwartaal van 2020 met 14 procent af ten opzichte van het voorgaande kwartaal, meldt het CBS. Dit was de eerste omzetdaling in 7 jaar tijd. Het volume, de voor ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: