U heeft gezocht op : hans van spronsen

19 april 2020 Columns
Column Hans van Spronsen: Hoe gaan we het doen n.C.?

Ik schrijf deze column midden in roerige tijden, waarin wij voor onze klanten druk aan het werk zijn om alle mogelijke hulp te mobiliseren. Op 15 maart stond de horeca even stil en daarna is een groot deel van de ondernemers druk aan het werk gegaan met oplossingen. Gaan bezorgen, sluiten en gaan kl...

13 maart 2020 Columns
Column Hans van Spronsen: Slapen in een kartonnen hotel?

Karton als bouwmateriaal, je ziet en hoort steeds vaker, met wisselend succes. Kijkers van ‘Ik Vertrek’ zullen beamen dat een kartonnen huis kopen in Spanje wellicht niet het beste idee is maar onze topatleten liggen deze zomer tijdens de Olympische spelen allemaal op comfortabele, karto...

20 januari 2020 Columns
Column Hans van Spronsen: OK Boomer

Wellicht heeft u het de afgelopen weken of maanden online voorbij zien komen, de nieuwe online grap die graag wordt verspreid door millennials en de generaties die daarop volgen; ‘OK Boomer’. Kort gezegd is het een grapje met een serieuze kern, de term werd zelfs al gebruikt in het parle...

11 oktober 2019 Columns
Column Hans van Spronsen: Hallo, Alexa

Wordt onze stem wel genoeg gehoord in de hotellerie? Natuurlijk houdt het moderne hotel tal van zaken met betrekking tot het gastgedrag bij. Vervolgens zet men deze informatie om in toekomstig beleid. Vandaag de dag zal deze informatievergaring zich concentreren op ons boekingsgedrag en nog weinig o...

12 augustus 2019 Columns
Column Hans van Spronsen: de ananas op de hotelkamer

Ik ben als mens gek op extra aandacht, gewoon iets kleins speciaal voor mij. Eigenlijk gil ik om herkenning en erkenning, zoals al uw gasten, neem ik aan. Eigenlijk ben ik een ‘aandachtfetisjist’ en als ik die krijg, geef ik nog makkelijker geld uit en ben ik tegelijkertijd veel positiev...

18 juni 2019 Achtergronden
Juni-editie Hospitality Management: Hans Vugts hekelt stadsbestuur Amsterdam

In de juni-uitgave van Hospitality Management presenteren we je uiteenlopende onderwerpen en interviews. Op de cover zie je Hans Vugts, de man die eind 2019 afscheid neemt van de hotellerie. Hij stond de afgelopen veertien jaar aan het roer van Hotel Casa Amsterdam. Jeroen Oskam neemt ons mee naa...

15 mei 2019 Columns
Column Hans van Spronsen: Groene marketing

De wereld komt langzamerhand in beweging voor een beter klimaat. Ons kabinet heeft grootste plannen, we hebben klimaattafels en klimaatmarsen, maar natuurlijk ook de recente verkiezingen waar dit item een belangrijke rol speelde. Kortom, het lijkt erop dat de mens van vandaag de dag hier bewust mee ...

16 januari 2019 Columns
Column Hans van Spronsen: De veilige omgeving anno 2020

Grote hotelketen gehackt, miljoenen gegevens van gasten liggen op straat. Nieuws van een paar weken geleden maar dat, als het goed is, alle hoteliers op scherp zet. Helemaal vervelend als u bent aangesloten bij deze club of als je er gast bent, zoals ondergetekende. Maar uit het feit dat dit kan geb...

14 november 2018 Columns
Column Hans van Spronsen: ''U heeft geen komende herinneringen''

Ik was al zo’n vier dagen op vakantie toen ik op mijn telefoon de opmerking las: ‘u heeft geen komende herinneringen’. Wat mij betreft waren er twee opties, ik heb opeens zwaar alzheimer óf ik ben zonder dat ik het in de gaten had doodgegaan. Want wat betreft komende herinne...

9 mei 2018 Columns
Column Hans van Spronsen: kritische gasten, wat een weelde

Recent was ik betrokken bij een hotel dat in de afgelopen twee jaar zijn rating op de verschillende boekingssites zag dalen met een procentpunt. De beoordeling werd daarmee niet vreselijk dramatisch en dus werd de daling niet als echt belangrijk ervaren door het bedrijf. Gelukkig waren de effecten, ...

17 januari 2018 Columns
Column Hans van Spronsen: Tevreden met uw score op de reserveringssites?

Al een ‘mooie’ score op de reserveringssites? Gefeliciteerd! Waardering van uw gast is natuurlijk altijd erg mooi en zeker belangrijk voor toekomstige business. Uw potentiële gasten kijken naar het cijfer dat er staat en combineren dat met hun budget of specifieke wensen. De vraag i...

18 november 2017 Achtergronden Interview
De Weekendselectie: Duurzame hotels, hoteltrends en happy end

Het is weer weekend! Dagelijks plaatsen wij op Hospitality Management nieuws, achtergronden, interviews en blogs. Omdat wij ons kunnen voorstellen dat je de afgelopen week iets hebt gemist, vind je in de weekendselectie drie artikelen die gedurende de afgelopen week zijn geplaatst op onze website. ...

7 oktober 2017 Columns Achtergronden Interview
De Weekendselectie: Rustiek Drenthe, vernieuwd Golden Tulip Hotel en watten

Het is weer weekend! Dagelijks plaatsen wij op Hospitality Management nieuws, achtergronden, interviews en blogs. Omdat wij ons kunnen voorstellen dat je de afgelopen week iets hebt gemist, vind je in de weekendselectie drie artikelen die gedurende de afgelopen week zijn geplaatst op onze website. ...

4 oktober 2017 Columns
Column Hans van Spronsen: Watte? Wie legt u in de watten?

Eens in de zoveel tijd weten hoteliers je weer eens te verbazen met ongastvrije gebaren. Je hebt maanden van te voren een hotelkamer geboekt en vlak voor de reis krijg je een e-mailtje met de korte mededeling (om welke reden dan ook): 'Uw hotelkamer is niet beschikbaar'. DOWNLOAD GRATIS...

29 juli 2017 Achtergronden
De weekendselectie: Meelezers, hotelomzet en badkamerverdriet

Het is weer weekend! Dagelijks plaatsen wij op Hospitality Management nieuws, achtergronden, interviews en blogs. Omdat wij ons kunnen voorstellen dat u de afgelopen week iets heeft gemist, vindt u in de weekendselectie drie artikelen die afgelopen week zijn geplaatst op onze website. Wat dacht u...

28 juli 2017 Columns
Column Hans van Spronsen: Badkamerverdriet

Nog niet zo heel lang geleden was een voorbeeld van luxe in de hotellerie een badkamer met een bad. U kon daar zelfs nog een hogere kamerprijs voor vragen. En als er dan een bad in was gezet, dan werd er vaak als compromis een douche boven gehangen. DOWNLOAD GRATIS DE NIEUWSTE EDITIE VAN HOSPITA...

13 mei 2017 Achtergronden Interview
De weekendselectie: Fotografie, Onno Kokmeijer en hotelkeukens

De week is weer voorbij, dus tijd voor de weekendselectie. Wij selecteerden weer een paar artikelen om het weekend mee door te komen, of om te ontspannen tijdens de koffie. Wat dacht u van: - Zeven fotografietips die uw hotelboekingen een boost kunnen geven - Een video van Onno Kokmeijer, w...

9 mei 2017 Columns
Column Hans van Spronsen: Future proof?

De mens zal steeds ouder worden...Dit is een terugkerend item in de media. Volgens medische profeten worden we in de toekomst allemaal 100 jaar of ouder. Dat gaat nogal wat beteken voor de samenleving, want ouder worden zal ook in de toekomst gepaard gaan met gebreken. Over 8 jaar is naar verwachtin...

20 april 2017 Achtergronden Interview
Download de nieuwste Hospitality Management

De nieuwste editie van Hospitality Management is uit! In deze bomvolle uitgave vindt u weer interessante interviews, achtergronden en need-to-know informatie. De uitgave is hier gratis te downloaden. In deze uitgave is er een interview met Hans Pieters en Paul Westra van Utrecht City Hotels, die ...

21 december 2016 Columns Hotel
Column Hans van Spronsen: 2017, het jaar van de hotelier

Een nieuw jaar staat op het punt van beginnen. De budgetten zijn gemaakt en het beleidsplan is af. De marktomstandigheden lachen u toe en u bent er klaar voor om van 2017 een geweldig jaar te maken. Een jaar vol uitdagingen met paar onzekere aspecten. Wat gaat er bijvoorbeeld gebeuren als een hoteli...

4 november 2016 Columns Hotel
Column Hans van Spronsen: de kracht van verbazing

Bij alles wat mensen doen, ondergaan of bedenken hebben zij een verwachting. Dit geldt bij elke menselijke activiteit, hoe groot of hoe klein ook. We ervaren dit vaak niet omdat we nou eenmaal veel doen zonder er echt bij stil te staan. Maar er is altijd een verwachting. Als je naar een verjaardag g...

27 mei 2016
Hospitality Management 25 jaar: Hans van Spronsen “Ik werd adjunct-directeur van een jeugdherberg"

Hospitality Management bestaat 25 jaar. Tijd om terug te blikken op items die de aandacht trokken. Hans van Spromsen schrijft al jarenlang columns voor Hospitality Management en in 2001 blikte Hans al terug op vijf jaar columns in Hospitality Management. Hieronder lees je dit interview uit 2001. ...

21 april 2016
Het is moeilijk bescheiden te blijven

Altijd lastig om bescheiden te blijven als je vaak te horen krijgt dat je het zo goed doet. Als de bezetting toeneemt, de gemiddelde kamerprijs stijgt en de ratings oplopen op de recensiesites, bijvoorbeeld. Kortom, als het bedrijf steeds beter gaat draaien, ligt het allergrootste gevaar op de loe...

25 februari 2016
Hoog op smaak

Beleven, een toevoegde waarde creëren, is ‘hot and happening’. De heersende opinie is dat de hedendaagse mens meer en meer kicks en belevenissen wil meemaken en zich steeds meer gaat gedragen als ‘Rupsje Nooitgenoeg’. Dientengevolge zijn we steeds meer en extremere 'belevenissen' aan het c...

30 oktober 2015
Designers en gastvrijheid

Sinds enige tijd behoor ik toch echt tot de oudere doelgroep van de hotellerie. Uiteraard meestal nog steeds met veel plezier. Ik bezoek ook graag mooie designhotels en hotspots. Dit ondanks mijn leeftijd. Maar indien hip en design de gastvrijheid bedreigen, haak ik toch af. Zo was ik recent in...

17 september 2015
Klagers zijn de allerleukste mensen

Hotelgasten klagen vaak over van alles en nog wat. Dit, terwijl uw hotel in al zijn geledingen er toch perfect uitziet, alles het doet, iedereen aardig en voorkomend is en dat voor een bodemprijs. Het zijn derhalve bijna altijd echte klagers die een review op internet zetten of bij de receptie stam...

24 juli 2015
Ruim baan voor de Mens

Onze wereld is een wereld die onder invloed van de steeds verder oprukkende technologisering steeds sneller en ingrijpender zal veranderen. En we staan nog maar aan het begin. Volgens CISCO zijn er in 2020 zo’n 50 miljard apparaten die allemaal via internet zullen communiceren. Ter vergelijking: ...

6 mei 2015
Upgrade to happiness

Dr. Thomas Gilovich (Professor in de psychologie, Cornell University) onderbouwt in een artikel dat ik recent heb gelezen wat ik al jaren roep: wat wij beleven is een belangrijker deel van ons ‘zijn’ dan hetgeen wij bezitten. Hij bevestigt in het artikel dat we gelukkiger worden van wat we bele...

12 maart 2015
Uw voorpui is bepalend voor uw succes

Dat de voorpui bepalend is voor uw succes weten we natuurlijk allemaal. Kijk naar hotels overal op de wereld en je ziet dat daar veel energie wordt gestoken in de voorpui van het hotel. Een opvallende entree en lobby springen vaak ook in het oog. Alles wordt er aan gedaan om deze aanblik zo aantrek...

27 januari 2015
Inbreiden

Het aantal ZZP’ers is de laatste jaren enorm sterk gestegen en zal naar verwachting nog verder toenemen. Misschien zijn we allemaal wel ZZP’er over vijftien jaar. Juist in beroepsgroepen waar men veel met computers moet werken of met mensen moet praten, neemt dit aantal ZZP’ers steeds meer t...

17 september 2014
Boeien en binden

Als columnist moet ik ervoor zorgen dat u elke keer weer met plezier mijn column leest, net zo als u uw gasten moet boeien en binden. De triggers vinden die zorgen dat uw gasten een heel prettig verblijf in uw hotel hebben en als het even kan dat ze er ook voor terugkomen. Volgens mij betekent dit ...

27 mei 2014
Omzeil de OTA's

Het blijft ons bezig houden, de verhouding met de OTA’s. Ik heb al vaker geschreven over dit onderwerp, met onder andere de insteek ‘íf you can’t beat them, join them’. Want dat wij de machtsstrijd van de OTA’s hebben verloren, is inmiddels iedereen wel duidelijk. Toch is door de opkom...

24 februari 2014
Van gast naar ambassadeur

Algemeen is bekend dat veel bedrijven - in alle sectoren - feitelijk de bestaande klanten verwaarlozen ten opzichte van potentiële klanten. Iedereen kent het voorbeeld uit de tijdschriftenbranche, waar abonnees gelokt worden met prachtige kortingen en de al eerder binnengehaalde abonnees genegeer...

28 november 2013
Een goede start

Meestal krijg je een drankje aangeboden als je moet wachten bij een autodealer, of als je gewoon bij mensen op bezoek komt. Ook in de grote supermarkten staat een koffiemachine ter beschikking van dorstige consumenten. Het is een soort van welkom heten, een teken van aandacht geven. Vreemd eigenli...

9 oktober 2013
's-Hertogenbosch Meest Gastvrije Stad

De stad ’s-Hertogenbosch is voor de vierde keer op rij uitgeroepen tot Meest Gastvrije Stad van Nederland. Het is de vijfde keer dat op basis van uitgebreid onderzoek de gastvrijheidsbeleving van ruim achtduizend bezoekers van de eenentwintig grootste steden van het land in kaart is gebracht. H...

19 september 2013
Generatie 0.0

Ik word ouder en daardoor misschien ook wel een beetje koppiger. Ik doe bijvoorbeeld niet mee op Facebook. En ook niet op Twitter. En als ik toch aan het bekennen ben, ook niet op Vine, Pinterest of The Fancy. Eigenlijk ben ik dus heel ouderwets. Maar mijn geestverwanten en ik zijn wel gasten van...

12 september 2013
Nieuwste editie Hospitality Management

De nieuwste editie van Hospitality Management verschijnt één dezer dagen bij iedere hotelier. Hotelketen easyHotel gaat in een tijd waar ‘upgrading’ het toverwoord is terug naar de basis, zonder poespas en overbodige luxe. Hotelrestaurant Bij Jef uit Texel gooit het juist over een andere boe...

30 juni 2013
Stille ambassadeurs

Druk bezig, in deze barre tijden, met het promoten van het hotel? Nieuwe acties aan het verzinnen? Aanbiedingen die vier dagen gelden - al dan niet met een klok op de internetsite - 'secret deals' op Bookings en ga zo maar door? De marketingafdeling draait op volle toeren, want het budget moet geh...

27 april 2013
Zijn ze nou helemaal hoteldebotel?

In februari van dit jaar hebben we weer heel wat ophef gehad over het wel of niet verbieden van het verhuren van appartementen of kamers, via platformen als Airbnb en Couchsurfing. Amsterdam neigde naar een verbod, maar uiteindelijk besloten de gemeente en Airbnb om te gaan samenwerken, teneinde d...

27 december 2012
Trends 2013: het jaar van het knokken

Als moderne, serieuze columnist zou ik hier eigenlijk een mooi lijstje moeten geven met de verwachte trends voor 2013. Zoiets als bloemkoolschuim in het restaurant, bietensap in het cafébedrijf en het 'zingende kussen' in de hotellerie. En helemaal hip: het aanbieden van halve overnachtingen, in ve...

14 september 2012
Hans van Spronsen: Ander moment terugbellen?

Wat is gastvrijheid verlenen toch een ongelooflijk ingewikkeld vak! En wat wordt het dagelijks enorm onderschat. Een voortreffelijke gastheer of gastvrouw zijn is echt razend moeilijk. Ook omdat het 365 dagen per jaar waargemaakt moet worden. Groot respect voor al degenen die het dagelijks lukt ...

29 juni 2012
Hans van Spronsen: Even wakker worden!

De afgelopen weken stond de vakpers er vol mee: ‘hotelveilingsites funest voor het rendement’. Verbijsterend dat dit als nieuws werd gebracht. Alsof u dit niet al dagelijks voelt. Toch ben ik de laatste die zegt dat je niet moet meedoen met de boekingsites. We hebben de macht uit handen gege...

29 april 2012
Hans van Spronsen: Double Dip strategie

Ja hoor, daar is ie dan, de zo gevreesde Double Dip. Volgens Wikipedia zijn er wel tien verschillende definities van dit fenomeen. De definitie die mij het meeste aansprak was die van het in een saus dippen van een chipje of stukje groente, er iets vanaf bijten en dan opnieuw dippen. Sociaal gezi...

27 februari 2009
Hotelkamer op afbetaling

Hadden wij ook maar pakketjes producten gemaakt die niemand meer begreep en die iedereen wel wilde kopen. Hadden wij ook maar kamers verkocht aan mensen die het niet konden betalen. Dan was de overheid ons ook te hulp geschoten en was miljardensteun voor onze sector al geregeld... (Hans van Spronsen...

22 december 2008
2009, het jaar van het buffelen

Toeval bestaat niet. Het nieuwe jaar bevestigt deze stelling opnieuw; 2009 staat, volgens de Chinese horoscoop, in het teken van de Buffel. Recessie en/of depressie, inflatie of deflatie; hoe dan ook, het wordt het jaar van het buffelen... (Hans van Spronsen in Hospitality Management, 2008, nr.6)...

3 november 2008
Doemdenkuh!

De wereld staat op zijn kop. Crisis op de financiële markten. Huizenprijzen onder druk. Terwijl ik dit schrijf is al minstens 180 miljard aan beurswaarde verdampt in een aantal weken. Alles wat zeker was lijkt nu opeens onzeker. Hoe is het met uw spaarcentjes? (Hans van Spronsen in Hospitality Mana...

21 mei 2004
Van Spronsen doorstaat toets der kritiek

Begin deze maand had de Van Spronsen & Partners Groep, een horeca-advies en administratiekantoor in Leiderdorp goede reden om een feestje te vieren. In april was het namelijk weer zover: De KEMA kwam weer op bezoek. De KEMA is een organisatie die de bedrijfsvoering bij ondernemingen toetst op een gr...

16 augustus 2001 Columns
Column Hans van Spronsen: De bomen groeien toch niet de hemel in

Langzaam maar zeker wordt het bedrijfsleven in de EU en de VS wakker. De eens spectaculaire groeicijfers worden bijna per maand naar beneden bijgesteld. De inflatie loopt op en winstwaarschuwingen zijn aan de orde van de dag. Al het overdadige van de afgelopen jaren moet nu zo snel mogelijk worden g...

11 juni 2001 Columns
Column Hans van Spronsen: Chaotisch

Ik heb net met mijn tienjarige dochter zitten zwijmelen - voor zover je dat als veertiger nog kan - tijdens het ‘tienerconcert’ van K-otic. Geen idee waar ik het over heb? Ik tot het begin van deze week ook niet. Het gaat over een groep jonge mensen die in drie maanden tijd is opgeleid v...

29 maart 2001 Columns
Column Hans van Spronsen: Het MKZ-probleem

Nederland is in de ban van MKZ. Met name de horeca heeft last van dit probleem van Maximale Klanten Zorg. Door de goede economische omstandigheden is de klantenzorg wat onder druk komen te staan. Het reserveren van een hotelkamer of een restauranttafel is er niet eenvoudiger op geworden. Stel dat je...

13 februari 2001 Columns
Column Hans van Spronsen: ‘Opboxen’ in het nieuwe jaar

De magische grens van de invoering van het nieuwe belastingstelsel is gepasseerd. Meesleepregeling; Box 1 of Box 3; OHT afgeschaft; een scala aan nieuwe zaken komt op ons af. Belangrijk voor een ieder, doch voor je het weet gaat dit te veel de boventoon voeren in ons dagelijkse werk. Natuurlijk is o...

22 november 2000 Columns
Column Hans van Spronsen: Tegendraadse marketing

Zelden is het zo goed gegaan met de hotels als in dit jaar. Met name in de regio Amsterdam lijkt het allemaal niet op te kunnen. Als het zo doorgaat kunnen de hôteliers - in navolging van de makelaars - hun hotelkamers straks per opbod verkopen. Touroperators hebben ze ook niet meer nodig, en ...

23 oktober 2000 Columns
Column Hans van Spronsen: Het dak repareren met mooi weer

De economie floreert. Voor het eerst sinds 51 jaar een begrotingsoverschot; gunstige vooruitzichten. Akkoord, de looneisen lopen op, een hogere inflatie kondigt zich aan, en we hebben last van een ‘beetje krappe arbeidsmarkt’, maar dat zijn slechts rimpels in het verder gladde water. ...

27 augustus 2000 Columns
Column Hans van Spronsen: Hij ging er echt niet in!

Alhoewel we leven in een wereld waarin de ICT steeds verder oprukt, hangt het succes nog steeds af van de mens. Denkt u nog weleens terug aan die strafschoppen? Het doel op elf meter, een topvoetballer achter de bal... U en ik hadden hem er toch wel ingeschopt? En dat in een tijd van etherfrequentie...

22 mei 2000 Columns
Column Hans van Spronsen: World offline

E-commerce, e-mail, internet, wap, sms... houdt u de nieuwe economie nog bij, of beschouwt u zichzelf als een andigibeet, en denkt u ‘het zal mijn tijd wel duren’? De techniek dendert in volle vaart over ons heen en is voor een normaal mens bijna niet bij te houden. Onbegrip in het kwadr...

23 maart 2000 Columns
Column Hans van Spronsen: Au, dat doet zeer!

In allerlei dagblad- en tijdschriftartikelen is de afgelopen jaren nogal wat geschreven over die vermaledijde ‘adviseurs’. Zij rekenen teveel, leveren geen meerwaarde op, schrijven alleen precies dat op wat je zelf ook al wist, en nog veel meer van dat soort ‘bevindingen’. Ze...

20 februari 2000 Columns
Column Hans van Spronsen: Groot of klein; dat is de vraag

'De gast staat centraal in ons beleid. Hij is het middelpunt van ons zakelijk handelen.' Hoe vaak kom je dit soort slagzinnen en leuzen niet tegen in de hotellerie? Logisch natuurlijk, in de gastvrijheidssector. De vraag is echter hoe men deze missie of doelstelling toepast in de dagelijkse ...

12 december 1999 Columns Hans van Spronsen
Column Hans van Spronsen: Motto voor een nieuw millennium

Ondernemen kan alleen maar goed gaan als je die dingen doet waarin je goed bent, en waaraan je dus plezier beleeft. En je wordt alleen maar goed in iets, als je die activiteit leuk vindt, dus als je plezier maakt. Mensen die goed zijn in hun vak stralen enthousiasme uit; zijn sprankelend; zien altij...

11 november 1999 Columns Hans van Spronsen
Column Hans van Spronsen: Goed Fout!

Kwaliteit bieden en waarborgen; ISO-systemen; het beste horecabedrijf van het jaar en nog zoveel andere prijzen en nominaties. Alleen 'foutloos' lijkt nog te kunnen overleven in deze perfectionisti­sche samenleving. Een fout maken is vreselijk en wordt door de mondige medemens dan ook st...

9 september 1999 Columns Hans van Spronsen
Column Hans van Spronsen: Doping of discipline?

Hartaanval; dood langs de kant van de weg; niet meer kunnen lopen van de zadelpijn; onverantwoord gedrag. Dat kreeg ik allemaal te horen toen ik in mijn omgeving vertelde dat ik deze zomer naar mijn vakantieadres in Frankrijk zou gaan fietsen. Daar komt natuurlijk bij dat ik al jaren niet meer op de...

11 juni 1999 Columns Hans van Spronsen
Column Hans van Spronsen: Ik ben Ben. Wie denkt u dat ik ben?

Bepalend voor het succes van uw onderneming is hoe de markt tegen uw onderneming aank­ijkt. Wat men van uw bedrijf vindt, hoe men over uw bedrijf denkt en hoe men over uw be­drijf spreekt. Kortom, het imago van uw onderneming. In de huidige samenleving wordt het steeds ingewikkelder om een h...

11 april 1999 Columns Hans van Spronsen
Column Hans van Spronsen: Een goed product voor een goede prijs?

Zoals u ongetwijfeld hebt vernomen, is het belangrijkste beleidsuitgangspunt van Koninklijk Horeca Nederland voor de komende jaren het verbeteren van het rendement in de bedrijfstak. Dat is, in een sterk veranderende en concurrerende markt, een noodzakelijk uitgangspunt voor een gezonde toekomst van...

13 februari 1999 Columns Hans van Spronsen
Column Hans van Spronsen: Grote schoonmaak

Kunt u zich ook zo opwinden over de parlementaire enquête over de Bijlmerramp. Informatie die wel bekend was en niet werd doorgegeven. Informatie die niet bekend was of toch wel? Waren er nu wel of geen mannen in witte pakken? Wie heeft nu wel of niet zijn mond gehouden of gewoon de andere kan...

11 december 1998 Columns Hans van Spronsen
Column Hans van Spronsen: Uw circkel van invloed

Wat gaat de gastvrijheidsindustrie doen dit jaar? Wordt het gewoon een kerstkaart, of zetten we op de rekening en mailing een zinnetje erbij? Misschien weer een advertentie in de krant? Want waarom zouden wij het ons moeilijk maken? Wij zijn immers al het hele jaar gastvrij en dienstbaar geweest!...

11 november 1998 Columns
Column Hans van Spronsen: Niet somberen!

De beurskoersen dalen. Crisis in Azië en Rusland. Het consumentenvertrouwen loopt sterk terug. De angst voor een wereldwijde recessie dreigt het leven van veel landgenoten te gaan beheersen. Geen wonder eigenlijk. We worden aanhoudend overspoeld met economisch nieuws. Shell moet reorganiseren; ...

12 september 1998 Columns
Column Hans van Spronsen: Promotie

Het begon zo mooi deze zomer. Het oranje zonnetje scheen behoorlijk in ons land waardoor de grauwsluier van het matige weer naar de achtergrond verdween. Hiddink en zijn uitverkorenen hielden ons vijf weken lang in de ban. Iedereen had een eigen mening, een eigen visie, en ondanks vijftien miljoen b...

10 juni 1998 Columns
Maakt u niet te druk

De definitieve uitwerking van ons jubileumonderzoek 'De Horecaondernemer/manager in beeld' heeft nog wat tijd nodig, maar ik zal in de deze column alvast een tipje van de sluier oplichten. Eén conclusie die we nu al gerust mogen trekken is: u heeft het druk. Gelukkig niet zo druk...

4 april 1998 Columns Hans van Spronsen
De klacht als verkoopargument

Het voorseizoen is begonnen en nog even dan breekt naar ik hoop de drukte in uw bedrijf weer volledig uit. Druk,druk,druk nauwelijks tijd om je ergens goed mee bezig te houden. En helaas worden er als het drukker is ook fouten en foutjes gemaakt. Dat kan. Het wordt net even drukker als u had verwach...

11 februari 1998 Columns
Achterstallig onderhoud

Op tv maken schildersbedrijven er reclame voor. In moderne auto's gaat een lampje branden als ze naar de garage moeten. Veel gebouwen gaan er gebukt onder, en ook bedrijven kunnen er last van hebben: achterstallig onderhoud! Een serieus probleem. Heeft u er wel eens bij stilgestaan? Ja, waars...

13 december 1997 Columns
Bent u ook al 'genennt'?

Nog even, dan is het zover. Nee, ik bedoel niet de sfeervolle dagen aan het einde van het jaar, en ook niet die lekkere winter die eraan komt. Ik heb het over dat stukje nieuwe wetgeving. Op 1 januari 1998 komen wij met ons allen voor een heel nieuw en uitdagend traject te staan: de ARBO-wet. Ondank...

13 november 1997 Columns
Heeft u dat nou ook?

Niets is zo eenvoudig als communicatie! Je zegt iets tegen iemand, en die persoon begrijpt je natuurlijk. Dus je gaat weer verder, en die persoon gaat dat doen wat je hem of haar hebt gevraagd. Ik hoor u mompelen: was het maar zo. Inderdaad, communicatie wil in de praktijk wel eens wat ingewikkelder...

13 juni 1997 Columns
Zomerzotheid

Het zal door het mooie zomerweer van begin juni komen, dat ik bij het schrijven van deze column enigszins de neiging voel tot fantaseren. Ik dagdroomde dat hôteliers deze zomer daadwerkelijk invulling gingen geven aan het begrip 'persoonlijke aandacht'. Zo droomde ik dat h&ocir...

13 april 1997 Columns
Onthaast-arrangement

Soms is de politiek leuk. Neem nu de laatste toevoeging aan de woordenschat van elke zichzelf respecterende politicus: onthaasten. Het is een amusant woord, doch schrijnend als het gebruikt wordt door mensen die eerst de samenleving op alle mogelijke manieren sneller hebben gemaakt. Meer verantwoord...

13 februari 1997 Columns
WAT NOU WINTERSLAAP ?

Toiletpapier op. Kent u dat? Smerige toiletpot; stoffige hotelkamers. Kent u dat? Of dekens die na het seizoen pas weer worden gestoomd. Weet u nog? Te zacht bed; lampje kapot op de kamer; tikkende verwarming. Klinkt het bekend? Nare luchtjes op de kamer, of een TV met een 'onbegrijpelijk&#...

11 december 1996 Columns
Prettige feestdagen.HTTP.NED.WWW

Heeft u nog geen eigen web? Wat is eigenlijk uw homepage adres? Werkt u nog met dos? Sjonge, u heeft een laag digi-gehalte! Surfen, Internet, Wetsuite, Intra net, Netscape, Browsen, ISDN en alles digitaal? Bekruipt u soms ook het gevoel dat die nieuwe spelling toch veel meer inhoudt dan u dacht? ...

Laad meer resultaten

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: